Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Veiligheid

Vliegende schroothoop dumpt 47.000 kg kerosine in Ardennen

Het bewuste 30 jaar oude vracht-747 op Beek (foto: Alliantie tegen uitbreding MAA)

Op dezelfde dag dat een brandende Boeing 777 boven Denver enorme brokstukken in een woonwijk liet neerkomen, werden bewoners in het Limburgse Meerssen bestookt met gloeiendhete onderdelen van een meer dan 30 jaar oude Boeing 747.

Kort na het opstijgen vanaf vliegveld Maastricht Aachen Airport ging er iets mis en verloor de 747 van het schimmige bedrijfje Longtail Aviation onderdelen die zich boorden in geparkeerde auto’s. Een oudere vrouw kreeg volgens lokale media een stuk metaal tegen haar hoofd en moest behandeld worden in het ziekenhuis.

Een kind raapte één van de mesvormige onderdelen op en verbrandde de handen.

Als gevolg van het motorprobleem moest de zevendehands 747 op weg naar New York kerosine lozen om alweer zo kort na de start vanaf Beek te kunnen landen op vliegveld Luik in België.

Uit geluidsopnamen van de luchtverkeersleiding blijkt nu dat de piloten vóór de landing in Luik ruim 40.000 kilogram giftige brandstof hebben geloosd in een natuurgebied in de Belgische Ardennen (luister vanaf 1 minuut 50). Dat gebeurde ten zuiden van Maastricht en ten oosten van Luik.

6T5504 (LGT5504) Longtail Aviation Flight Tracking and History – FlightAware

You can help us keep FlightAware free by allowing ads from FlightAware.com. We work hard to keep our advertising relevant and unobtrusive to create a great experience. It’s quick and easy to whitelist ads on FlightAware or please consider our premium accounts.

Pas na het lozen van tonnen kerosine was het toestel in staat te landen op het Belgische vliegveld.

De vervuiler betaalt?
De grote vraag nu is natuurlijk wie deze troep gaat opruimen. Gewoonlijk komen vliegbedrijven weg met zo’n enorme vervuiling van het milieu onder het mom van ‘safety first’. Daarmee komen de kosten van zo’n grootschalige vervuiling de facto op het bordje van de samenleving.

Het zou meer dan terecht zijn om de schade te verhalen op het schimmige Longtail Aviation – gevestigd op het belastingparadijselijke eiland Bermuda.

Het Limburgse vliegveld reageerde kort na het ongeluk met de mededeling dat het met het vliegtuig goed was afgelopen. Geen woord over de vernielingen en gewonden op de grond.

Een dag later meldde een woordvoerster van Beek dat voor omwonenden een webinar zou worden gehouden om een en ander uit te leggen.

Woedend
Omwonenden zijn woedend om het gebrek aan empathie bij de vliegvelddirectie. “Wij willen helemaal geen informatie van een management dat zich alleen maar bekommerd om de staat van het vliegtuig. Geen woord over de schade, angst en verwondingen bij omwonenden.”

“Dit ongeluk toont voor de zoveelste keer aan dat de ligging van het vliegveld volkomen ongeschikt is voor groot vrachtverkeer.”

Vliegveld Beek zorgt in de regio voor enorme overlast omdat het middenin de woonwijken ligt. De vrachtluchthaven draait al jaren verlies. Via sjoemelcijfers proberen de directie en de Limburgse overheid tevergeefs aan te tonen dat de economische bijdrage groot is. Daartoe werden zelfs rapporten met aantoonbaar vervalste cijfers naar de Tweede Kamer gestuurd.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 100

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Stichting Red de Veluwe

    Het is een verschrikkelijke gedachte dat zoiets ook kan gebeuren als Lelystad Airport ooit opengaat. Dat er kerosine boven de Veluwe wordt geloosd. Tegelijkertijd, is het dan beter om het boven het IJsselmeer of boven landbouwgebied in de IJsselvallei te lozen? Nee, dit soort praktijken is gewoon niet normaal. Nergens. Dat moeten we helemaal niet willen!

  2. 747

    Mijn vrouw is ouder dan 30. Die noem ik ook geen wandelende schroothoop!!!
    Zo’n kist gaat met normaal onderhoud jaren mee!! Dat een vliegveld die geen winst maakt dicht moet eens! Moeten de mensen in de buurt niet zeuren dat er overlast is

    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Bij uw vrouw vallen de stukken er hopelijk niet af.

      1
      • SOS Heemskerk

        Dit is maar weer het bewijs dat we nooit meer moeten toestaan vliegtuigen een zwaarder start gewicht mogen gunnen dan hun veilige landingsgewicht. Dit kan gewoon echt niet meer om kerosine te dumpen. Het zal niet verdwijnen, al verdampt het, het blijft ergens. Dan kunnen we net zo goed alles verdunt uit strooien over de planeet, je merkt er toch niks van op de grond, zoals LVNL zegt.

        Dit laat ook duidelijk zien dat kerosine vliegtuigen een hoger startgewicht mogen hebben dan elektrische vliegtuigen, want batterijen dumpen is geen optie (lijkt mij).

        Dus politiek maak kerosine dumpen verboden door het start gewicht niet hoger te laten zijn dan het veilig landingsgewicht.

    • Peter de Haan

      Gooi zelf eens een paar honderd kilo kerosine ( bijna het zelfde als thinner ) uit over jouw eigen woning uit en heb dan het lef om een sigaret op te steken of een brandende lucifer weg te gooien!!!!!.
      Wat een aso reactie!!!!

    • Henk Visser

      Als uw vrouw normaal onderhoud krijgt en luchtwaardig is, dan praten we verder.

  3. Haes

    Lijkt mij naief om te denken dat de geloosde kerosine opgeruimd gaat worden. Een groot deel is verdampt en de rest ligt verspreid. Je zou denken dat je alleen al vanwege dit soort risico’s belasting op kerosine zou moeten heffen?
    Nee hoor, dit is luchtvaart in optima forma. Gekoesterd door de overheid. De burger zoekt het maar uit.

  4. Mike

    Het valt mij op dat de kranten maar weinig melden over deze gebeurtenis.
    Wel vele pagina’s vol dat KLM zich dieper in de vakantie-handel gaat storten.

    Bijna elke twee dagen staat er wel een bericht in verschillende kranten over Schiphol en/of de KLM. Over het nu, hoe belangrijk ze zich vinden, dat ze zich zo inzetten voor een betere toekomst, dat groeien zo belangrijk is en uiteraard dat ze met vertrouwen de nieuwe vergunningen tegemoet gaan zien (steekpenningen ?).
    De hersenspoelende marketing-propaganda van de luchtvaartindustrie als een hangende langspeelplaat met steeds weer dezelfde fabels en zieligdoenerij.

    Maar over het neerstorten van sportvliegtuigjes en nu met de 747 vind ‘men’ zeker niet interessant genoeg om te publiceren.
    Of zouden de kranten andere belangen hebben, dat ze beter de luchtvaartindustrie niet moeten schaden. Of lees ik de verkeerde kranten 😉 .

    Het is nog allemaal pril qua onderzoek e.d., maar ik hoop in dit geval dat de vervuiler werkelijk de knip open mag trekken alsook de schade aan de omwonenden.

    Heel veel sterkte voor de omwonenden daar.

Geef een reactie op Antwoord annuleren

Translate