Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Bewoners

Burgergroepen: stem bewust voor krimp luchtvaart

foto: Holger Detje via Pixabay

Een brede vertegenwoordiging van bewonersorganisaties waarschuwt kiezers om volgende week woensdag bewust om te gaan met de eigen stem. Een verkeerde keuze kan zomaar leiden tot nog meer vliegverkeer.

De toekomst van de luchtvaart in ons land wordt volledig bepaald in Den Haag. Lokale en provinciale overheden hebben daar nagenoeg geen invloed op. De aankomende verkiezingen zijn dan ook van groot belang voor de ontwikkeling van de luchtvaart in de komende jaren.

Een stem voor pro-luchtvaartpartijen als VVD, CDA, PVV, FvD en D66 krijgt grote negatieve gevolgen voor de leefbaarheid in de regio Schiphol, het klimaat en de natuur. Ook beïnvloedt het de economische ontwikkeling in de regio negatief omdat er vrijwel geen woningen meer kunnen worden gebouwd en het de waardeontwikkeling van bestaande woningen in de weg zit.

Burgers in de regio Schiphol doen er volgens de bewonersgroeperingen dan ook verstandig aan om te kiezen voor een partij die het megalomane vliegverkeer wil reduceren. Dat zijn Partij voor de Dieren, GroenLinks, SP en ChristenUnie.

Draagvlak voor luchtvaartgroei ontbreekt
“Deze partijen sluiten met hun keuze voor minder vliegverkeer aan op het publieke draagvlak voor krimp van de luchtvaart. Volgens een onderzoek van Motivaction uit 2020 wil ongeveer de helft van de bevolking minder vliegverkeer. Nog eens bijna 30 procent vindt dat het maximum wel is bereikt.”

Minder luchtvaart zal resulteren in minder hinder, minder nachtvluchten, minder stikstofneerslag en minder CO2-uitstoot. Het leidt tot een gezondere woonomgeving met minder aan de luchtvaart gerelateerde ziektes als hart- en vaatproblemen, slapeloosheid en verlies aan productiviteit en cognitieve vaardigheden.

“De woningbouw krijgt weer lucht en krimp van de luchtvaart maakt het realiseren mogelijk van de klimaatafspraken van Parijs. Dat is bij verdere groei van de luchtvaart allemaal onhaalbaar.”

400.000 vluchten is al teveel
De economische effecten van een kleiner Schiphol zijn klein, zo rekende eerder al adviesbureau Neo Observatory uit. “De kleine Nederlandse thuismarkt kan toe met veel minder dan 400.000 vluchten per jaar op Schiphol. Dure uitbreidingen van Schiphol kunnen dan ook achterwege blijven.

Met zo’n kleiner Schiphol kan nog steeds iedere Nederlander die dat wil met het vliegtuig op vakantie of op zakenreis gaan. Een deel van de vluchten kan worden opgevangen door treinverbindingen, een ander belangrijk deel van de vluchten kan vervallen omdat er vanuit de Nederlandse thuismarkt toch al weinig belangstelling voor is.

Overstappers leveren niets op
Schiphol en KLM vliegen immers tientallen miljoenen buitenlanders over om op Schiphol over te stappen naar een andere vlucht. Deze mensen dragen niets bij aan de Nederlandse economie, maar zorgen wel voor veel overlast en vervuiling.

Zonder deze overstappers zal KLM een aantal obscure bestemmingen moeten schrappen, maar daarvan heeft vrijwel niemand last – deze toestellen worden voor het grootste deel gevuld met de overstappers. Die ene Nederlandse reiziger die wel in zo’n toestel zit, kan de bestemming ook bereiken via een andere vliegroute.

Enorme economische risico’s
De omvang van Schiphol in relatie tot de kleine thuismarkt is in 2020 gebleken een enorm economisch risico te vormen. Nu het vliegverkeer op zijn gat ligt, moeten er miljarden uit de staatskas worden overgemaakt of gegarandeerd aan de luchtvaartindustrie.

Een kleinere luchtvaartsector zou de financiële risico’s veel beter behapbaar maken. Wat dat betreft heeft de overheid helaas niets geleerd van de banken- en eurocrisis in 2008. Ook toen moest een sector – de banken en verzekeraars – met enorme maatschappelijke bijdragen worden gered van een wisse dood. Dat is nu weer het geval met de luchtvaartindustrie.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 18

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate