Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Elektrische luchtfietserij van vliegveld Twente

Directeur De Groot van vliegveld Twente betrapt op luchtfietserij (foto: screenprint RTV Oost)

4
(1)

Tot mijn ontsteltenis las ik een artikel in het NRC waarin directeur Meiltje de Groot van vliegveld Twente doodleuk vertelde dat “over tien jaar afstanden tot 1000 kilometer elektrisch kunnen worden gevlogen”.

Deel op XDeel op Linkedin

Ik weet niet wat in deze directeur is gevlogen, maar het is een onzinverhaal. Een onzinverhaal dat keer op keer wordt herhaald door de luchtvaartsector. Maar het verhaal deugt niet en men weet dat.
.
Naar aanleiding van een webinar over elektrisch vliegen heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van elektrisch vliegen.

Ik heb daarbij terzake kundige ingenieurs en docenten geraadpleegd. Die vertelden me dat een mbo-er al op een kladblaadje kan uitrekenen dat het elektrisch vliegverhaal niet kan kloppen.

Van Nieuwenhuizen gelooft er ook niet meer in
Dat onderzoek heb ik vorige maand gepubliceerd, waarna minister Cora van Nieuwenhuizen in de Tweede Kamer eindelijk toegaf dat e-vliegen het niet gaat worden.

Een opmerkelijke draai, want in de Ontwerp Luchtvaartnota worden de zegeningen van elektrisch vliegen veelvuldig genoemd.

De draai van de minister is geheel in lijn met mijn bevindingen. Ze vertelde aan de Kamerleden dat om één vliegtuig te laten opstijgen je “acht voetbalvelden vol Tesla’s nodig had aan batterijen”. Dat gaat het dus niet worden.

Voor de deskundigen onder ons: het gaat om snelheid, energiedichtheid, weerstand en massa. Zoals Aldous Huxley het fraai verwoordde: “Facts do not cease to exist because they are ignored”. In goed Nederlands: “Feiten verdwijnen niet als ze worden genegeerd”.

Voor de niet deskundige lezers: om de energie te leveren die even groot is als één liter kerosine heb heb je 12 kilogram batterijen nodig.

300 ton batterijen voor een enkeltje Barcelona
Dus voor een enkeltje Barcelona van ongeveer 1000 kilometer gaat het al om 300.000 kilogram (!) aan batterijen die je de hele vlucht omhoog moet houden.

En dan zwijg ik maar even over hoe je dat gaat opladen en met welke energiebronnen. En batterijen worden niet op korte termijn veel lichter.

Ook waterstof en synthetische kerosine gaat het niet worden. Die energiebronnen lopen tegen dezelfde natuurwetten aan.
.
Ik vraag me steeds af wie men voor het lapje wil houden. Zichzelf? De politiek weet intussen ook wel dat die “innovaties” het niet gaan worden.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen knappe koppen rondlopen op de luchthavens die weten dat wat hun ‘baas’ roept, niet deugt.

Ik denk dat mevrouw Meiltje de Groot de luchtvaartsector een zeer slechte dienst bewijst met dit staaltje van luchtfietserij.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Louis van Daalen

    Die continu verkondigde mantra over elektrisch vliegen heeft meer weg van het credo van de marketeer: “Herhaling is de toverkracht van de reclame”. Het hebben van voldoende inzicht in de materie waarvoor je bent ingehuurd is kennelijk geen vereiste bij de sollicitatie procedure

  2. De stupide en misdadige mentaliteit van de luchtvaartsector kan niet beter worden geillustreerd door deze dame. Bravo en bedankt!

    Daarnaast werkt de luchtvaart de Nederlandse economie opnieuw om zeep door met corona besmette lieden hierbinnen te halen, net als bij de eerste golf!

    Wanneer worden ze eindelijk te verantwoording geroepen?

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate