Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Vliegtuiglawaai

Vliegverkeer boven Amstelveen-Noord in kaart

Illustratie: explane.org

De data-specialist van SchipholWatch heeft het vliegverkeer boven de zwaar getroffen wijk Randwijck in Amstelveen in kaart gebracht. Hieruit blijkt duidelijk dat deze wijk meer overlast ondervindt van landende vliegtuigen dan van stijgers.

Dat heeft alles te maken met de hoogte waarop de vliegtuigen van Schiphol passeren. Voor de 10.000 tot 25.000 landende vliegtuigen per jaar is dat grofweg slechts 200 meter. De 8.000 tot 15.000 stijgende toestellen passeren op gemiddeld een kilometer hoogte.

Hoe lager een vliegtuig overkomt, des te meer herrie ervaren de bewoners van deze wijk. Het geluidsniveau neemt kwadratisch af met de vlieghoogte. Dit betekent dat een vliegtuig op een twee keer grotere hoogte vier keer minder herrie veroorzaakt op de grond.

Die rekensom klopt niet 100 procent, omdat het absolute geluidsniveau ook afhankelijk is van andere factoren, zoals de snelheid waarmee een toestel passeert (meer snelheid betekent meer herrie) en de hoeveelheid stuwkracht van de straalmotoren die wordt ingezet (stijgers zitten tegen het volle vermogen aan, dalers variƫren het motorvermogen afhankelijk van de weersomstandigheden).

Met dank aan Donderdorp
De gegevens voor het overzicht komen van de website Donderdorp, een initiatief van Vlieghinder.nl. De gegevens van tien jaar vliegverkeer zijn gedownload en ingelezen in de analyse-software Power BI van Microsoft.

Onderzocht wordt nu of het mogelijk is de gegevens van Donderdorp in deze vorm beschikbaar te maken voor alle wijken in de regio Schiphol.

Het is ook de bedoeling om deze gegevens op termijn te koppelen aan de geluidsmetingen van de Explane-app. Met deze app kunnen burgers zelf het vliegtuiglawaai meten en registreren. Die data is toegankelijk via https://reports.explane.org/nl en geeft inmiddels een goed beeld van de vliegoverlast in heel Nederland.

De app Explane is gratis te downloaden. Instituten als RIVM, de TU’s van Eindhoven en Delft en het Haarlemse ziekenhuis Spaarne Gasthuis hebben al belangstelling getoond voor de database.

Piekgeluid op politieke agenda
Ook hebben verschillende gemeenten aangegeven de Explane-gegevens te betrekken in hun beleid ten opzichte van de overlast door Schiphol. Belangrijk is dat Explane de piekniveaus registreert van het vliegtuiglawaai. Dit in tegenstelling met de calculaties van Schiphol zelf, die slechts jaargemiddelden van de geluidsoverlast weergeven.

Onder meer via de metingen met Explane zijn de ziekmakende piekniveaus op de politieke agenda terechtgekomen. Mensen worden immers niet wakker gevlogen door jaargemiddelden, maar juist door de nachtelijke piekgeluiden die in sommige wijken meerdere keren per nacht de 90 decibel overschrijden.

Steeds meer lokale en regionale bestuurders willen dan ook dat Schiphol andere normen gaat hanteren voor het bepalen van de werkelijke overlast. Normen als de piekbelastingen die veel beter aansluiten bij de beleving van omwonenden.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 51

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate