Steeds bredere roep om stevige voorwaarden KLM

Steeds meer organisaties roepen de regering op om harde voorwaarden te stellen aan staatssteun voor KLM. Nadat wij een petitie openden, volgde ook Extinction Rebellion met zo’n initiatief en vandaag presenteert de bewonersdelegatie in het Schiphol-overleg samen met de Amsterdamse burgers een oproep om terug te gaan naar 400.000 vliegbewegingen per jaar. Bewonersgroep Push Uithoorn gaat zelfs nog een stapje verder.

Foto: Arie Wubben via Unsplash

De petitie van SchipholWatch, BTV-Rotterdam, Red Gelderland, SOS Zaanstreek, BWA en SWAB is inmiddels ruim 6.400 keer ondertekend. De petitie ‘Geen poen zonder plan‘ van Extinction Rebellion zelfs al meer dan 8.500 keer.

Een breder opgezette petitie van Greenpeace om de steunmiljarden groen en eerlijk in te zetten wist zelfs al bijna 17.000 mensen te verleiden tot het zetten van een handtekening.

Europa-breed is de petitie van Stay Grounded met de titel ‘Save People Not Planes‘ al meer dan 70.000 keer ondertekend.

Vandaag sluiten ORS Bewoners en de Werkgroep Toekomst Luchtvaart zich aan bij de roep om stevige voorwaarden aan de staatssteun voor KLM door met een plan te komen om Schiphol terug te brengen naar maximaal 400.000 vluchten.

Volgens het uitgewerkte rapport kan Schiphol zijn functie behouden met dit nieuwe plafond. Uit onderzoek blijkt dat slechts 70 procent van de bestaande verbindingen bijdragen aan het economisch belang voor ons land.

‘Zinloos geld te steken in onnodig vliegverkeer’
“Selectiviteit is geboden. Onnodig zijn de goedkope stedenvluchten en het luchtverkeer naar bestemmingen die voor Nederland geen extra bereikbaarheid bieden. Het is zinloos de staatssteun voor KLM en het herstel van Schiphol aan dit onnodige vliegverkeer te besteden”, aldus de twee organisaties in een gezamenlijk persbericht.

Deskundigen plaatsen vraagtekens bij deze plannen, omdat zij verwachten dat de Europese Unie de gewenste selectiviteit niet zal toestaan vanuit concurrentie-overwegingen. Zij denken dat low-budget vliegbedrijven als RyanAir en EasyJet direct naar de rechter stappen als Schiphol de flutvluchtjes gaat weren ten faveure van KLM.

Slothandel
SchipholWatch is uiteraard voor een verlaging van het aantal vluchten, maar ziet meer heil in het instellen van een plafond in combinatie met een volwassen markt voor slots. Binnen de 300.000 te vergeven slots kunnen vliegtuigexploitanten dan bieden op de start- en landingsrechten.

De gedachte hierachter is dat low-budget vluchten via de slothandel vanzelf buiten de boot gaan vallen. Bedrijven die weinig toegevoegde waarde leveren voor de economie van ons land zullen die vluchten dan al gauw niet meer renderend kunnen uitvoeren, omdat vliegmaatschappijen met een hogere ‘added value’ in staat zullen blijken meer geld te betalen voor de slots.

Dit systeem werkt op het gelimiteerde vliegveld van Heathrow goed. Low-cost maatschappijen wijken uit naar goedkopere vliegvelden.

KLM kan belang eindelijk aantonen
Voor KLM en Schiphol kan de slothandel ook bijzonder positief uitpakken. KLM krijgt de mogelijkheid aan te tonen dat het eigen netwerk inderdaad van zeer groot belang is voor de Nederlandse economie. Reizigers en bedrijven die zo’n bestemming belangrijk vinden, zijn prima in staat de hogere prijs voor hun rekening te nemen.

En Schiphol gaat eindelijk eens wat verdienen aan zijn core business: het faciliteren van luchtverkeer. Vorig boekjaar bleek de nationale luchthaven zo’n 80 euro per vliegbeweging toe te leggen op de havengelden. Het geld werd vooral verdiend met parkeerterreinen, kantoorverhuur en winkeltjes.

Klaar met de fiscale douceurtjes
Push Uithoorn roept op tot een fundamentele herbezinning op de rol van luchtvaart. “Het moet eens zijn afgelopen met de fiscale douceurtjes zoals vrijstelling van brandstofaccijns en btw-vrijstellingen. De hoogste tijd om ook de schade aan de omgeving en volksgezondheid mee te nemen. Dit leidt ertoe dat prijsvechters de markt hebben overgenomen; duurzame vormen van openbaar vervoer zijn niet in staat de concurreren tegen deze oneerlijke voorwaarden”, aldus de strekking van een persbericht.

De Uithoorners zijn helemaal klaar met de luchtvaart. “De sector bewijst regelmatig een slechte buur te zijn. Afspraken uit het Alders-akkoord zijn niet nagekomen, de hinder is nooit aangepakt. Ze doen niet mee aan het Parijs-akkoord en leveren geen bijdrage aan de reductie van CO2 en stikstof. Bovendien blijkt het moreel kompas te ontbreken, gezien de schermutselingen over bonussen in een tijd van opgeëiste staatssteun.”

Stop de nachtvluchten
Push komt dan ook met tien harde voorwaarden voor steun aan KLM. De belangrijkste daarvan zijn een teruggang naar 350.000 vliegbewegingen per jaar op Schiphol, deelname aan het klimaatakkoord van Parijs, het afschaffen van nachtvluchten en het ontzien van de secundaire banen.

Update 29 april 2020
Vandaag heeft ook Natuur & Milieu zich geschaard achter de internationale campagne van Stay Grounded.

3 antwoorden op “Steeds bredere roep om stevige voorwaarden KLM”

  1. Als reactie op het artikel van Ruud Jansen, voormalig medewerker Martinair. in WUZ, De Telegraaf dd 2/5’20 van.
    De grootste fout die men heeft gemaakt, is het verbond met de Fransen, zoals bekend een hebberig en hypocriet volk. De KLM is ondanks alles ook al besmet met dat virus, kennen de kreet alles is voor Bassie erg goed en zijn de exacte evenknie van Air France geworden. Nu is het janken dat een piloot €20.000 per maand kost en is het klagen geblazen. Ze vragen staat- cq. banken om financiële steun maar kort hiervoor lekten er nog plannen uit om de beloning van hun toplieden met tienduizenden Euros te verhogen. De KLM heeft altijd een dikke streep voor gehad bij de politiek, geen accijns op kerosine en meer van die douceurtjes, ministers en politiek gingen door het vuur om mee te werken om de omwonenden van zowel Schiphol als Lelystad te bedonderen en foutief voor te lichten door verkeerde gegevens in de computer in te voeren en foutieve berekeningen goed te keuren, zodat er 40.000 vluchten meer uitgevoerd konden worden, gesjoemeld werd met DB’s en zich ook niet te houden aan het afgesproken VVA, “Vliegen Volgens Afspraak” en dit allemaal gesteund door de verkeersleiding en de RLD, terwijl de zgn “stormbaan”, de Buitenveldertbaan bijna dag en nacht in gebruik was en in de spits werd gevlogen over de bebouwde met een interval van 50 seconden. De KLM moet gewoon weer een nationale luchtvaart maatschappij worden, zich niet uit laten zuigen door de Franse hebbers en die in hun eigen sop gaar laten koken. De zgn deskundigen die overal een mening over hebben kunnen thans beter even inbinden omdat wel blijkt dat de samenwerking die ze graag wilden een farce is.

  2. We dienen ons bij deze Corona pandemie te herbezinnen op de luchtvaart mede wegens haar rol bij het razendsnel verspreiden van het virus tot in de verste uithoeken van onze aarde.
    Intensieve mensenhouderij en -vervoer vormt net als intensieve veehouderij en – vervoer een groot risico dat ziekten volkomen uit de hand lopen. De manier waarop Covid-19 onze luchtwegen tot in de haarvaten aanvalt is vergelijkbaar met hoe wij mensen de aarde tot in de haarvaten van land, water en lucht aanvallen. Je zou haast spreken van een koekje van eigen deeg.
    Bedrijven als KLM en Schiphol zouden als nationale vlaggenschepen een voorbeeldrol mogen vervullen om dat heilloze ééndimensionale dogma van geld en groei om te buigen en wel nu.

  3. Een goed artikel, niet alleen Schiphol zou beter af zijn, maar op korte termijn de duizenden omwonenden en op lange termijn de hele Nederlandse samenleving, die met de klimaatcrisis zal blijven worden geconfronteerd

    De enige oplossing is inderdaad veel minder vluchten en keiharde eisen betreffende uitstoot en geluidshinder voor iedereen. Dit zijn de voorwaarden die men aan staatssteun moet stellen.

    Zie ook: https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/apr/29/airlines-oil-giants-government-economy

Laat een reactie achter op R.. vd Broek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *