Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Stiekem einde aan status aparte ‘Vondelparkbaan’

Amsterdamse bos

Het Amsterdamse Vondelpark, foto van Hung Tran via Unsplash

(leestijd circa 2 minuten)
4.8
(68)

De Oostbaan blijkt in het Nieuwe Normen en Handhavingstelsel (NNHS) geen aparte status meer te hebben als landingsbaan voor alleen maar zakenvliegtuigjes. Schiphol mag de baan met aanvliegroute dwars over de Amsterdamse binnenstad en het Vondelpark voortaan volledig inzetten, ook voor de zwaarste toestellen.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een antwoord van de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan het Platform Vliegoverlast Amsterdam (PVA). De correspondentie hierover is door SchipholWatch ingezien.

“Zonder enig overleg met bewoners heeft de minister in het NNHS vastgelegd dat de Oostbaan geen uitzonderingspositie meer heeft”, aldus dr Kees Weijer, voorzitter van PVA.

“Schiphol heeft nu dus zes banen die de luchtverkeersleiders gewoon mogen gebruiken als zij menen dat het nodig is. Het is te gek voor woorden.”

Gevaarlijk vliegen boven Amsterdamse binnenstad
Weijer had in een eerder schrijven aan de Onderzoeksraad melding gemaakt van het veelvuldig inzetten van de Oostbaan en uitte zijn zorgen over de risico’s die dit met zich meebrengt. De aanvliegroute voert immers dwars over de beschermde binnenstad van Amsterdam, via het Vondelpark over het Amsterdamse Bos naar Schiphol.

Het wegvallen van de aparte status van de Oostbaan is een complete verrassing voor veel omwonenden. Niet eerder werd dit openlijk aangegeven. Dat burgers hier via een antwoord van de Onderzoeksraad achter moeten komen, is op zijn minst een twijfelachtige gang van zaken. Om niet te zeggen dat zij opnieuw en wederom zijn geschiphold.

Zwaarste toestellen nu ook op Oostbaan
Jarenlang mocht de Oostbaan in principe slechts worden gebruikt voor kleinere zakenjets die minder overlast geven dan Jumbojets. Aan die status is nu dus stiekem een einde gekomen, zodat bewoners van Amsterdam-Centrum en -Zuid voortaan ook kunnen worden getrakteerd op de grote herriemakers als de 747s en 787s en enorme Airbussen.

Voorzitter Weijers is verbijsterd over deze gang van zaken. “U schrijft als Onderzoeksraad dat dit is vastgesteld in ‘procedures’, maar daar ben ik totaal niet van op de hoogte. Zou u mij bekend kunnen maken met die procedures, want ik ken ze niet.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 68

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rolf Bron

    Als ik op zaterdagochtend om 7.00 mijn bed uit gebulderd word, weet ik dat er op de Oostbaan de komende uren elke minuut een vliegtuig zal landen. En dat zijn lang niet allemaal 737’s en 320’s. Schiphol lapt alle afspraken aan zijn laars en de politiek doet een oogje dicht.

  2. Yvonne Weijers

    Niet fijn, niet eerlijk en niet sociaal , stop hiermee Schiphol!! We leven hier SAMEN in Amsterdam en de lucht is niet alleen van jullie Schiphol erken dat !!!

  3. Elly Smit

    Ik ben verbijsterd en het stemt me treurig dat afspraken met voeten worden getreden zonder dat betrokkenen daarin worden gekend.

  4. Monique Held

    Wat is dat toch, die afgrijselijke, afschuwelijke macht van Schiphol? De rest kan stikken. Wat geldt is geld.

  5. ad

    Schoften, een net woord kan ik niet bedenken.

  6. Prof. Dr. Susan Bogels

    Bizar om van t vondelpark een landingsbaan te maken!

  7. Men blijft BRUTAAL DOORGAAN ?

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate