Kamerbrief Wopke Hoekstra schetst onvolledig beeld staatssteun KLM

Vandaag stuurden ministers Hoekstra (CDA, financiën) en Van Nieuwenhuizen (VVD, luchtvaart) een brief aan de leden van de Eerste Kamer ter voorbereiding op het debat over de staatssteun aan KLM. Daarin worden belangrijke eigenschappen van de deal niet genoemd.

De koers van het aandeel AF-KLM vandaag rond 13:00 uur. De totale waarde van het Frans-Nederlandse concern schommelt rond de 1,8 mld euro (illustratie: screenprint Google).

Zo stellen de ministers dat “een kapitaalinjectie door deel te nemen aan een uitgifte van nieuwe aandelen had wel de liquiditeit en solvabiliteit kunnen verbeteren, echter het vergroten van het aandelenkapitaal is een veel ingrijpender verandering dan het aangaan van een gegarandeerde lening”.

Uit de brief van Hoekstra en Van Nieuwenhuizen aan de Eerste Kamer.

Geen woord van gelogen, maar hier wordt niet gemeld dat het voor KLM in dit stadium nagenoeg onmogelijk is om zoveel nieuwe aandelen uit te geven dat het geld van de steun op die manier kan worden binnengehaald.

Veelvoud aan nieuwe aandelen nodig
Op dit moment is het aandeel Air France KLM slechts 4,20 euro waard. Om de 10 miljard euro aan Franse steun en de 3,4 miljard aan steun uit Nederland via uitgifte van aandelen op te halen, zouden immers bijna 3,2 miljard nieuwe aandelen uitgegeven moeten worden. Ter vergelijking: AFKL heeft op dit moment in totaal slechts 428 miljoen aandelen uitstaan!

Let wel, dit is een berekening op basis van de aandelenkoers van vandaag. Op het moment dat zo’n enorme emissie bekend zou worden gemaakt, daalt de koers van het aandeel razendsnel naar nihil. Immers, er blijft van het belang van bestaande aandeelhouders vrijwel niets over door de komst van de vele nieuwe aandelen.

De kopers van de nieuwe aandelen zouden als een donderslag bij heldere hemel vrijwel volledig eigenaar worden van het gehele vliegbedrijf. De huidige aandeelhouders zouden blijven zitten met een belang van hooguit enkele procenten.

Emissie komt er sowieso
Hoekstra en Van Nieuwenhuizen geven verderop in dezelfde kamerbrief aan dat er vroeg of laat toch zo’n emissie zal komen – ongeacht of het goed of slecht gaat met KLM. “Het is goed om op te merken dat het niet zo is dat een kapitaalinjectie enkel overwogen zou worden indien het in de toekomst nog slechter zou gaan met KLM”, aldus het ingewikkelde taalgebruik.

Ongeacht de financiële staat van KLM, zal een emissie onontkomelijk zijn, uit de brief van Hoekstra en Van Nieuwenhuizen.

Minister Hoekstra publiceerde vorige week een foto van zichzelf en zijn ‘dream team’ dat de deal voor KLM in elkaar heeft gezet. In de brief aan de kamer meldt hij dat “een zo groot mogelijk deel van de liquiditeit door de markt wordt gefaciliteerd”.

Wederom geen speld tussen te krijgen, maar Hoekstra en Van Nieuwenhuizen vermelden in hun brief niet hoeveel risico ‘de markt’ dan wel draagt. Het onderhandelingsresultaat van het ‘dream team’ blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen.

Hoekstra en Van Nieuwenhuizen melden de Kamer slechts dat de ‘markt’ een zo groot mogelijk deel van het risico op de leningen aan KLM draagt. Elf banken dragen echter maar 7 procent van dat risico, de overige 93 procent is voor de schatkist. Of zo u wilt: voor de belastingbetaler.

Een miljard euro komt in de vorm van een achtergestelde lening waarvoor de belastingbetaler volledig garant staat. Het achtergesteld zijn van een lening betekent dat bij calamiteiten de schatkist helemaal achteraan kan aansluiten in het rijtje schuldeisers. Met een kans op terugbetaling van nagenoeg nul.

Markt draagt slechts 7 procent van het risico
Alsof dat risico nog niet groot genoeg is, draagt Hoekstra namens de belastingbetaler ook nog eens 90 procent van het risico op de ‘commerciële leningen’. Dat is een additionele blootstelling van 2,16 miljard euro aan risico.

Opgeteld loopt de schatkist dus een risico van 3,16 miljard euro op een totaal aan leningen van 3,4 miljard euro. ‘De markt’, naar verluidt elf banken in deze deal, draagt dus maar 7 procent van het totale risico, de staat – de belastingbetaler – de overige 93 procent.

Levensgroot risico
Wij raden de leden van de Eerste Kamer aan goed door te vragen naar de aard en omvang van de risico’s en namens de belastingbetaler een kritische houding aan te nemen. De steun aan KLM gaat ons inziens iedere redelijkheid te boven.

Steun aan welk bedrijf dan ook in zo’n onmogelijke situatie, is financieel zeer riskant en biedt geen enkele garantie op succes. Integendeel, het risico op mislukking is levensgroot.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *