Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Automatisch melden vlieglawaai

Via de site ‘Over mijn dak’ kunt u vlieghinder automatisch melden bij Schiphol en de luchtverkeersleiders.

4.7
(26)

De website ‘Over mijn dak’ om automatisch vlieghinder te melden bij het loket BAS van Schiphol, werkt weer. De site was een tijdje uit de lucht omdat de site van Schiphol te kampen had met een ernstig datalek waardoor de privé-gegevens van duizenden omwonenden op straat lagen.

Deel op XDeel op Linkedin

‘Over mijn dak’ is een initiatief van de stichting Omgeving Zonder Vlieghinder. De site maakte het sinds 2019 mogelijk met uw postcode automatisch meldingen te maken van vliegoverlast. Toen Schiphol werd gedwongen haar onveilige BAS-site van de ene dag op de andere te sluiten, was ook ‘Over mijn dak’ een tijdje uit de lucht.

‘Over mijn dak’ wél veilig
De gegevens van de gebruikers van ‘Over mijn dak’ zijn overigens steeds veilig gebleven, het datalek zat alléén in de BAS-site, gezamenlijk geëxploiteerd door Schiphol en de luchtverkeersleiding.

Vanaf vandaag is de site weer terug in volle glorie. Schiphol verving de software van zijn meldingensite met een nieuwe versie die hopelijk beter is beveiligd. De makers van ‘Over mijn dak’ hebben hun site nu aangepast op de nieuwe BAS-software van het Haarlemse bedrijf Casper. Overigens was ook de oude lekkende software van dat bedrijf.

Iedere melding telt
Volgens de makers van ‘Over mijn dak’ telt iedere melding die bij BAS wordt gedaan. Zij roepen dan ook de lezers en volgers van SchipholWatch op om deze mogelijkheid te gebruiken. “Het mag nu dan wel corona-tijd zijn, maar de overlast van Schiphol is zeker niet weg. En dat moeten we hard maken met cijfers.”

Het gebruik van ‘Over mijn dak’ is erg simpel en staat duidelijk uitgelegd. Met de knop ‘Proberen’ op de homepage kunt u een eerste indruk krijgen van het aantal en soort vluchten dat voor u naar BAS wordt gestuurd.

Om deze meldingen bij Schiphol terecht te laten komen, dient u te beschikken over een eigen account bij BAS. Dat account dient te worden gekoppeld aan uw account op ‘Over mijn dak’. Vanaf dat moment ontvangt Schiphol namens u een melding van iedere herriemaker boven uw huis.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 26

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. KS

    Ik vind “BAS” niet te vertrouwen. Liever doe ik een melding op milieuklachten.nl
    Daar kun je ook aangeven wat je klacht precies is en het komt terecht bij de betreffende gemeente.

  2. Ad

    Voor mij is BAS niet meer dan een stukje greenwash, een rond archief waar al dan niet geautomatiseerde overlastklachten in gedumpt kunnen worden zonder dat iemand zich er verder zorgen over maakt, zeker niet de regenten van de vliegindustrie en van het land. Nog nooit iets aan ze gestuurd en al jaren gierende overlast. Maar ik wil je niet ontmoedigen om toch dat BAS archief te blijven vullen. Iedereen mag het voor zich uitmaken.

    • M. v. Lier

      “Nog nooit iets aan ze gestuurd en al jaren gierende overlast”.

      Zucht, niets doen is dus een strategie die sowieso niet werkt… Als alle mensen die zo denken nou wel eens van zich lieten horen.

Geef een reactie

Translate