Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

RIVM zoekt vrijwilligers onderzoek vliegherrie

RIVM zoekt bewoners rond Schiphol voor onderzoek naar vlieglawaai (foto: RIVM)

Voor twee onderzoeken naar de beleving van vlieglawaai zoekt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in totaal 24 vrijwilligers.

Met het eerste onderzoek wil RIVM inzicht krijgen in het effect van kortere of langere rust – de zogenaamde ‘respite’ – tussen opeenvolgende periodes met vlieglawaai.

Er bestaat op dit moment nog geen definitie van het begrip respite. De onderzoekers verwachten dat de rustperiodes invloed hebben op de leefbaarheid in de omgeving van vliegvelden. In het onderzoek gaat RIVM op zoek naar een goede definitie van het begrip voor omwonenden van vliegvelden.

Leefbaarheid rond Schiphol
RIVM benadrukt dat het niet de bedoeling is om met dit onderzoek het overheidsbeleid te beïnvloeden: het is een puur wetenschappelijk onderzoek. Uiteraard hopen de onderzoekers wel tot nuttige conclusies te komen over de kwaliteit van de leefomgeving rond Schiphol.

Deelnemers aan het project dienen woonachtig te zijn binnen de geluidscontouren van Schiphol (zie afbeelding).

Geluidgevoelig
In het tweede onderzoek concentreert het RIVM zich op geluidgevoelige burgers. Ook daarvoor worden twaalf vrijwilligers gezocht. Deze hoeven niet per se in de directe omgeving van Schiphol te wonen.

Deelnemers aan dit onderzoek weten van zichzelf dat ze veel eerder dan anderen last van geluid ervaren in hun omgeving en zijn dus ‘geluidgevoelig’.

Beïnvloeding van het overheidsbeleid is evenmin het doel van dit onderzoek. Wel wil RIVM het onderwerp geluidgevoeligheid op de agenda zetten.

Geluidmeter en app
Beide onderzoeken hebben een looptijd van ruim een jaar. Deelnemers hebben op een aantal momenten contact met RIVM. Dat kan bij voorbeeld het geval zijn voor ondersteuning bij het installeren van de verstrekte geluidsmeter. Alle deelnemers wordt gevraagd om over een periode van twee weken hun ervaring van het vlieglawaai via een app te registreren.

Voor de twee onderzoeken geldt dat deelnemers desgewenst kunnen meewerken aan het analyseren van de data en het opstellen van rapportages. Dat is nadrukkelijk geen verplichting.

RIVM verwacht dat de resultaten van de onderzoeken uiterlijk in het najaar van 2022 worden gepubliceerd. Vrijwilligers kunnen zich tot 15 augustus aanstaande aanmelden voor deelname. Bij veel aanmeldingen wordt een selectie gemaakt op basis van de woonlocatie.

Aanmelden kan via dit formulier van het RIVM.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 24

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

13 Reacties

  1. Reactie door auteur

    SchipholWatch

    @leonbuijs Het was niet een directeur van het RIVM dat Tata Steel liet schrappen uit dat rapport, maar een directeur van GGD Kennemerland.

  2. Geluidbewuste bewoner

    De conclusie van het tweede onderzoek gaat natuurlijk zijn:
    er is geen sprake van geluidsoverlast door Schiphol en/ of vliegtuigen. Mensen die “geluidgevoelig” zijn, hebben een subjectieve geluidbeleving en ervaren dat slechts. Of zoiets idioots, Weer iedere omwonende dichtbij en ver weg van Schiphol op deze manier geschiphold en ontkent in de ervaren overlast.

  3. mcp

    Een onderzoek met een n=24 (aantal) is overigens sowieso lachwekkend. Daar kun je eigenlijk geen serieuze conclusies aan verbinden. Is de onderzoeksmethode bovendien ook uitsluitend opgezet dmv zelfrapportage dan kan het linea recta de prullenbak in.

  4. mcp

    In het buitenland is hier natuurlijk nooit enig onderzoek naar gedaan.

    Drukke steden maar ook de minder dicht bevolkte gebieden rondom vliegvelden in de rest van de EU. Nooit onderzoek naar gedaan.

    Drukke steden maar ook de minder dicht bevolkte gebieden rondom vliegvelden in de de Verenigde Staten. Ook al nooit onderzoek naar gedaan.

    Drukke steden maar ook de minder dicht bevolkte gebieden rondom vliegvelden in Azie? U raadt het al: nooit onderzoek naar gedaan.

    Vast en zeker nooit enig serieus onderzoek naar gedaan, nooit en nergens.

    Of misschien wonen daar heel andere mensen met heel andere oren. De vliegtuigen die hier vliegen zijn daar ook al heel anders.

    Dus laten we hier eens een keer rustig (kalm aan hoor) onderzoek gaan doen.

    Puur wetenschappelijk dan, dat dan weer wel.
    Want de regering en lokale overheden gaan er toch niets mee doen.

    Dan weet u dat.

    Wel zo transparant.

  5. Erasmus

    Wij wonen in Voorschoten (ook niet in de ” contouren” ) maar we worden geregeld knettergek van de constante stroom vliegtuigen die op 800 tot 1200 m boven ons huis omlaag gieren met gemiddeld 60 dB. Ik heb liever 10 x 100 dB op een dag dan 50 x 60 dB. Men denkt dat omwoners van Schiphol de enigen zijn die last hebben van vliegtuigen, maar door de aantallen van tegenwoordig, en het laagvliegen voor de landing, is de reikwijdte van de overlast veel groter.

  6. Wilma

    Bijzonder, wij wonen in Reeuwijk Bodegraven..
    Recht boven ons hoofd word er steeds een bocht gemaakt door het vliegverkeer, ook nog vrij laag: heel veel geluidsoverlast dus, maar wij behoren nog steeds niet tot het gebied dat tot de “geluidscontouren” van Schiphol wordt gerekend.
    Dat is heel irritant als je veel last ondervindt van laagvliegende, herrie makende vliegtuigen, jaar in jaar uit. Om over de uitstoot nog maar te zwijgen !

  7. Henk Visser

    ”RIVM benadrukt dat het niet de bedoeling is om met dit onderzoek het overheidsbeleid te beïnvloeden: het is een puur wetenschappelijk onderzoek. ‘’
    Dit mag toegevoegd worden aan het begrip ‘Schiphollen’
    Want welke motivator is er dan nog om deel te nemen aan dit onderzoek als het de facto geen enkele invloed heeft op beleid? Burgers zoals ik, die al 20 jaar de groei van de luchtvaart hebben ervaren en in de zgn Hel van het Noorden wonen, pal onder de Zwanenburgbaan (750mtr) direct boven mijn huis en even verder de Polderbaan (625mtr), zijn ongewild experts op het gebied van vliegoverlast.
    Ideale kandidaten voor dit onderzoek. En ik kan het RIVM heel veel vertellen.
    Maar wat voor zin heeft het om alleen maar een Guinea Pig te zijn? Laboratorium ratten onderzoek kan nog iets positiefs opleveren voor de mensheid en beleid, hoe gruwelijk en verwerpelijk ook.
    Maar alle impact op het eigen sociale, fysieke en pscychische leven delen met een rijksinstituut, openbaring van privacy, zonder dat het werkelijk tot verbetering van de eigen situatie leidt, is een flagrante insult. Een abjecte minachting. Een degradatie van de geterroriseerde ziel tot een lab-rat.
    De overheid, hier in de vorm van het RIVM, kent werkelijk geen scrupules meer.
    Verbijsterend hoe met deze lokworm de burger, 2 miljoen, wonend in de regio rond de luchthavens, wordt geminacht.
    Geen invloed op overheidsbeleid. Terwijl de Schiphol lobbyisten een directe telefoonlijn hebben met Rutte en van Nieuwenhuizen.
    I’m not a Guinea Pig.

    • C.

      Precies! Maar ik zie ook wel eens mensen die ” doodgemoedelijk” en onverstoorbaar op straat hun boodschapjes en baby in de auto staan te laden terwijl op 50 meter hoogte boven hun hoofd net om de minuut de ene na de andere Boeing hevig gierend en met enorm gebulder vlak boven het autootje overvliegt. Sommige mensen horen het gewoon niet…..ofwel ze zijn stokdoof geworden!! Of ze hebben er gewoon geen last van. onvoorstelbaar maar dat kan ook natuurlijk.

    • Maria Hörfarter

      Eerdere reacties hierop zij uit mijn hart gegrepen. Ik woon in Nieuwkoop maar die plaats valt kennelijk ook niet binnen die contouren. Er komen per jaar “maar” minimaal 70.000 vliegtuigen op zeer lage hoogte overheen en er is een NOMOS meetpunt in ons dorp. Die meet niet, die berekent en alleen vanaf 60 db, onbegrijpelijk. RIVM, ga uw tijd beter besteden, neem uw verantwoordelijkheid en kom met deugdelijk advies voor onze regering. De kranten staan er vol van dat Nederland en zeker de omgeving van Schiphol nu al niet voldoet wat betreft geluid, fijnstof, stikstof, biodiversiteit etc. En u komt met een onderzoek voor 24 personen, RIVM, waarvoor staat u? Op uw site staat “de zorg voor morgen begint vandaag”. U kunt tegen ons bewoners en de toekomstige generaties niet zeggen: wir haben es nicht gewusst!

      • Leon Buijs

        Precies dit!

        Maar nee, het RIVM draait liever om de hete aardappel heen, zoals afgelopen week nog pijnlijk duidelijk werd bij de ontmaskering van het onderzoek naar kanker rond Tata Steel. De directeur van RIVM liet Tata Steel verwijderen als verdachte bron van kankerverwekkende stoffen, terwijl iedereen weet dat zij een belangrijke uitstoten van gif zijn.

  8. Jeroen

    Het is tijd voor een rechtszaak a-la Milieudefensie – Shell. Tegen de Staat dat die zijn burgers tegen lawaai en milieuvervuiling moet beschermen en tegen Schiphol dat die moet stoppen met geluidhinder maken.

  9. Marian Klamer

    Interessant dat Oegstgeest, waar wij wonen, niet binnen de contouren valt, terwijl we wél vliegtuigen op 600-700 m over ons heen hebben vliegen, met al het lawaai dat daarbij hoort.

  10. C.

    Wil best wel mee doen maar heb geen app. Alvast ter informatie beste onderzoekers en geachte mevrouw van Nieuwenhuizen als ik binnen met alle ramen dicht en de muziek op disco sterkte dan hoor je het gegier en gehoeoeoe en gedaver van de vliegtuigen er nog boven uit. Met de ramen dicht dus! Wat wilde u ook al weer onderzoeken geachte RIVM of het wel ” meevalt” met het vliegtuig geluid waarschijnlijk? En wat voor effect dit heeft op de gezondheid? En of je je werk als minister nog wel zou kunnen doen als je noodgedwongen onder een van de landingsbanen van Schiphol zou wonen. Waarschijnlijk niet.

Geef een reactie

Translate