Door te treuzelen met het reduceren van CO2-emissies snijdt de luchtvaartindustrie zichzelf ernstig in de vingers. De klimaatkosten lopen nu enorm uit de hand, terwijl vaart maken met oplossingen de kosten ieder jaar lager doen uitkomen.
Dit blijkt uit een studie van Max van Geuns onder auspiciën van onderzoeksbureau CE Delft. Dit bureau maakt tal van rapporten over de luchtvaartbranche, onder meer in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur.
Hij wil met zijn onderzoek aantonen wat de gevolgen zijn als de klimaatkosten van de luchtvaart niet langer worden afgewenteld op de samenleving, maar doorberekend in de prijs van een vliegticket.
Niets doen en de schade voor lief nemen – zoals nu grotendeels gebeurt – leidt volgens complexe berekeningen in het onderzoek tot klimaatkosten van maximaal 1.850 miljard euro tot het jaar 2050. Dit bedrag geldt voor alleen de vluchten in en vanuit de Europese Unie (inclusief IJsland en Noorwegen). Wereldwijd komen deze kosten nog veel hoger uit.
Enorme vrijstellingen luchtvaart
Het aanpakken van de CO2-uitstoot met een veelheid aan lapmiddelen – Van Geuns noemt onder meer biokerosine uit houtafval en andere biologische grondstoffen, kunstkerosine via waterstof, koolstofopvang en groene stroom – leidt tot veel lagere totaalkosten van in totaal maximaal 640 miljard euro in Europa.
De berekeningen tonen goed aan hoe enorm groot de vrijstellingen zijn die voor de luchtvaartindustrie gelden.
De kosten voor het wél overgaan tot actie vallen lager uit, omdat alleen daarmee het probleem bij de bron wordt aangepakt. In eerste instantie stijgen de kosten, maar richting 2050 nemen deze steeds verder af, terwijl de kosten bij niets doen ieder jaar oplopen vanwege de verwachte groei van de luchtvaart.
Snel heffing voor CO2-uitstoot
CE Delft pleit dan ook voor de snelle invoering van een CO2-heffing voor de vliegindustrie. Zo lang die er niet is, hebben bedrijven geen reden om over te schakelen op de duurdere bio- en kunstkerosine. Een bedrag van 200 euro per ton CO2-uitstoot zou de ontwikkelingen in gang moeten kunnen zetten.
Zonder actie richting alternatieve brandstoffen zullen ticketprijzen snel gaan stijgen en komt de vraag naar vliegtickets onder druk te staan, zo staat in het rapport te lezen. Overigens zullen die prijzen ook met actie moeten stijgen, maar minder.
Maatschappelijke kosten niet in ticketprijs
Het rapport van Van Geuns geeft geen antwoorden op de vraag of het haalbaar is om in 2050 alle fossiele kerosine te hebben vervangen door alternatieve – CO2-armere – brandstoffen. Hij merkt op dat hij bovendien geen berekeningen heeft gemaakt over de andere kosten die nu op de maatschappij worden afgewenteld, zoals de kosten voor de volksgezondheid als gevolg van de schadelijke effecten van de vliegindustrie.
“Het zou wenselijk zijn in de toekomst een totale kosten-baten analyse te maken, waarin alle kosten van de luchtvaart worden meegenomen. Niet alleen de kosten van de CO2-uitstoot, maar ook die van de non-CO2-effecten en volksgezondheid. Pas dan kan de echte prijs van een vliegticket worden bepaald.”
Geef een reactie