Vanmiddag om 16:00 uur maakte het kabinet bekend dat vliegtuigen ondanks de corona-pandemie tot de nok toe gevuld mogen worden met vakantiegangers. Dat betekent niets minder dan een dikke middelvinger naar ondernemers in de horeca en sportscholen, naar universiteiten en naar het zorgpersoneel.
Eerder deze week eiste de Tweede Kamer een advies van het gezondheidsinstituut RIVM over het volproppen van vliegtuigen. Vanmiddag stuurde de minister een bericht de wereld in, waarin zij aangeeft dat “de sector protocollen heeft opgesteld die er voor moeten zorgen dat de risico’s voor personeel en passagiers zoveel mogelijk worden beperkt”.
Van Nieuwenhuizen probeert het aan het grote publiek te verkopen als zouden er voor de luchtvaart “aanvullende regels” gelden, terwijl er juist sprake is van minder regels dan voor bij voorbeeld horeca-zaken of sportscholen.
Typisch luchtvaartbeleid
Het illustreert het Nederlandse beleid voor de luchtvaartsector. Zoals zo vaak worden ook hier weer de regels omgebogen om de sector zijn gang te kunnen laten gaan. Waar de rest van Nederland zich aan strenge maatregelen moet conformeren en er zelfs gedreigd wordt met vrijheidsbeperkende nieuwe wetten, laat de regering de regels voor de luchtvaart door de sector zélf bepalen.
Terwijl hogescholen en universiteiten aankondigen zich gedwongen te zien het eerste semester van volgend jaar online te verzorgen, mogen de vliegbedrijven met honderden opeengepakte vakantiegangers afreizen naar Benidorm en Kreta.
Deze onredelijke voortrekkerij van de vliegsector zien we voortdurend. De rest van de Nederlandse bedrijven moet zich (terecht) houden aan strenge lawaai- en milieuregels, de luchtvaart wordt geen strobreed in de weg gelegd. Daarentegen mogen vliegtuigen ook midden in de nacht met 90 decibel vliegen over drukbevolkte woonwijken. Vliegvelden hoeven geen stikstofvergunningen te hebben en vliegbedrijven mogen ongestraft en onbelast miljoenen tonnen CO2 uitstoten.
Dikke vinger naar de zorg
Het totale gebrek aan corona-regels gaat nu wéér een stap verder. Niet alleen creëert het ongelijkheid met andere ondernemers die zich wel aan maximale aantallen klanten moeten houden, het kabinet geeft met deze beslissing ook duidelijk aan geen enkele rekening te houden met alle zorgmedewerkers die zich in de afgelopen maanden voor 200 procent hebben ingezet voor onze gezondheid.
Immers: ook al zou het risico op besmetting in vliegtuigen klein zijn, wat overigens zeer betwijfeld wordt door experts, dan nog vliegen de toestellen naar regio’s waar het virus nog verre van onder controle is. Zo zijn de vluchten van en naar New York City weer hervat en wordt er ook op brandhaarden gevlogen als Brazilië.
Tweede golf op komst
Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor het creëren van een tweede golf aan corona-besmettingen. De korte-termijn winsten van de vliegmaatschappijen acht het kabinet kennelijk belangrijker dan de schade die dit opnieuw gaat toebrengen aan onze economie en volksgezondheid. Fly responsibly, maar dan anders.
mcp
Directeur KLM Health Brinio Veldhuijzen van Zanten: ‘Mondkapjes geven valse vorm van bescherming’
Weet u nog?: https://www.parool.nl/nederland/directeur-klm-health-mondkapjes-geven-valse-vorm-van-bescherming~b9b541d5/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Klaar
Ik ga er vanuit dat de tweede kamer gehakt maakt van deze schandelijke leugenachtige stellingen van deze minister.
Hoe deze vrouw zich nog durft te vertonen met alle leugens is mij echt een raadsel.
mcp
Proefkonijnen
Er is GEEN bewijs dat vliegen zo veilig genoeg is. Enkel aannames, veronderstellingen, berekeningen en modellen dat het niet onveilig is.