De Oostbaan blijkt in het Nieuwe Normen en Handhavingstelsel (NNHS) geen aparte status meer te hebben als landingsbaan voor alleen maar zakenvliegtuigjes. Schiphol mag de baan met aanvliegroute dwars over de Amsterdamse binnenstad en het Vondelpark voortaan volledig inzetten, ook voor de zwaarste toestellen.
Dit blijkt uit een antwoord van de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan het Platform Vliegoverlast Amsterdam (PVA). De correspondentie hierover is door SchipholWatch ingezien.
“Zonder enig overleg met bewoners heeft de minister in het NNHS vastgelegd dat de Oostbaan geen uitzonderingspositie meer heeft”, aldus dr Kees Weijer, voorzitter van PVA.
“Schiphol heeft nu dus zes banen die de luchtverkeersleiders gewoon mogen gebruiken als zij menen dat het nodig is. Het is te gek voor woorden.”
Gevaarlijk vliegen boven Amsterdamse binnenstad
Weijer had in een eerder schrijven aan de Onderzoeksraad melding gemaakt van het veelvuldig inzetten van de Oostbaan en uitte zijn zorgen over de risico’s die dit met zich meebrengt. De aanvliegroute voert immers dwars over de beschermde binnenstad van Amsterdam, via het Vondelpark over het Amsterdamse Bos naar Schiphol.
Het wegvallen van de aparte status van de Oostbaan is een complete verrassing voor veel omwonenden. Niet eerder werd dit openlijk aangegeven. Dat burgers hier via een antwoord van de Onderzoeksraad achter moeten komen, is op zijn minst een twijfelachtige gang van zaken. Om niet te zeggen dat zij opnieuw en wederom zijn geschiphold.
Zwaarste toestellen nu ook op Oostbaan
Jarenlang mocht de Oostbaan in principe slechts worden gebruikt voor kleinere zakenjets die minder overlast geven dan Jumbojets. Aan die status is nu dus stiekem een einde gekomen, zodat bewoners van Amsterdam-Centrum en -Zuid voortaan ook kunnen worden getrakteerd op de grote herriemakers als de 747s en 787s en enorme Airbussen.
Voorzitter Weijers is verbijsterd over deze gang van zaken. “U schrijft als Onderzoeksraad dat dit is vastgesteld in ‘procedures’, maar daar ben ik totaal niet van op de hoogte. Zou u mij bekend kunnen maken met die procedures, want ik ken ze niet.”
Rolf Bron
Als ik op zaterdagochtend om 7.00 mijn bed uit gebulderd word, weet ik dat er op de Oostbaan de komende uren elke minuut een vliegtuig zal landen. En dat zijn lang niet allemaal 737’s en 320’s. Schiphol lapt alle afspraken aan zijn laars en de politiek doet een oogje dicht.
Yvonne Weijers
Niet fijn, niet eerlijk en niet sociaal , stop hiermee Schiphol!! We leven hier SAMEN in Amsterdam en de lucht is niet alleen van jullie Schiphol erken dat !!!
Elly Smit
Ik ben verbijsterd en het stemt me treurig dat afspraken met voeten worden getreden zonder dat betrokkenen daarin worden gekend.
Monique Held
Wat is dat toch, die afgrijselijke, afschuwelijke macht van Schiphol? De rest kan stikken. Wat geldt is geld.
ad
Schoften, een net woord kan ik niet bedenken.
Prof. Dr. Susan Bogels
Bizar om van t vondelpark een landingsbaan te maken!
Jan Griese
Men blijft BRUTAAL DOORGAAN ?
Carine Ex
Bescherm Rijksmonument Amsterdamse Vondelpark tegen Vliegroute Schiphol.