Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Analyse

Vliegreis trekt zware wissel op persoonlijk CO2-budget

illustratie: Gerd Altmann via Pixabay

4.7
(58)

De luchtvaartindustrie bagatelliseert graag de eigen bijdrage aan de CO2-uitstoot in de wereld. Die zou – volgens eigen zeggen – zo’n 2 procent zijn. Dat heeft deze sector alleen maar te danken aan het feit dat veel mensen niet vliegen. Want voor iedere luchtreiziger trekt een vliegreis een zware wissel op het persoonlijke carbonbudget.

Deel op XDeel op Linkedin

De gemiddelde Nederlander is volgens gegevens van de Wereldbank ieder jaar verantwoordelijk voor ruim 10 ton aan CO2-uitstoot. Dat getal moet volgens wetenschappers zo snel mogelijk omlaag om opwarming van de aarde te vertragen.

Het helpt dan niet om veel te vliegen. Een retourtje New York in de economy-klasse is omgerekend goed voor een uitstoot van 2 ton CO2 per reiziger. Dat is maar liefst 20 procent van het totale jaarbudget van de gemiddelde Nederlander.

Dat is een forse aanslag op milieu en klimaat, want eenzelfde CO2-uitstoot bereikt de luchtreiziger alleen maar als hij zich het hele jaar door drie keer per dag doucht. Of als hij iedere dag acht keer de wasmachine laat draaien.

Business class nog slechter
Bij een ticket in de luxere en ruimere business-klasse is de uitstoot al gauw drie keer zoveel, zo blijkt uit de verschillende CO2-calculatoren op het web. Eén tripje naar ‘the city that never sleeps’ verhoogt de jaarlijkse persoonlijke uitstoot met liefst 60 procent!

Dat de uitstoot van de luchtvaart desondanks beperkt blijft tot ‘slechts’ twee procent van alle uitstoot, is alleen maar het gevolg van het feit dat slechts 20 procent van de wereldbevolking ooit een vliegtuig van binnen heeft gezien.

Schiphol grootste vervuiler
Overigens liggen de verhoudingen in Nederland nog veel schever. Door de megalomane omvang van de sector in ons land is de CO2-bijdrage van de sector veel groter. Op Schiphol wordt immers in ‘normale’ jaren 3,8 miljard kilogram kerosine getankt.

Dat zorgt voor een uitstoot van 11,8 miljard kilogram CO2, waarmee Schiphol met stip de toppositie op de Nederlandse ranglijst van grootvervuilers inneemt.

Heel Nederland stoot volgens het RIVM 180 megaton CO2 uit. Het aandeel van Schiphol hierin is dus niet de zelf gedroomde twee procent, maar ruim drie keer zoveel: 6,5 procent.

Weggepoetst door de lobby
Dat Schiphol in sommige lijstjes niet wordt meegenomen, is het gevolg van de intensieve vliegtuiglobby die zichprobeert buiten zicht te houden met non-argumenten als ‘wij hebben geen vliegtuigen’ en ‘die uitstoot vindt niet alleen plaats op Schiphol’.

De grootste vervuilers zonder Schiphol. Het vliegveld stoot bijna twee keer zoveel CO2 uit als nummer twee Tata Steel (bron: Wise Nederland)

Hoe belachelijk groot de CO2-uitstoot van de luchtvaart in ons land is, blijkt ook uit het feit dat Schiphol net zoveel kooldioxide de lucht in werkt als 65 procent van álle huishoudens in ons land.

En waar die huishoudens 33 procent van alle energieheffingen betalen, draagt de luchtvaart exact 0 (nul) procent bij aan die belasting.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 58

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ciska Rijswijk

    Het gaat de laatste tijd alleen nog voor de CO2 uitstoot. Prima, maar wat gaan we doen aan de herrie !

    • Nico

      Die herrie verdwijnt met de krimp mee Ciska
      VVD CDA D66 is van mening dat landsbelang voor burgerbelang gaat
      Het is dus zaak om de door lv branche geventileerd landsbelangen ook onder het vergrootglas door te halen op misstanden. En dat blijkt gezien de uitkomsten niet zo moeilijk. (Behalve voor onze overheid dan.)

      Milieu is wereldwijd een draagkrachtige factor geworden om tot die benodigde reductie van wereldwijde vervuiling te komen.
      Ons kabinet heeft geen enkele interesse in die honderdduizenden directe omwonenden van luchthavens die ernstige geluidsoverlast en schade aan woonomgeving ervaren door luchtvaart

      Zij en met belanghebbenden in luchtvaartexpansie ervaren hen alleen maar als zeurende buren (ook wel als milieu wappies benoemt) die ook ergens anders kunnen gaan wonen.

      Het is ook triest te moeten ervaren dat de overheid zijn burgers niet beschermt en nog triester dat 1,9 miljoen Nederlanders in Maart dezelfde pluche-plakkers daarvoor weer 4 jaar extra de tijd geven om miljoenen burgers wederom bloot te stellen aan de grillen van economische macht en geld t.k.v onze planeet.

Geef een reactie

Translate