In september kondigde Airbus het voornemen aan om tegen 2035 waterstofaangedreven vliegtuigen te bouwen. Waterstof is slechts een van de gedroomde technologische ‘oplossingen’ voor de klimaatimpact van de luchtvaartindustrie.
Het probleem: wachten op dergelijke technologieën verhindert vandaag effectieve klimaatactie. In feite gebruikt de industrie deze toekomstbeelden actief als argument bij het lobbyen tegen serieuze maatregelen.
In verschillende sectoren worden al decennialang vernieuwende technologieën aangekondigd, maar de wereld wacht nog steeds op de meeste ervan.
Ondertussen stijgen de emissies. Zo halen luchtvaartmaatschappijen al jaren niet hun eigen ambitieloze doelen voor (schadelijke) biobrandstoffen. Waarom zouden ze het beter doen bij het overschakelen naar waterstof?
Regels recentelijk verder verzwakt
Evenmin zijn er regels die luchtvaartfirma’s aanmoedigen over te stappen op waterstofvliegtuigen. Corsia, het enige klimaatinstrument voor luchtverkeer, is nutteloos en recent nog verder verzwakt.
Waarom zouden luchtvaartmaatschappijen overstappen op de veel duurdere waterstofvliegtuigen? En zelfs als ze de overstap na 2035 zouden maken, duurt het nog decennia voordat die transitie is voltooid. Maar we moeten de weg naar nulemissie nu beginnen, niet in een verre toekomst.
Misschien wel het grootste probleem met waterstof is dat de productie ervan energie-intensief is, en de luchtvaart op pre-Covid-niveaus zou enorm veel ervan nodig hebben.
Nu al onvoldoende groene energie
Emissiereducties zijn alleen mogelijk met ‘groene’ waterstof uit hernieuwbare energiebronnen. We worstelen al om voldoende duurzame energiesystemen te ontwikkelen voor dagelijkse doeleinden. We mogen geen kostbare energie verspillen aan een relatief luxueuze activiteit van een mondiale minderheid.
Ten slotte dragen vliegtuigen ook bij aan klimaatverwarming door andere emissies. Het gebruik van waterstof zou de CO2-uitstoot verminderen, maar het is niet duidelijk of en hoeveel niet-CO2-effecten kunnen worden verminderd door waterstof te gebruiken.
Deze greenwashing door de vliegindustrie mag niet onbetwist worden gelaten. Als Stay Grounded is het ons doel om daarop te wijzen en die afleidende bewegingen te bekritiseren, en om echte alternatieven te promoten.
Doneer aan Stay Grounded, iedere bijdrage maakt een verschil
Mike
Wederom zal de luchtvaart de marionetten in de politiek mee weten te krijgen en zal de politiek de opvolgende excusen accepteren vanuit de luchtvaart. Zoals : Slechte/zwakke kabels, zwakke centrale’s, slechte omzet.
Het aanvechten van de winmolenparken zal hier naar mijn verwachting ook nog invloed op gaan krijgen.
De economie is gebaseerd op olie en inflatie, evenzo is de luchtvaart daar ook op ingesteld. Een hoop olie verstoken en steeds minder waard worden. Dus kun je inderdaad roepen dat je goed voor de economie bent.
Zolang de mens niet wilt veranderen en steeds weer kiest voor luxe en gemak, omdat de buren of ‘vrienden’ op facebook dat ook doen, zal die groep niet veranderen.
Daarnaast de groep die vindt te mogen vliegen omdat ze geen vlees eten of op groenlinks stemmen.
Eigenlijk doet de mens niets anders dan de luchtvaartindustrie. Men wilt groene energie, maar die windmolen in de verte verziekt het uitzicht en zonnepanelen zijn lelijk op het dak, dus doet men niet mee. Er is altijd een excuus te vinden dat men zich niet aan hoeft te passen of het uit weet te stellen. Zoals het aanvechten van een boete, terwijl men weet dat men te hard heeft gereden.
Vele machtige bedrijven hebben in het verleden afspraken gemaakt met de politiek om een impuls te geven aan de (hun) economie.
Dit was in de vorm van subsidies. De subsidie hoort na enige tijd te verdwijnen, maar dat is voor bepaalde groepen nooit gestopt.
Dus garnalen pellen in Afrika, vlees importeren uit Zuid Amerika, goedkope reizen naar alle windstreken. Alles met subsidie.
Onze eigen producten gaan voor minder naar het buitenland (?!).
De politiek ziet dat een collectieve verzekering oneerlijk is en dat moet stoppen. De (oneerlijke) subsidies blijven wel bestaan.
In beide gevallen betalen vele burgers er aan mee, terwijl ze er niet van profiteren. De reden om collectiviteit te stoppen (?!).
De luchtvaart maakt zwaar mibruik van het Nederlandse stelsel.
Zware subsidies, hoge uitstoten en indirect heel veel zieke burgers door vuile lucht en slapeloosheid. Ze wetten dit te behouden en ook gaan ze het weer voor elkaar krijgen om uitstel op alles te verkrijgen. Want de luchtvaart heeft de touwtjes in handen van de marionetten.