Nadat Jeroen Dijsselbloem als voorzitter van de Veiligheidsraad heeft aangegeven dat Schiphol onaanvaardbare risico’s neemt met hun kruisende banen, uit het Platform Vliegoverlast Amsterdam ernstige zorgen.
Dijsselbloem, voormalig minister van ons land namens de PvdA, uit zijn zorgen over het doorstarten op de Zwanenburgbaan. Piloten die het niet lukt in één keer goed te landen op deze baan lopen het risico te botsen met opstijgende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan.
Oostbaan steeds vaker ingezet
Het platform stoort zich aan de onheuse inzet van de Oostbaan door Schiphol. Deze startbaan is uitsluitend bedoeld voor gebruik door zakenjets, maar wordt steeds meer ingezet om zelfs grote Boeings te laten landen.
“Dat is alleen maar mogelijk omdat Schiphol de baan een paar jaar geleden geschikt heeft gemaakt voor grote toestellen. Maar die baan mag volgens de afspraken alleen maar worden gebruikt voor kleine vliegtuigen en onder dramatische weersomstandigheden.”
Afspraken met Schiphol waardeloos
Dat staat ook te lezen op de website van Schiphol zelf. “Helaas houdt het vliegveld zich wéér niet aan de afspraken en wordt de Oostbaan onterecht gebruikt als landingsbaan voor alle vliegtuigtypen.”
Het Platform Vliegoverlast maakt zich daar ernstige zorgen over. “De Onderzoeksraad heeft zich in 2017 duidelijk uitgelaten over het zo weinig mogelijk gebruikmaken van landingsbanen boven drukbevolkte gebieden.” De aanvliegroute van de Oostbaan gaat midden over het centrum van Amsterdam en stelt zo bijna een miljoen mensen bloot aan het gevaar van neerstortende vliegtuigen.
“Wij zijn bang dat onder druk van Dijsselbloem om geen kruisend verkeer meer toe te staan er nog meer gebruik gaat worden gemaakt van de Oostbaan”, aldus dr Kees Weijer van het platform.
“Steeds vaker worden de Amsterdammers geconfronteerd met een situatie waarin Schiphol en de luchtverkeersleiding het belang van het vliegverkeer laten voorgaan op de belangen van de burger.”
Rein van Vliet
Boven dichtbevolkte gebieden hoort minimaal gevlogen te worden, aldus de conclusie van de nationale veiligheidsraad.
zie: http://www.flyseaport.com
ir. B. van Marlen
Dit land is te vol voor zo’n groot vliegveld als Schiphol. In het verleden is met ‘succes’ de herrie en hinder naar anderen in Noord-Holland verplaatst (waaronder: Castricum, Limmen, Uitgeest, Akersloot, Heemkerk, Beverwijk). De groei heeft ervoor gezorgd dat de hinder ook weer terugkwam in de regio Amsterdam. Hetzelfde gebeurt nu met de omgeving Lelystad. Alleen door samen deze handelswijze niet meer te accepteren kan deze trend worden omgebogen.
Jan Griese
Het nederlandse Kabinet blijft zich onbeschoft en al jaren brutaal gedragen als het om Schiphol gaat !
Manipulaties waren de laatste 20 jaar schering en inslag
Gerard van Zijl
Natuurlijk is het erg vervelend als er meer boven amsterdam wordt gevlogen, maar er bestaat ook zoiets als ” niet alleen de lusten, ook de lasten”. Onder die bijna miljoen Amsterdammers zijn ook veel mensen die van Schiphol gebruikmaken. Ik woon in limmen, een klein dorpje met een handvol mensen die weleens vliegen. Toch hebben we hier met elke zuidelijke wind dagelijks honderden vliegtuigen laag overvliegen (nu tijdelijk gelukkig iets minder).
Josje
Rare reactie. Er zijn ook veel Amsterdammers die weinig of niet vliegen (zoals ik). Het is hier tegenwoordig op sommige dagen ook niet te harden. Niet alleen wordt de Oostbaan de laatste jaren zeer frequent gebruikt maar er wordt ook extreem laag gevlogen. Als je er niet tegen kunt om om de twee minuten aan geluidsvolumes van rond de 80 dB te worden blootgesteld kun je je beter niet op straat of in het park begeven.