Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Discutabele aannames in rapport woningbouw Schiphol

Ogenschijnlijk plek genoeg om te bouwen, maar de vliegherrie maakt het onmogelijk (foto: Rudy and Peter Skitterians via Pixabay)

Begin deze week publiceerde bureau To70 een rapport over de toekomst van de woningbouw in de regio rond Schiphol. Stoppen met nachtvluchten blijkt zomaar ruimte voor 50.000 woningen op te leveren, maar het bureau doet wel een aantal aannames die voor discussie vatbaar zijn.

Eén van die aannames is dat de Buitenveldertbaan alleen bij zware westenwind zou worden ingezet. Als To70 gedegen onderzoek had gedaan naar de situatie, dan zou het beter weten.

Sinds jaren wordt deze baan te pas en te onpas ingezet als aflaat voor het vliegverkeer op andere banen. Zelfs tijdens de ‘luwe’ corona-periode is de baan (ook ’s nachts) veelvuldig in gebruik.

Deze foute aanname deed To70 al eerder in onder meer rapporten in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Dat leidde toen tot al te optimistische berekeningen en tot overmatige overlast in onder meer Buitenveldert, Amstelveen-Noord en de Bijlmer.

Ook in dit laatste rapport wordt buiten beschouwing gelaten dat het veelvuldige en langdurige onderhoud aan de andere banen leidt tot overmatige inzet van de zogenaamd secundaire baan.

200.000 burgers de klos
Die situatie wordt alleen maar versterkt door de voor burgers zeer gewenste sluiting van de Aalsmeer- en Zwanenburgbaan. Er hoeft dan maar iets aan de hand te zijn (onderhoud, incidenten) en de 200.000 bewoners onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan zijn de klos.

Als gestreefd wordt naar minder overlast voor alle burgers, blijven maar drie opties uit het To70-rapport over: een stop op nachtvluchten en de krimp van het vliegverkeer naar respectievelijk 300.000 en 400.000 vluchten. Dát zet zoden aan de dijk.

Het bureau onderzocht alternatieven als de volledige implementatie van Schiphols eigen ‘minder hinder’-plan of vlootvernieuwing. Dat blijkt voor de leefbaarheid in de omgeving nauwelijks verschil te maken.

Ook veranderingen in vliegroutes of baangebruik komen grotendeels neer op het verplaatsen van hinder in plaats van het voorkomen.

Geen oog voor bestaande bewoners
Sluiting van secundaire banen, inclusief een drastische vermindering van het vliegverkeer, het beëindigen van de nachtvluchten en gewoon minder vliegen leveren wel substantiële verbeteringen op. Dat resulteert is de mogelijkheid om honderdduizenden woningen extra te bouwen in een regio met een nijpend woningentekort.

Het rapport van To70 concentreert zich op de mogelijkheden voor extra woningbouw rond Schiphol. Er wordt niet ingegaan op het effect van maatregelen op de situatie van bestaande bewoners. Schiphol ligt middenin een regio met zo’n 2,5 miljoen inwoners die nu al gebukt gaan onder de overlast die het bedrijf faciliteert.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 47

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Lsi

    Zo kost het niemand zijn baan en ieders gezondheid.
    Kiezen=moeilijk

  2. Michiel

    Het is inmiddels duidelijk te horen dat Tenerife en co weer open is. Na meer dan een jaar blauwe lucht en stille nachten is het bijna over met de pret. Met deze bouwplannen kan het toch niet anders dan dat Nieuw-Vennep, Rijsenhout, Burgerveen en Leimuiden alle overlast zullen gaan dragen die in het noorden wordt “opgelost”. Teken maar wat hoogbouw woningen onder de kaagbaan en leg vervolgens Schiphol in zee.

  3. Bas van den Born

    De enige baan die geloten dient te worden is de Polderbaan

Geef een reactie

Translate