Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Wetenschap

‘Luchtvaart ondermijnt eigen verdienmodel’

korte landingsbaan

Vanaf korte startbanen kunnen vliegtuigen minder passagiers meenemen als gevolg van de globale opwarming (foto: Marcelino James via Pixabay)

De opwarming van de aarde heeft directe invloed op het verdienmodel van luchtvaartmaatschappijen. Immers: in warmere lucht vermindert het liftvermogen van vliegtuigen en kunnen er minder passagiers en vracht worden meegenomen.

Dit blijkt uit een studie die professor Guy Gratton van de Cranfield University in Groot-Brittanniƫ vorig jaar publiceerde met drie andere wetenschappers.

Warmere lucht is ‘dunner’ dan koude lucht, waardoor het draagvermogen van de vleugels afneemt bij overigens gelijke omstandigheden.

Het viertal verzamelde de meteologische gegevens sinds 1955 van tien Griekse vliegvelden. Uit die data blijkt dat de gemiddelde temperatuur steeds is gestegen in de loop der jaren.

Gebaseerd op die temperatuurstijging werd de invloed ervan berekend voor twee verschillende vliegtuigtypes: een DHC-8-400 turboprop voor kortere afstanden en de middelgrote Airbus A320 met straalmotoren.

Minder passagiers en vracht
De opwarming blijkt vooral bij kortere startbanen een forse invloed te hebben op het maximaal gewicht dat een toestel kan meenemen.

Het meest extreme voorbeeld is de 1500 meter korte startbaan op het Griekse eiland Chios. Daar kan de onderzochte Airbus sinds zijn introductie in 1988 heden ten dage maar liefst 3.900 kilogram minder lading meenemen. Dat is het equivalent van 39 passagiers met hun bagage of brandstof voor 2.400 kilometer vliegen.

Dit effect speelt minder bij vliegvelden met langere startbanen. Een toestel heeft daar meer ruimte om vaart te maken – en dus extra liftvermogen te genereren – voordat het de lucht ingaat. De Britse wetenschappers toonden in hun studie aan dat vliegtuigen inderdaad een steeds groter deel van de baanlengte gebruiken om op te stijgen.

Veertig tickets minder per vliegtuig
De studie toont aan dat vliegtuigexploitanten via hun bijdrage aan de opwarming van de aarde het eigen verdienmodel ondermijnen. Hoe minder passagiers of vracht een toestel kan meenemen, des te minder wordt er verdiend.

Voor iedere vlucht vanaf het eiland Chios kunnen in vergelijking met eind jaren ’80 nu veertig tickets minder worden verkocht op de A320. Dat hakt er behoorlijk in op een totale capaciteit van maximaal 180 passagiers.

Motorfabrikant ruikt kansen
Bijna cynisch is het te noemen dat Rolls-Royce, een van de belangrijkste fabrikanten van straalmotoren voor passagiersvliegtuigen, deze ontwikkeling niet ziet als een probleem.

Integendeel: het bedrijf ziet het juist als een kans omdat zijn klanten waarschijnlijk eerder zullen terugkeren voor investeringen in een nieuwe generatie motoren met nog meer stuwkracht.

Bovendien, zo stelt het in een management-samenvatting over klimaatrisico’s, maakt de dunnere lucht het noodzakelijk dat meer stuwkracht wordt ingezet tijdens de start. Dat leidt weer tot extra slijtage en levert Rolls-Royce extra onderhoudsinkomsten op.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate