Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Een nieuw kabinet: eindelijk zicht op wetgeving luchtvaart

foto: Cor Gaasbeek via Pixabay

4.8
(59)

Nu de invloed van D66 in de politieke arena flink is toegenomen, zal het nog te vormen kabinet het dossier luchtvaart niet langer als een gedane zaak kunnen afdoen.

Deel op XDeel op Linkedin

Het lijkt erop dat de dagen van het ongehinderd bevoordelen van de luchtvaartsector over zijn. Rutte zal ter dege rekening moeten houden met de standpunten van D66, zoals de wens om accijns te heffen op kerosine en de invoering van een Europese tickettaks – ook voor overstappers.

KLM-knuffelaar Wopke Hoekstra zal niet langer in staat worden gesteld het luchtvaartbedrijf te blijven ondersteunen met een bijkans ongelimiteerde pot subsidies.

Sterker nog: de kans is klein dat Hoekstra zijn positie als minister van financiën zal behouden na het verkiezingsdebacle.

Koolmees de nieuwe Hoekstra
In de Haagse wandelgangen wordt nu al geroepen dat D66-er Wouter Koolmees de meest waarschijnlijke kandidaat is voor die post.

Koolmees staat er niet om bekend grote hoeveelheden belastinggeld in vervuilende industrieën te willen stoppen. Integendeel, hij is een politicus met een fijne antenne voor maatschappelijke sentimenten en een heldere kijk op ontwikkelingen op de langere termijn.

Het is sowieso nog maar de vraag of CDA na het zetelverlies nog de gedroomde partner is voor een coalitie met VVD en D66.

Ambities Sigrid Kaag
Om de gewenste progressieve koers te kunnen varen in een kabinet met de VVD, zou D66 zomaar de keuze kunnen maken om een kamermeerderheid te willen creëren met andere progressieve partijen. Dat zou de partij van Sigrid Kaag beter in staat stellen op te boksen tegen het machtsblok van de liberaal-conservatieve koers van de VVD.

Het CDA zou dan uit de boot vallen ten faveure van meer gelijkgestemde partijen als Volt, GroenLinks of de PvdA.

Kaag heeft al aangegeven dat zij haar verkiezingswinst ziet als een opmaat naar het premierschap bij de volgende Tweede Kamer-verkiezingen. Wil zij die ambitie waarmaken, dan zal zij haar eigen kiezers niet mogen teleurstellen door aan de leiband van Rutte te blijven lopen en mee te gaan in de klimaatontkennende politiek van de VVD.

Eindelijk wetgeving voor luchtvaart
Met een regering die opschuift naar een liberaal-progressieve signatuur komt er zicht op wettelijke regelgeving voor de luchtvaart, bescherming van omwonenden en een einde aan de talloze uitzonderingen waarop de sector nu nog wordt gefêteerd.

Dat levert het definitieve einde op van Lelystad Airport en een definitieve groeistop voor Schiphol. Rutte zal in zo’n coalitie eindelijk oog moeten krijgen voor de aanslag die de luchtvaart pleegt op omwonenden, de leefomgeving, de natuur, het klimaat en de volksgezondheid.

Impuls voor de vliegindustrie
Dat betekent geen eind aan de luchtvaart in ons land, en dat hoeft ook niet. Maar het betekent wel een rem op verdere groei, subsidiëring en vervuiling.

De vliegsector krijgt dan eindelijk de impuls die het nodig heeft om op te groeien tot een volwassen industrie zonder allerlei oneerlijke incentives ten koste van grote groepen gedupeerden.

In de afgelopen kabinetsperiode is onder leiding van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen en met volle steun van het CDA letterlijk niets bereikt in het luchtvaartdossier.

Burgers zijn nog net zo rechteloos als dat zij waren voor die tijd en de overlast en vervuiling is – met uitzondering van de covid-periode – alleen maar toegenomen. Dit uitte zich in een explosieve groei van de weerstand tegen de misstanden in de sector en een toenemend wantrouwen van de burger richting de overheid.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 59

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ad

    Hopen doe ik graag en veel. Meestal blijft het steken bij luchtfietsen, whishful thinking, want de macht van het geld is giftig en desastreus en wint het vooralsnog van het luchtfietsen. Tot het te laat is.

  2. Mike

    Ik ben bang dat de lobby van de vliegindustrie erg machtig is en vele politieke hoofdjes erg gevoelig om óók deel van deze virtuele macht uit te mogen maken.

    D66 heeft ook niet veel moeite getoond om Cora laatst nog tegen te houden en was het ook niet D66 die óók wegliep tijdens de vragen in de kamer over de lonen en CAO voor de zorg…. O ja, verschillende D66 in het land blijven nog steeds de biomassacentrale’s promoten. Bomen kappen en verbranden als milieuvriendelijk (??). Ook daar kunnen ze goed schiphollen.

    Maar we weten nooit wat de toekomst gaat doen.., dus blijven hopen…

  3. Ook ik ben sceptisch, want Kaag wilde niet samen met GL optrekken en het idiote idee van Lelystad Airport definitief de nek omdraaien, wat echt nodig is voor ombuiging van het desastreuze lucht-vaartbeleid. Ook over de A27 bij Amelisweert was ze nogal vaag.

    Het gevolg is wel, dat vele GL kiezers strategisch hebben gestemd op D66, en hiermee de echte linkse partijen op verlies hebben gezet. De rechtse kant werd versterkt door viruswappies en coronaont-kenners die bv. op FvD hebben gestemd. Voor onze zaak ook een volledige waardeloze club.

    Ik zie Rutte als een gladjanus die zich overal uitlult en de rekening bij anderen legt, maar het NL kiezersvolk heeft blijkbaar gesproken. Ik ben niet trots op het resultaat, het is m.i. een overwinning voor kortzichtigheid, egoïsme en volslagen domheid. Je mag in dit land nog steeds het milieu verzieken en letterlijk de leefomgeving voor tienduizenden totaal ongezond maken. Als je je ‘vrinden’ maar paait en de aandeelhouders maar blijft spekken!

  4. Haes

    ik hoop dat de schrijver gelijk heeft. Maar ik moet het nog zien. Tenslotte blijft aartsbedrieger rutte gewoon aan de macbt. Dat is uiterst verontrustend omdat zijn glibberige manipulaties aan de basis liggen van diverse gevallen van scheefgroei in onze samenleving met de toeslagenaffaire als recent hoogtepunt.
    Maar rutte kan door….
    En dat zou nu gekorrigeerd worden door dezelfde verdeelde politiek die hij zo goed weet te manipuleren?
    Het lijkt mij wensdenken. Het schiphollen gaat door…, tot in de tweede kamer.
    Maar hopelijk heb ik ongelijk…

    .

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate