Morgenvroeg presenteert Air France-KLM de cijfers over rampjaar 2020. De luchtvaart stortte in als gevolg van de deels door de luchtvaart veroorzaakte Corona-pandemie. Het bedrijf ontving zo’n 10 miljard euro aan leningen via de Franse en Nederlandse overheid. Hoe nu verder?
Al vóór de corona-crisis stond AFKL er niet best voor. Op de balans prijkten eind vorig boekjaar schulden en verplichtingen ter hoogte van een kleine 30 miljard euro. Inmiddels is de beurswaarde van het hele concern gezakt tot net boven de 2 miljard euro.
Technisch gezien is het bedrijf dan ook failliet. Zonder de ruimhartige steun van de belastingbetaler en met een dik negatief eigen vermogen zou de Frans-Nederlandse luchtvaartgigant als een kaartenhuis ineen zijn gestort.
Enorme schulden en verplichtingen
Sinds het einde van boekjaar 2019 is de financiële balans er niet beter op geworden. De 10 miljard aan leningen moesten er nog worden bijgeschreven.
De Franse pers hield eerder deze week rekening met een negatief resultaat van rond de 7 miljard euro over het corona-jaar. Desondanks heeft de directie slechts kleine stapjes gemaakt in het ‘rightsizen’ van het bedrijf.
Er gingen hier en daar enkele duizenden mensen van de loonlijst, maar echt grote besparingen zijn nog niet ingezet. Er zijn nauwelijks vliegtuigen afgestoten en het personeelsbestand blijft veel te groot voor de huidige omvang van de activiteiten.
Genereuze steun belastingbetaler
Dat is slechts mogelijk dankzij de genereuze steun van CDA-minister Wopke Hoekstra en zijn Franse evenknie. De miljarden die als lening zijn verstrekt noopten KLM tot op heden niet tot het zetten van grote stappen.
AFKL ziet de corona-crisis tot op de dag van vandaag als een tijdelijk dipje. Als het vliegverkeer weer aantrekt, wil men vooraan in de rij staan om de klanten weer te verwelkomen.
Een mooi streven, maar inmiddels is wel duidelijk dat de vliegindustrie zich niet snel zal herstellen tot het niveau van jubeljaar 2019. De particuliere klant durft het vliegtuig niet in, de zo belangrijke zakelijke klant mag het niet van de werkgever.
Grote ondernemingen die hun personeel voorheen voor ieder wissewasje naar de andere kant van de wereld lieten vliegen, hebben het gemak, de efficiëntie en de kostenbesparingen ontdekt van teleconferencen. Ook moeten zij steeds vaker rekening houden met hun imago en de negatieve invloed van een grote CO2-footprint daarop.
Koers op niveau
Tot vandaag hield de aandelenkoers van AFKL redelijk stand. Het aandeel sloot vandaag op een heel schappelijke 4,80 euro. De totale waarde van de vliegtuigexploitant komt daarmee op net iets meer dan 2 miljard euro.
Om te overleven heeft de onderneming naar schatting van analisten tussen de twee en acht miljard euro extra aan eigen vermogen nodig. Dat geld kan niet worden opgehaald op de kapitaalmarkt. Investeerders steken dat soort bedragen niet in een bedrijf met een waarde die daar diep onderligt.
Dat is de reden dat minister Hoekstra nu al maanden onderhandelt met de Fransen en de Europese Commissie. Het doel is AFKL te redden van een ondergang die in een vrije markt gewis zou zijn. De EU stelt dan ook eisen om de positie van niet of minder gesteunde concurrenten te garanderen.
Dat valt slecht bij directie en medewerkers van de blauwe zwaan. Zij willen liever extra steun zonder extra voorwaarden. Maar alleen de zon gaat voor niets op.
Niet veel opties over
De betrokken ministers hebben niet zo heel veel opties om AFKL van de ineenstorting te redden. Een rechtstreekse kapitaalsinjectie zal stuiten op grote bezwaren – van burgers en van de Tweede Kamer in Nederland. Dat lijkt daarom een doodlopend pad.
Een andere mogelijkheid is om de directe leningen die de twee staten hebben verstrekt om te zetten naar aandelen of naar een lening die nooit meer hoeft te worden terugbetaald. Die optie is voor het bedrijf minder interessant, omdat er dan ongetwijfeld een forse rente zal worden gehangen aan dat geleende geld. Maar hé, ‘losers can’t be choosers’.
Geen oplossing in zicht
Hoe dan ook wordt het morgen een spannende dag voor het topmanagement van AFKL. De balans staat volledig uit het lood en de oplossing van de problemen is nog niet in zicht. Tenzij minister Hoekstra in het diepste geheim met Air France, KLM, de EU en de Franse regering tot een oplossing is gekomen die beleggers en toeleveranciers voldoende vertrouwen geeft in de toekomst van de onderneming.
We gaan het allemaal zien. Morgenvroeg komen de cijfers naar buiten. Veel financieel analisten raden hun klanten al wekenlang aan het aandeel te verkopen. Sommigen verwachten dat de huidige koers van 5 euro zomaar kan kelderen tot maar één euro.
Mike
Kort geleden kwam er al een verhaal voorbij over hoe bedrijven gaan acteren, als de staat ze toch steeds weer helpt. Dergelijke bedrijven verbeteren zich niet, zoals nu ook weer blijkt dat AFKL zich nauwelijks heeft ingezet om te reorganiseren.
Het is zonde van het belastinggeld, maar nu heeft men nog de kans om de boel te laten klappen met ‘slechts’ enkele miljarden verlies.
Ook onder curatele kan AFKL gewoon door blijven gaan met vrachtvervoer en anders zijn er genoeg andere maatschappijen die het vrachtvervoer prima over kunnen nemen.
Ook bedrijven hebben niet het eeuwige leven….
Vele bedrijven (groot en klein) worden nu met een Corona-infuus in leven gehouden, terwijl zij ook zonder Corona al lang failliet zouden zijn. Het aantal faillissementen is niet voor niets zo laag op dit moment. Misschien goed om met de AFKL te beginnen.
Het personeel kan met gemak elders terecht. Middels omscholing de zorg in (ook contact met klanten en ze bedienen) of terecht bij een andere maatschappij die het gat van KLM op gaat vullen.
ReindeR Rustema
Mag ik ook lezen over het gedachtenexperiment van een situatie zonder AFKL en zonder KLM? Andere maatschappijen zullen de vrijgekomen slots krijgen? Of zullen curatoren die in een nieuwe rechtspersoon stoppen om door te verkopen? Vallen er dan cruciale functies weg voor het land? Het transport van vaccins en medicijnen? Kan dat overgenomen worden door de luchtmacht of kunnen andere bedrijven inspringen? Gaat Schiphol ook direct failliet zonder KLM of bedient het na enige tijd gewoon andere bedrijven? Zijn er andere bedrijven die in het gat van KLM willen en kunnen inspringen? Of zijn die noodlijdend of hebben andere strategische doelen? Ik neem aan dat de overheid minstens de grootste gevaren voor het land hebben uitgedacht met bijbehorende noodscenario’s? Wie het weet of een link heeft mag het zeggen.
Henk Visser
En hier zien we de hypocrisie van het neo-liberale vrije markt concept. Privatisering tot het nationaal staatsbelang in het geding komt. Dan worden aandelen gekocht. Is een onderneming opeens geen speler meer in de Global market economy, maar een nationaal troetelkind. Zo verklaard door de staat. We zagen het al in de strubbelingen rond Fokker. Notabene Anthonie Fokker moest zijn heil zoeken in Duitsland omdat Nederland niet wilde investeren in een eigen luchtmacht. De rest is geschiedenis. Ondertussen schemert wel door dat de luchtvaartsector nog jaren de gevolgen van de Covid crisis gaat voelen. En niemand weet in welk jaar dat eindigd.
Hoe diep is de subsidie put? Het is weer Fokker 2.0. Welke politicus durft als eerste te roepen: tot zover, KLM moet geen eindeloze geldverslindende machine worden. Dat is een politicus met lef en durf. Staat u op a.u.b.