Nieuwe navigatietechniek leidt tot nog meer overlast

Al sinds ongeveer 2010 fantaseren Schiphol en het Ministerie van Infrastructuur over het invoeren van een nieuw navigatiesysteem dat bekend staat als ‘performance based navigation’ (PBN) of NextGen. Dat systeem biedt operationele voordelen (lees: geld), maar zal het leven van een grote groep Nederlanders tot een ware hel maken.

Foto: @chairulfajar_ via Unsplash

Dit blijkt uit ervaringen van omwonenden van buitenlandse luchthavens die al langer geteisterd worden door geconcentreerde stromen van vliegtuigen over hun dak.

PBN maakt het voor Schiphol mogelijk nog meer vliegtuigen in kortere tijd af te handelen, geoptimaliseerde vliegpaden te gebruiken (‘goed voor de uitstoot’) en om de veiligheid te kunnen waarborgen bij hogere aantallen vliegbewegingen.

Wat niet wordt verteld is dat de gecomputeriseerde navigatie volgens PBN vliegtuigen heel precies over één bepaalde route stuurt. Niet langer zou een etmaal Schiphol de uitgebreide waaiervorm aan vluchten laten zien, maar slechts afgebakende routes van aankomst en vertrek.

Manier om overlast weg te rekenen
Een belangrijk voordeel voor Schiphol is dat zo’n scherpe afbakening per saldo minder woningen met lawaai belast. Het aantal gehinderden neemt zo op papier af, zodat het aantal vluchten mag toenemen, zo luidt de wet vooralsnog.

Maar wat als uw woning onder zo’n strak gedefinieerde route staat? Berekeningen tonen aan dat de geluidsbelasting dan wel met een factor drie kan toenemen ten opzichte van de huidige situatie die ook al niet mals is.

Lawaai-riolen
Britse ervaringsdeskundigen spreken dan ook van ‘lawaai-riolen’. Woont u in zo’n ‘riool’, dan krijgt u de overlast van de totale vliegindustrie op Schiphol over u heen gestort.

Volgens onderzoek van de University of Columbia wegen de voordelen van de met PBN verkorte vliegtijden niet op tegen de negatieve gevolgen op de gezondheid van de mensen onder zo’n vliegroute. De universiteit stelt letterlijk dat het leven van die mensen met jaren wordt ingekort door de toegenomen overlast en vervuiling.

Toepassing PBN bij Schiphol onmenselijk
De universiteit concludeert dan ook dat het toepassen van PBN in drukbevolkte gebieden ‘not done’ is. Het kan wel voordelen bieden als een luchthaven ver van de bebouwde kom is gebouwd. Dat geldt echter voor geen van de vliegvelden in ons land.

Het is ons nog niet bekend wanneer Schiphol denkt PBN-navigatie in te gaan voeren. Zo nu en dan komt er iets naar buiten over de implementatie van deze technologie. Wel zeker is dat er hard aan gewerkt wordt en dat het grote gevolgen zal krijgen voor veel mensen in de regio.

Dit artikel is geschreven op verzoek van een trouwe lezer. Heeft u ook een idee voor een interessant artikel, laat het ons weten!

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

4 antwoorden op “Nieuwe navigatietechniek leidt tot nog meer overlast”

  1. PBN trials were conducted at Heathrow airport in the UK, in 2014. Before this time Heathrow, for me living ~10km from Heathrow, was a benign neighbour, a place I rarely used, except for perhaps picking up or dropping friends or family and certainly not a noise problem upto that time.
    Heathrow comments on those trials to the EU highlight the community outrage directed at Heathrow, to those trials, in their response to https://www.easa.europa.eu/document-library/comment-response-documents/crd-2015-01 on “Performance-based navigation implementation in the European air traffic management network” – reference: comment 103 ‘”The Social Impact of PBN trials in the UK has been enormous, therefore this should be considered and not dismissed in one sentence.” ….”Consequently, this NPA is not supported by Heathrow Airport Limited.”‘
    Heathrow’s ‘comment 103′ doesn’t begin to describe the fallout to these trials; the trials were cancelled 3 months early due to vehement community outrage and enormous political fallout which led to the establishment of many community groups and the Government requiring Heathrow to setup the “Heathrow Community Noise Forum” (HCNF) as Heathrow say on their website:
    “The HCNF was set up in 2015 in response to local concerns regarding future changes to airspace as a result of the Government’s airspace modernisation strategy. “.
    An unintended consequence of the setting up of the HCNF brought many communities together as one in the realisation that we were powerless against the might of an industry that rides roughshod over community concerns and who are used to getting their own way.
    Worldwide wherever PBN has been implemented, in areas of high population density, there has been wholesale community condemnation of PBN concentrated flight paths. For example in the USA, where the FAA have implemented NextGen PBN, they have had to revert a great number of the PBN airspace changes due to environmental lawsuit outcomes. Also the economic benefits the FAA originally promoted for NextGen PBN have failed to materialise.
    Covid19 has paused the HCNF and aviation in general for the time being, but community consensus at the HCNF is that the persecution of communities living under PBN ‘noise sewer’ flight path is morally indefensible in a modern society.

    As one has come to expect from the aviation industry the EU’s later response to the CRD-2015-01, namely NPA 2015-01 (Notice of Proposed Amendment 2015-01) ‘Performance-Based Navigation (PBN) implementation in the European Air Traffic Management Network (EATMN)’ https://www.easa.europa.eu/document-library/notices-of-proposed-amendment/npa-2015-01
    Totally ignores the earlier Heathrow dire warning comments stating (in regard to PBN and noise) that “No social impacts are expected from the application of the proposed regulatory provisions.” i.e. implementing PBN.

  2. Eindelijk de juiste term gelezen voor het gegier en gebulder dat je meemaakt als je woont onder de vaste nachtroute naar de Polderbaan, op 45 km afstand van Schiphol, namelijk wonend in een lawaairiool in gemeente Castricum!
    Op gemiddeld 1100 meter laagte, in een bocht, kwamen in 2019 maar liefst 14.500 vliegtuigen in de nacht over mijn dak! En nog maar gezwegen over de gemiddeld 150 toestellen overdag….
    Alleen met noordenwind is er rust, maar dan zit Oegstgeest in het lawaairiool. De primaire banen (Polderbaan en Kaagbaan) werden in 2019 bijna 300.000 keer gebruikt, dat is meer dan alle andere banen bij elkaar. Als iedereen zo nodig moet vliegen, laat dan ook iedereen een beetje last hebben, en geen onevenredige overlast op één vaste route: al 3,5 jaar gebroken nachten door de herrie!

  3. Het klopt dat sommige routes veel minder overlast geven dan wanneer lukraak over woonwijken wordt gevlogen, zoals nu het geval is. Afhankelijk van de windrichting worden wij (Leiden zuid) regelmatig getrakteerd op dagenlang overvliegend tuig. Ofwel voortdurend overvliegend vanuit het zuiden met 60 dB ofwel bochten makend boven de stad op 600m hoogte met 85 dB, hetgeen echt misdadig is boven woonwijken.
    Na 22:00 uur verandert de route en vliegen ze over duingebied tussen Katwijk en Noordwijk. Dan denk ik: waarom een hele dag overlast terwijl die route ook kan? Het is natuurlijk niet leuk als je daar woont, maar per saldo worden veel en veel minder mensen bereikt met de overlast.

  4. Afschuwelijk! Wij wonen al in zo’n lawaai riool in Oegstgeest.
    Pal onder de aanvliegroute naar de Kaagbaan.
    Op 625 m hoogte komen ze overdenderen bij Oost-en Noordenwind. Schiphol ligt 28 km verder!
    Voor ons is dat PBN navigatie systeem al realiteit.
    Om Gek Van Te Worden.
    Ook ‘s- nachts.
    Schoftentuig.
    Van mij mag die luchtvaart industrie volledig gesloopt worden door Covid-19.
    Gaat al de goede kant op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *