Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Schiphol kost woningbezitters miljarden

Foto: Frans Ruiter via Unsplash

(leestijd circa < 1 minuut)
4.7
(48)

De geluidsoverlast van Schiphol kost particuliere huizenbezitters in de regio miljarden euro’s. Dit blijkt uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB).

Deel op XDeel op Linkedin

Al in 2006 becijferde het planbureau dat iedere decibel vlieglawaai boven een gemiddeld niveau van het achtergrondgeluid van 45 decibel de waarde van een woning met 0,8 procent daalt.

Dit betekent dat een woning met een waarde van 700.000 euro in Amstelveen-Noord, waar het jaargemiddelde in hele wijken boven de 58 decibel ligt, zomaar 70.000 euro minder kan opbrengen bij verkoop door het vlieglawaai van de Buitenveldertbaan.

Eenzelfde rekensom kan worden gemaakt voor hele wijken in Aalsmeer (gemiddelde huizenprijs 574.000 euro), Amsterdam (500.000 euro), Uithoorn (364.000 euro), Haarlemmermeer (403.000 euro), Spaarndam, Zwanenburg, Lijnden tot zelfs Assendelft en Saendelft toe.

80.000 woningen
In totaal gaat het volgens een studie van Natuur & Milieufederatie Noord-Holland om bijna 80.000 woningen in de regio Schiphol die in meer of mindere mate te maken hebben met deze waardedaling.

Al bij een gemiddeld verlies van slechts 30.000 euro per woning betekent dit een daling van 2,4 miljard euro aan particulier bezit. Let wel, veroorzaakt door één (staats-) bedrijf: Schiphol.

Deze berekening is gebaseerd op de officiële hindercijfers van Schiphol zelf. In de praktijk ondervinden veel meer mensen overlast dan het vliegveld wil doen geloven. Bovendien is een gemiddelde waardedaling van 30.000 euro aan de conservatieve kant. Die zou zomaar eens veel hoger kunnen liggen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 48

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Haes

    En op 45-50 km van schiphol ben je inmiddels ook al jaren niet meer veilig, kan ik u uit persoonlijke ervaring melden. In de loop der jaren is het hindergebied steeds groter geworden. Onvermijdelijk gevolg van de groei van schiphol. 40 jaar geleden zijn we al gevlucht uit hoofddorp vanwege schiphol. Ook toen al was de mantra dat de vliegtuigen “stiller” zouden worden. Maar het zouden er ook veel meer worden. Inmiddels heeft schiphol ons al weer ingehaald. Steeds grotere gebieden veranderen door vliegterreur van woongebied in industrieterreinen. Voor ons hoog tijd om maar weer eens op te stappen.

  2. M

    Daar komt het verlies aan productiviteit door concentratieverstoring, gesprekonderbreking en slaaptekort nog bij.
    Dat gebeurd hier echt 25-30km vanaf Schiphol. Ik zit soms met oordoppen op kantoor om niet gestoord te worden van de vliegtuigen van de Polderbaan. Belachelijk.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate