Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Minister ontwijkt Ombudsman al ruim halfjaar

foto: Cor Gaasbeek via Pixabay

Sinds 8 juli vorig jaar probeert de Nationale Ombudsman een afspraak te maken met minister Cora van Nieuwenhuizen om te overleggen over de onrechtmatigheden rond meldingen van vlieglawaai. Nu dat nog steeds niet is gelukt, wil de Ombudsman er pas na de formatie weer over praten.

“Inmiddels is het kabinet demissionair. Daarom vind ik het effectiever om het onderwerp na de formatie te bespreken”, aldus ombudsman Reinier van Zutphen in een vandaag gepubliceerde brief aan de minister.

Wel wordt de minister in dezelfde brief alvast op de hoogte gebracht van de gesprekspunten, met het verzoek die punten over te dragen aan haar opvolger.

“Ik heb gesignaleerd dat omwonenden zich onvoldoende gehoord voelen als zij melding maken van concrete geluidsoverlast van vliegtuigen. Voor een behoorlijke behandeling van meldingen zijn drie uitgangspunten belangrijk”, zo stelt de ombudsman.

Onduidelijk wat er met meldingen gebeurt
“Burgers mogen duidelijkheid verwachten over wat er met de meldingen wordt gedaan. Zij moeten hierover actief worden geïnformeerd en zij moeten erop kunnen rekenen dat hun meldingen worden betrokken bij de keuzes rond vliegroutes, hoogtes en tijden en bij het toezicht en de handhaving”, zo formuleert Van Zutphen de gevonden pijnpunten.

Hij vraagt de bewindspersoon bovendien ervoor te zorgen dat de lawaaimeldingen worden betrokken bij de invulling van de luchtvaartnota.

“Na het aantreden van het nieuwe kabinet bespreek ik graag hoe deze punten zullen worden opgepakt”, zo besluit de brief.

De Ombudsman startte zo’n anderhalf jaar geleden een groot onderzoek naar mogelijke misstanden in de omgang van Schiphol en de overheid met meldingen over vliegtuiglawaai. Daarvoor werd gesproken met tal van bewoners en burgerorganisaties.

Het ontwijken door Van Nieuwenhuizen van ’s lands belangrijkste klachteninstituut is opmerkelijk. In dezelfde periode vond zij wel de tijd voor werkbezoekjes aan onder meer Schiphol en Eelde om vliegtuigjes te kijken.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 51

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Cici

    Zelf wil ze graag een tweede termijn ” in de luchtvaart ” want ze heeft het wel naar haar zin. ” NEEEE!”.

  2. Louis van Daalen

    Gezien de positie van de VVD in de peilingen komt straks gewoon de oude wijn weer in nieuwe zakken en verandert er totaal niets. Slechts nieuws voor iedereen die de megalomane ambities van de luchtvaartlobby wenst af te remmen. Uit de reactie van Reinder Rustema blijkt dat deze minister ook in het aangehaalde dossier ongevoelig blijkt voor redelijke wensen. Ondertussen blijft deze dictatoriale dame gewoon gehandhaafd.

  3. Ik heb ook een ervaring met deze minister. Een lobby van meer dan 100 artsen heb ik begeleid om een helmplicht voor de snorfiets te realiseren (eind 2018). Na de verhalen van de artsen bij de petitie-overhandiging waren alle partijen gelijk overtuigd van de noodzaak van een helm om ernstig en met een helm te voorkomen hersenletsel substantieel te verminderen. Inkoppertje. No-brainer.

    Alleen PVV en VVD willen geen plicht, alleen een advies. Want een plicht is niet liberaal. Zoals een autogordel ook niet liberaal is zei Remco Dijkstra (VVD) me eens. Dus ruim 80 van de 150 willen het wel en vroegen het ‘met spoed’ in te voeren. De minister ontraadde het. Want het is een inperking van de vrijheid van snorfietsers…

    Sindsdien is ze aan het traineren op alle mogelijke manieren:
    – Eerst onderzoeken of het gevolg van de maatregel niet mèèr verkeersonveiligheid oplevert. Arcadis deed onderzoek. Geen verrassing, men gaat grotendeels fietsen (heel goed voor de volksgezondheid), deels op een e-bike, brommer, ov, klein beetje auto. En een deel zet gewoon de helm op. Conclusie, goed voor de verkeersveiligheid. De SWOV adviseert het ook al jaren, noemt de snorfiets “een historische vergissing.”
    – Na veel vertraging kwam dit eindelijk terug in de Tweede Kamer en toen moest plots uitgezocht worden of er bepaalde snorfietsen zijn die een fietshelm kunnen krijgen. TNO gevraagd om literatuuronderzoek en ja, historische bromfietsen (Solex en zo) kunnen ook een fietshelm op. Ondertussen zijn we 20 maanden verder! Terwijl een Kamermeerderheid vraagt om een simpele maatregel!
    – Met kerst is TNO gevraagd wat een categorie e-bikes met tussen 250Watt en 1000Watt trapondersteuning moet krijgen als helm. De cargofietsen met zo’n grote kubus achter de fietser doorgaans. Kunnen die niet ook een fietshelm op? Want ze trappen immers. TNO gaat het onderzoeken. Lastig onderzoek, want het antwoord is al bekend. Een gewone motorhelm is het beste. Zegt SWOV ook. Dus TNO gaat scenario’s van ongelukken uitwerken en kwantificeren met cijfers van VeiligheidNL, dan worden die ongelukken gesimuleerd in een testsituatie zonder helm en wordt op basis van literatuurstudie en bekende testen de impactreductie van verschillende helmen daar tegenover gezet. De lezer van het rapport kan dan kiezen welk niveau van risico acceptabel is.

    Kortom, hier ook eindeloos schiphollen dus.

    Over een paar weken is dat onderzoek klaar, dan gaat het naar het ministerie en eind mei gaat het naar de Tweede Kamer. Die dan grotendeels nieuwe Kamerleden heeft. Dat is helemaal toevallig verzekerde de ambtenaar me.

    Die nieuwe Kamerleden kunnen dus in de war worden gebracht (door industrielobby) met het verschil tussen soorten helmen. Als plots VVD wel voor gaat stemmen en een deel van de Kamer wel, dan wordt het misschien een speedpedelec helm. Dat is namelijk waar de collega’s van handhaving om vragen omdat snorfietsers geen helm willen, e-bikes hoeven immers ook geen helm. Zonder onderzoek, zomaar een uitspraak. Misschien wordt daar ook weer onderzoek om gevraagd. Zal ze vast genereus aanbieden.

    Mogelijk krijg je dan een situatie waarin de handhaving juist moeilijker wordt omdat een handhaver alleen aan een code in de helm of aan het riempje kan zien wat voor helm het is, na een staande houding. Dan kunnen bromfietsers (die tot 45km/u mogen) ook die helmen gaan dragen (alleen aan geel of blauw kenteken kan je het verschil zien tussen snor- en bromfiets). Waardoor je juist meer onveiligheid krijgt!

    Ondertussen is er niets meer over van de oorspronkelijke wens van de artsen. Zet die snorfietsers een goede helm op omdat je daarmee veel hersenletsel voorkomt. En treuzel niet!

    Kamerleden die ik sprak vroeg ik of er een lobby van de industrie achterzat. Nee, het komt ze wel goed uit, maar het komt echt allemaal van deze minister die ideologisch gedreven is. Ze dient niet de Tweede Kamer maar de VVD.

    Iedereen wil heel graag een andere minister. Ook van de asfaltlobby en andere stakeholders hoor ik dat. Ook zij zijn ontevreden over haar prestaties. Maar als VVD -minister hoef je alleen maar loyaal aan Rutte en de partij te zijn, dan word je beloond.

    Er is weinig kans dat VVD niet deze ministerspost opeist in een volgende coalitie. Dat verdelen van ministersposten gaat in een paar dagen, vaak minder, en dan gooi je een vette kluif naar de linkse coalitiepartners in de vorm van onderwijs, sociale zaken ofzo naar ze. Daar rennen ze altijd blij mee weg want daarmee denken ze de wereld te kunnen verbeteren. Lukt toch nooit. Ondertussen pakt VVD in ieder geval de vroemvroem-post en met CDA of D66 vechten ze om financiën en EZ.

    Met zo’n vroemvroem-ministerie ga je de wereld ook niet veranderen, als je de status quo maar bewaakt. Beetje goochelen met cijfers, vertragen, whatever.

  4. Haes

    De ombudsman laat zich ook al schiphollen.

  5. Pieter Kroon namens DFA Airport

    Dit gaat ook weer richting oren dichtstoppen a la Toeslagen Affaire….

Geef een reactie op Antwoord annuleren

Translate