Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Zeven maanden (!) extra vliegoverlast A’veen en A’dam

Photo by Ramon Kagie on Unsplash

Tijdens groot onderhoud aan onder meer de Polderbaan van 23 november tot begin juni 2021 zal er meer gebruik worden gemaakt van de Buitenveldert-, Zwanenburg- en Oostbaan, ook ’s nachts.

Dit blijkt uit een bericht dat Schiphol vandaag plotseling op zijn website plaatste.

Behalve de Polderbaan – ooit ge├»ntroduceerd als ‘Milieubaan’ – worden ook taxibanen en de Zwanenburgbaan onder handen genomen.

De Polderbaan is de meest gebruikte baan van Schiphol omdat deze aan het laagste aantal bewoners overlast oplevert. De baan gaat – zonder vertragingen – dicht van 1 februari 2021 tot 12 april, zo’n twee├źnhalve maand dus.

Nachtvluchten
Tijdens die lange periode zal er worden geland op de Zwanenburgbaan, zowel overdag als ’s nachts. De Buitenveldertbaan wordt gepromoveerd tot primaire startbaan.

Maar ook na die periode moet er nog worden gesleuteld aan de Polderbaan, waardoor de overlast zelfs op de Buitenveldertbaan zelfs kan aanhouden tot 6 juni. Schiphol installeert dan elektronische apparatuur en zegt dit pas te kunnen doen als het asfalteren is afgerond.

De Buitenveldertbaan bezorgt veruit het hoogste aantal burgers overlast. In de wijken onder de aan- en uitvliegroutes wonen bijna een kwart miljoen mensen.

Geen nachtvluchten kan ook
Voor de nachtvluchten op de Zwanenburgbaan heeft Schiphol volgens eigen zeggen ontheffing aangevraagd. Mogelijk kunnen omwonenden bezwaar aantekenen tegen het verlenen van zo’n ontheffing. Schiphol gooit immers de eigen problematiek weer eens over de schutting van de burger.

Het vliegveld kan er ook voor kiezen om tijdens het langdurige onderhoud ’s nachts niet te vliegen. Een dergelijke beslissing zou beter passen in de huidige fase van het vliegverkeer, nu er overdag slots voldoende beschikbaar zijn als gevolg van de corona-crisis.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 38

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rein van Vliet

    Hoe kunnen we eindelijk eens de overheid ervan overtuigen dat Schiphol met z’n 3500 ha. en minimaal 500.000 vliegbewegingen in de Randstad echt niet meer kan!
    Het is NU de tijd na te denken over veranderingen: de transitie van Schiphol naar zee i.p.v. deze ruimte vol te proppen met onrendabele over gesubsidieerde windmolens met een een levensduur van maximaal 20 jaar!
    Rein van Vliet
    info@nullflyseaport.com

  2. Ellen Woudenberg

    Wat is erger: 1 persoon 24 uur per dag ernstige geluidshinder of 24 personen 1 uur per dag hinder? Zo wordt er bij Schiphol gedacht over minder hinder: het buitengebied Polderbaan is zogenaamd “dunbevolkt” maar het zijn honderdduizenden mensen die in de hele regio Kennemerland gebukt gaan onder de herrie tijdens de vaste nachtroute richting Polderbaan. Zij kunnen nu eindelijk eens slapen, en ook overdag zonder elke minuut gebulder op 600 meter hoogte een gesprek voeren. Dit uitspelen van de binnengebieden Schiphol met de buitengebieden (Kaagbaan en Polderbaan) moet afgelopen zijn, structurele krimp of verplaatsing naar zee! Elke inwoner van Nederland heeft toch recht op rust?

  3. mcp

    Schiphol sluiten of verhuizen en woningen bouwen.

  4. Jan Adrichem

    Het wordt tijd om serieus te gaan praten om schiphol naar de noordzee te gaan verplaatsen.

  5. Ad

    Dat die sukkels het onderhoud niet naar voren wisten te trekken naar de tijd dat er veel minder vliegverkeer was en is snap je toch niet? Kijk naar de vele onderhouds- en opknapbeurten die bijv. in de horeca hebben plaatsgevonden.

Geef een reactie

Translate