Geen 40 miljard voor KLM (maar 80)

Al twee weken lang zitten Elbers (KLM), Smith (Air France), Wopke Hoekstra (Financiën) en Le Maire (Financiën Frankrijk) in een zweterig zaaltje te onderhandelen met Draijer (Rabo), Van Dijkhuizen (ABN Amro), Hamers (ING), Oudéa (Societé Generale) en Santing (BNP Paribas). Inzet: een lening van 40 miljard om het noodlijdende AirFrance-KLM overeind te houden.

Foto: Hermes Rivera via Unsplash

40.000 miljoen euro is er volgens de topmanagers – inmiddels verworden tot tobmanagers – nodig om het vliegbedrijf overeind te houden. Iedere dag gaat er immers 50 miljoen euro door het putje.

De leasebedrijven en banken die de vliegtuigen in eigendom hebben, moeten worden afbetaald. De bonussen van het topmanagement kunnen niet wachten. De teruggave omzetbelasting laat nog een maandje of twee op zich wachten.

Bestaande schulden aflossen
Ook moeten de schulden van vóór de crisis, zo’n 30 miljard euro, nodig worden afgelost. De financiers wachten niet en voeren de druk op tot ongekende hoogte. Financieringen die destijds zijn afgesloten tegen een vergoeding die vandaag de dag zou worden bestempeld als woekerrente.

Hoekstra moet inmiddels dagelijks verslag uitbrengen aan minister-president Rutte. Zelfs hij vindt de eisen van de ‘nationale trots’ moeilijk te verkopen aan het stemvee. Maar Elbers – sommigen noemen hem Malle Pietje – weet de minister iedere dag te verleiden het gesprek toch maar vooral niet af te breken.

“Wopke, denk eens aan het ondenkbare. Als we straks niet meer naar Gran Canaria kunnen vliegen. Als we niet meer voor een paar tientjes naar financieel centrum Londen kunnen reizen, maar met die dure Eurostar zouden moeten gaan. Kost heel veel tijd en Shell verdient er niets aan”, fluistert Elbers onder het genot van een Highland Park 40 Years Single Malt ad 3.000 euro bij de groothandel.

Strategische zolderkamer
In het Hôtel de Crillon op de Place de la Concorde, waar Elbers een strategische zolderkamer heeft gereserveerd voor Hoekstra, gaat daar nog een factor vijf overheen. Zeker in deze stille tijden moet het hotel zonder vermelding bij Booking.com de omzet koste wat kost op peil houden. Het Crillon zou zomaar dezelfde weg op kunnen gaan als de vliegtuigmaatschappijen die in de Franse hoofdstad zijn gevestigd.

Elbers legt het Wopke nog een keer uit: “Zonder KLM is ons land ten dode opgeschreven. Shell verkoopt geen kerosine meer, mijn vrind Dick Benschop raakt werkeloos. Greenpeace heeft geen bestaansrecht meer, evenmin als Milieudefensie en SchipholWatch. Dat zijn duizenden extra werkelozen!”

Hoekstra knikt begrijpend. “Als u het zo stelt”, mompelt hij. “Die 40 miljard is dan inderdaad peanuts. Als we na de redding de salarissen van KLM-ers maar genoeg optrekken. Dan is het slechts een kleine honderd jaar loon voor alle KLM-ers, Schiphollers, secundaire en tertiaire banen die volgens mijn vriend Benschop afhangen van de luchtvaart. Eigenlijk een koopje.”

Ik trakteer’
Opeens gaat er een lichtje op bij Hoekstra. “Pieterrrrr, wat nog het mooiste is! Als we nú lenen op de kapitaalmarkt, krijgen we daar geld op toe. De rente is voor ons land onder nul gedaald. Weet je zeker dat het maar 40 miljard hoeft te zijn? Waarom geen 80 miljard? Dan verdienen we nog meer!”

Elbers knikt goedkeurend en excuseert zich om naar het toilet te gaan. Ontwaterend in de vergulde pisbak, appt hij zijn vrind Dick Benschop kort. “Deal rond, zie je morgen. Ik trakteer.”

Dit artikel is satire. Maar volgens een aantal lezers zit er een behoorlijke kern van waarheid in.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

3 antwoorden op “Geen 40 miljard voor KLM (maar 80)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *