Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Schiphol een gewoon bedrijf? Graag!

foto: WikimediaImages via Pixabay

Is Schiphol een gewoon bedrijf? De vraag lijkt simpel, maar de onderneming valt onder de Luchtvaartwet en onttrekt zich daarmee aan wetten die wel gelden voor alle andere bedrijven in Nederland. Dat is gunstig voor Schiphol. Maar niet voor de natuur en ons mensen.

Is het niet gek dat onze gezondheid onder regie valt van het Ministerie van Transport? Terwijl mensen onder de vliegroutes qua gezondheid schade ondervinden van de bedrijfsvoering, treuzelt de overheid met onderzoek. Gelukkig deed GGD Kennemerland wel uitgebreide research.

Het RIVM, dat onder meer de gezondheid van de Nederlandse bevolking in de gaten houdt, lijkt achter te lopen met aangehaalde onderzoeken uit 2008, 2011 of 2014. Terwijl er wereldwijd veel recent onderzoek beschikbaar is, waaruit blijkt dat mensen onder vliegroutes te maken krijgen met onder meer hartfalen, hersenbloedingen, geestelijke kwalen en schade aan luchtwegen.

Waar blijft VWS?
Hoe lang kan bemoeienis van het ministerie van Volksgezondheid nog uitblijven? Wordt Schiphol aangemerkt als ‘gewoon’ bedrijf – zoals Cora van Nieuwenhuizen in 2019 zelf meldde – dan zal dat in ieder geval moeten veranderen. En zal er ook iets moeten gebeuren aan de aantasting van ons klimaat.

Afgelopen maandag werd er in de Tweede Kamer een technische briefing georganiseerd waarin vergroening van de luchtvaart centraal stond. Verzorgd door de gerespecteerde luchtvaartonderzoekers dr ing. Paul Peeters en ir Joris Melkert.

(bron: presentatie dr ing. Paul Peeters en ir Joris Melkert op 21 juni 2021 in de Tweede Kamer)

Dit plaatje komt uit die presentatie en maakt inzichtelijk wat de uitstoot van CO2 was vanaf 1990. Vervolgens kijkt het naar de toekomst volgens drie mogelijke scenario’s.

In 2019 was de uitstoot 12 megaton. Als de plannen uit de luchtvaartnota doorgaan zakt het een klein beetje naar 11 megaton en wanneer alles doorgaat zonder ingrijpen, dan stijgt het naar ruim 14 megaton.

Akkoord van Parijs
Alleen wanneer de luchtvaart als gewone sector wordt behandeld, zal het aantal uit te stoten megatonnen CO2 in overeenstemming kunnen komen met de doelen uit het Akkoord van Parijs. Dan is 2,3 megaton het absolute plafond voor de luchtvaart in ons land.

Knap gedaan vind ik de berekening van de Partij van de Dieren, die eerder de ‘ruimte voor de luchtvaart’ berekende op basis van Parijs. De partij kwam dicht in de buurt van de 2,3 megaton die nu door deze deskundigen wordt genoemd.

En de omwonenden van Schiphol? Zij balen dat er inmiddels alweer veel te veel wordt gevlogen. Daarnaast vrezen zij het effect van alle greenwashing- en sprookjesverhalen van luchtvaartbobo’s die de laatste tijd groots de media halen.

Greenwashing schaadt de burgers
Doel van het etaleren van deze gemankeerde toekomstvisies: hun bedrijfsvoering veiligstellen en zoveel mogelijk groei bewerkstelligen. Dat het welzijn van de omgeving niet in de agenda’s van deze sector staat, moge duidelijk zijn.

De greenwashing schaadt ons, buren van Schiphol. Zonder gedegen kennis van techniek en natuurwetten zijn de juichverhalen niet op waarde te schatten en dus ook niet zo gemakkelijk te ontkrachten. Maar ze nestelen zich wel in de hoofden van de ‘gewone lezer’ en in die van de politici. En laten dit nou precies de mensen zijn die uiteindelijk beslissen over de toekomst van de luchtvaart.

Politici zijn doorgaans hoogopgeleid, maar over het algemeen hebben zij een alfa-achtergrond, dus het schort aan technisch inzicht. Dat zij de breed gedeelde verhalen geloven is dan ook een reëel gevaar.

Krachtenbundeling
En wij inwoners van Zaanstreek en Kennemerland vrezen juist zo‘n toekomst die op oneerlijke verhalen wordt gebaseerd. Want daarmee zal het groeiscenario van de sector worden gehonoreerd.

Dat is een van de redenen dat Platform Vlieghinder Kennemerland (PVK) en de Saense Onderwonenden Schiphol (SOS) de krachten hebben gebundeld. Zij schreven samen een brandbrief, die breed werd verspreid.

Want was de overlast in beide regio’s in 2019 al enorm, bij het doorzetten van de luchtvaartplannen vanuit het ministerie van Infrastructuur en de vliegindustrie, zal de overlast exponentieel groeien.

Woningbouw
Met 220.000 vluchten per jaar is en blijft deze regio het drukstbevlogen gebied van Nederland, zeker nu er plannen liggen om de woningbouw aan de zuidkant van Schiphol en rond Amsterdam een boost te geven. Alle overlast komt dan aan de noordkant van Schiphol terecht.

Wanneer Schiphol – en de hele luchtvaartsector – als elk ander vervoersbedrijf behandeld gaat worden, dan zou dit voor onze ‘strijd’ wel eens van grote betekenis kunnen zijn!

Auteur Winnie de Wit woont in Assendelft en krijgt ieder jaar 220.000 vliegtuigen over haar huis. Dit artikel verscheen eerder op het lokale nieuwsplatform De Orkaan.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 45

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Dit gaat verder dan NIMBY gedrag. Er is inderdaad sprake van overheveling van de herrie en vervuiling naar de zgn. ‘superpreferente’ banen (Polderbaan en Kaagbaan, die minder overlast zouden moeten geven volgens de overheid). Dit proces is al begonnen en de geesten worden rijp gemaakt voor het sluiten van banen dichter bij Amsterdam (bv de Aalsmeersbaan) om daar woningen te kunnen bouwen. Zo wordt de herrie dus slinks verplaatst onder het mom ‘gematigde groei met minder hinder’. Natuurlijk is het wel zo, dat de overlast een veel groter gebied bestrijkt en toeneemt met groei ook op de secundiare banen.

  2. f van der veen

    echt jammer dat hier weer het nimby fenomeen optreedt en de last aan de noordkant wordt genoemd of wel de hel van het noorden, iedereen heeft overlast – aan alle kanten van Schiphol dus- wees solidair met elkaar. er is maar 1 overlast gever en dat is schiphol. benadruk dat. alleen gezamenlijk gaat het lukken het monster terug in zn hok te krijgen

Geef een reactie

Translate