Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Schiphollen

Schiphol probeert uit te komen onder Omgevingswet

Schiphol probeert zich onder de Omgevingswet uit te rekenen (foto: umayr sahlan masud via FreeImages)

Schiphol zit niet te wachten op de nieuwe Omgevingswet, en vooral niet op de gezondheidsparagraaf daarin. Dus wordt geprobeerd met sjoemelberekeningen de wet onderuit te halen.

Een belangrijke rol in de misleidende berekeningen is weggelegd voor het huidige normenstelsel, gebaseerd op de jaargemiddelde cijfers voor de geluidsbelasting. Uit eerder onderzoek bleek al dat deze maat enorme groei mogelijk maakt zonder te raken aan de wettelijke grenzen.

Het ministerie van Volksgezondheid is de leverancier van de gevreesde paragraaf. De luchtvaartsector ziet de bui al hangen en dus wordt gekozen voor obstructie. De versluierende rekenmethoden maken enorme hinder mogelijk, zodat de intentie van de wet wordt aangetast, de uitvoering wordt gefrustreerd en de handhaving tot een farce gemaakt.

Ook kreeg de sector het voor elkaar om de Luchtvaartnota 2050 als ‘vrijwillig, onverplicht programma’ los van de Nationale Omgevingsvisie als beleid vast te laten stellen.

Hopelijk kan met de nieuwe prominente rol van de GGD’s en het Outbreak Management Team meer aandacht worden verkregen voor de wetenschappelijke feiten bij politiek en bestuur.

Rampzalige gevolgen volksgezondheid
Het nieuwste onderzoek van de GGD’s naar de negatieve gevolgen van de luchtvaart voor de volksgezondheid liegt er niet om. Verdere groei krijgt rampzalige gevolgen voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving. De Omgevingswet vraagt juist om een reset en om lagere volumes, duidelijke richtlijnen en concrete handhaving.

De Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) is een samenwerking van bestuurders van vier provincies en 56 gemeenten rond Schiphol. Gezamenlijk vertegenwoordigt deze groep 8,4 miljoen bewoners. De BRS is mordicus tegen het concentreren van hinder via vaste vliegroutes.

Straks 52 vliegtuigen per uur
Die routes leggen extra druk op de burgers rond de Polderbaan en Kaagbaan. Er wordt gewerkt aan de invoering van een nieuw hoogfrequent vliegsysteem met tot 52 keer per uur laag overvliegende toestellen. Deze Polderbaan 2.0 wordt een regelrechte ramp voor de regio en voor de Kaagbaan geldt precies hetzelfde.

Let wel: het systeem wordt door de ministeries van Infrastructuur en van Defensie al gerealiseerd voordat de democratische besluitvorming heeft plaatsgevonden.

Ondermijning democratie door luchtvaart
Hopelijk leidt de door de pandemie aangezwengelde aandacht voor de volksgezondheid tot de noodzakelijke en zorgvuldige invoering van de Omgevingswet, inclusief de gezondheidsparagraaf.

Belangrijke voorwaarde daarbij is dat er een einde komt aan de ongezonde aantasting van ons democratische bestel door de luchtvaartsector.

Kennisnetwerk Impact bestaat uit onafhankelijke deskundigen op het gebied van de burgerparticipatie.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate