Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

‘Uitspraken minister onjuist en misleidend’

Foto: Mohamed Shaffaf via Unsplash

4.6
(50)

Het probleem van het langdurig laagvliegen over ons land is allerminst opgelost met de gisteren gepresenteerde luchtruimherziening. Uitlatingen van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen hierover in Het Parool zijn “onjuist en misleidend”.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit zegt SATL-Lelystad in een vandaag verschenen persbericht. Het klopt allerminst dat de laagvliegroutes van en naar Lelystad zijn opgelost met het nieuwe plan.

“De plannen bieden nog steeds geen enkele concrete oplossing en gezien de vrijblijvendheid van de plannen wordt Schiphol juist alle ruimte gegeven voor het schadelijke laagvliegen over lange afstanden boven Nederland.”

Volgens Stichting Red de Veluwe – een onderdeel van het samenwerkingsverband SATL – zijn de uitspraken van de minister slechts bedoeld om de coalitiepartijen in de regering te overtuigen in te stemmen met Lelystad Airport.

Verkiezingsretoriek
“CDA, D66 én ChristenUnie willen af van die laagvliegroutes. Dat staat in hun verkiezingsprogramma’s. De minister doet aan verkiezingsretoriek. Alle onderbouwing ontbreekt.”

SATL en Red de Veluwe waarschuwen kamerleden dat zij niet in het weinig materiële gesjoemel van de minister moeten trappen.

In de krant stelde Van Nieuwenhuizen dat de vliegtuigen voortaan zó hoog gaan vliegen “dat je ze nauwelijks hoort”. Maar de minister geeft geen inzage in de cijfers, noch is er in de plannen een onderbouwing te vinden.

Minachting voor honderdduizenden burgers
“Hiermee spreekt zij haar minachting uit voor honderdduizenden mensen onder de laagvliegroutes. In de luchtruimherziening is geluidsoverlast boven de 1800 meter geen prioriteit, maar kan er wel sprake zijn van geluidsniveaus tot 70 decibel: een enorme overlast.”

Los van SATL en Red de Veluwe is SchipholWatch zeer bezorgd over de nieuwe luchtruimherziening die de deur opent voor vaste vliegpaden. Rekentechnisch vermindert de geluidsoverlast omdat er veel minder zal worden uitgewaaierd na de start.

Geconcentreerde vliegroutes
Daardoor zullen sommige burgers minder last krijgen van het vlieglawaai, maar worden de mensen die onder de geconcentreerde vliegroutes wonen nog excessiever belast met vliegtuiglawaai.

Ervaringen met deze nieuwe vliegmethoden is al uitgebreid opgedaan in onder meer het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Via ons internationale netwerk StayGrounded hebben we van burgergroepen in die landen begrepen dat er in de praktijk werkelijk onleefbare situaties ontstaan onder die routes.

Ook is er in de luchtruimherziening ruimte gemaakt voor een vierde naderingsroute naar Schiphol, bovenop de huidige drie. Dit creëert met name voor de provincie Utrecht een enorme extra belasting en mogelijk ook voor nog verder gelegen provincies in die richting zoals zuidelijk Gelderland.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 50

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. M.

    Ondertussen stond het wel in een ‘krant’ die door heel veel mensen gelezen wordt en die geen tegenreactie zien dus die het gewoon geloven.
    Een rectificatie eisen zou het minste zijn.
    En vervolgens afspraken over het vermelden van waarheden in plaats van sensatie.

  2. Ellen Woudenberg

    En dan wordt er nog gezwegen over alle huidige laagvliegroutes naar Schiphol over 45 km lengte op 600 meter en in de nacht 1000 meter……in totaal in 2019 al 26000 keer!

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate