Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Premium

Economie niet afhankelijk van luchtvaart

Until debt tear us apart

Foto Ehud Neuhaus via Unsplash

Als 2020 één ding duidelijk heeft gemaakt, is het dat de Nederlandse economie nauwelijks afhankelijk is van de luchtvaart. Geen enkel groot bedrijf heeft in het afgelopen jaar zorgen geuit over het platliggen van de vliegindustrie. Bedrijven als ASML, Philips en Unilever draaien recordomzetten en dito winsten zonder te vliegen.

Deze constatering haalt de uitlatingen van de spindokters uit de luchtvaartindustrie volledig onderuit. Decennialang maakten zij politici en pers wijs dat Nederland failliet zou gaan zonder een megalomane luchthaven en zonder al die verbindingen van KLM naar exotische bestemmingen die de meeste mensen niet eens kunnen aanwijzen op de wereldkaart.

Hoge welvaart zonder megahub
Objectieve waarnemers signaleerden al veel eerder dat de luchtvaart de samenleving een rad voor ogen draaide om grote schade te kunnen blijven aanrichten aan leefomgeving, milieu en klimaat. Er bestaan immers heel veel (Europese) landen zonder megahub die desondanks veel beter scoren op de welvaartsladder.

Neem een land als Zwitserland met een bruto binnenlands product van ruim 76.000 dollar per hoofd van de bevolking. Of Denemarken met 56.000 dollar. Noorwegen met bijna 80.000 dollar. En Luxemburg met zelfs 170.000 dollar. Allemaal landen die het prima doen zonder ‘oversized’ vliegveld.

Nederland komt niet verder dan 54.000 dollar, mogelijk zelfs negatief beïnvloed door het grote aantal slechtbetaalde banen in de luchtvaartbranche.

Top bedrijfsleven draait prima
Tijdens de ernstigste crisis uit de vliegindustrie draait een bedrijf als ASML vrolijk door zonder dat managers te pas en te onpas het vliegtuig instappen. Het bedrijf koerst af op een recordomzet van meer dan 13 miljard euro. Het orderboek van de high-tech chipmachinefabrikant groeit netjes mee, zodat het voorlopig vooruitkan – zonder al die vliegtuigen in de lucht.

Ook die andere trots van ons land, Philips, inmiddels omgevormd tot toonaangevende producent van hoogwaardige medische apparatuur, zag een gezonde omzetgroei en zelfs een ware winstexplosie tot en met het derde kwartaal van dit jaar. Financieel analisten verwachten dat de omzet en winst over het hele jaar in lijn zullen liggen met deze resultaten.

Unilever, dat ondanks de geweldige vestingingsvoordelen die KLM en Schiphol verzorgen (sic), uit Nederland vertrekt, blijkt evenmin te lijden onder de ruime halvering van het vliegverkeer.

De uitzondering: huisdealer Shell
Het grootste bedrijf van Nederland lijdt wél onder de teruggang in vliegtuigenland. Maar Shell is dan ook de huisdealer van Schiphol. Het raakt de kerosine aan de straatstenen niet kwijt en zag de lagere energievraag resulteren in een spectaculaire omzetdaling en een megaverlies.

Dat heeft niets te maken met het feit dat de Shell-bazen niet meer in het vliegtuig kunnen stappen, maar des te meer met het gegeven dat geen enkel weldenkend mens nog in zo’n coronatube stapt.

Bovendien had Shell al tientallen jaren geleden de keuze kunnen maken de verdiende miljarden te investeren in toekomstbestendiger activiteiten, zo leert de rechtszaak die Milieudefensie zeer recentelijk aanspande tegen het oliebedrijf.

MKB ontdekt alternatieven voor zakenreizen
En het midden- en kleinbedrijf dan? Letterlijk geen enkel bedrijf heeft zich uitgesproken over nadelige effecten van minder vliegen – integendeel, de meeste hebben videovergaderen ontdekt en verwachten in de toekomst veel minder zakenreizen te hoeven maken. Scheelt heel veel tijd en ook veel kosten.

Bedrijven die hun managers minder laten vliegen, werken actief mee aan verbetering van leefomgeving, milieu en klimaat. Op zich is dat al een beloning, maar zij kunnen er ook goede sier mee maken in hun communicatie. Contracten binnenslepen die louter gegund worden aan milieu- en klimaatvriendelijke ondernemingen. Steeds meer organisaties houden bij hun inkooptrajecten rekening met milieu en klimaat.

Uitzondering: de reisbranche zelf
Een kleine correctie op het voorgaande. Er is namelijk wel een relatief klein aantal bedrijven dat lijdt onder het afgenomen vliegverkeer. Dit zijn de bedrijven die hun geld verdienden met het aanbieden van vliegreizen.

Reisbureaus, touroperators en de vliegtuigexploitanten zelf – ze schrijven zonder uitzondering bloedrode cijfers, maar worden genereus ondersteund door de belastingbetaler. Zo genereus dat zij voorlopig weinig aanstalten lijken te maken om hun bedrijfsmodel aan te passen of hun heil te zoeken in sectoren met meer perspectief.

Alternatieve luchtvaartnota heeft gelijk
De conclusie is dan ook gerechtvaardigd dat Nederland prima kan draaien zonder een overmaatse vliegindustrie. Het onderschrijft de conclusies uit de alternatieve luchtvaartnota die de Amsterdamse samenwerkende luchtvaartgroepen dinsdag jongstleden presenteerden aan de Tweede Kamer.

Uit die nota bleek al dat het vliegverkeer van en naar Schiphol zonder noemenswaardige economische schade kan krimpen tot 300.000 vluchten per jaar. Dat getal blijkt nu nog verder omlaag te kunnen. Schiphol haalt die 300.000 niet in 2020. En inderdaad, zonder direct gerelateerde schade aan de Nederlandse economie.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 30

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Klaar

    Vandaag op FTM. Een doorwrocht artikel hoe ook Amsterdam lobbyde
    om Lelystad te openen.
    Het blijft een scala van ranzige acties vanuit de politiek.
    Ongelofelijk.
    Ik val elke keer van mijn stoel van verbazing van de wijze waarop de politiek de parallelle werkelijkheid verbergt. Met daarin PvdA en D66 als zogenaamde “groene voortrekkers partijen” in een hoofdrol.

    Fantastisch doorwrocht artikel van Lise Witteman.

    https://www.ftm.nl/artikelen/lobby-lelystad-airport?share=8yBBT8JLZbwWSK1KIVlJ0YDXwW%2FTFIwgkKR8d3f6v4Ohv30n0AJu3S%2FJFzFYow%3D%3D

  2. Sanders

    Wat voor schiphol geld geld ook voor MAA de meest nutteloze luchthaven van Nederland die een paar heftrukchauffeurs aan het werk houd over de rug van het milieu.

Geef een reactie

Translate