‘I&W sjoemelt met stikstof Lelystad’

Het ministerie van Infrastructuur onder leiding van VVD-er Cora van Nieuwenhuizen heeft op grote schaal gefraudeerd met de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport.

Stikstofdepositie rond Lelystad Airport (illustratie via Twitter-account @leonadegeest1)

Dit stelt dr ir Leon Adegeest, expert op het gebied van dergelijke berekeningen en fel tegenstander van het vliegveld op het nieuwe land.

In maart 2014 bleek uit een allereerste berekening van de stikstofdepositie rond Lelystad dat deze zou uitkomen op een enorme 130 mol per hectare per jaar.

Herberekening
Dat kwam Schiphol en het ministerie niet zo goed uit en er werd dus opdracht gegeven tot een herberekening. Op 2 juni 2014 is die berekening klaar en blijkt de neerslag van stikstof precies op de grens van 1 mol uit te komen, ruim een factor honderd lager dus.

In het begeleidend schrijven bij de nieuwe berekeningen stelt het ministerie dat de eerste keer een fout was gemaakt. Er zou geen uurgemiddelde maar een jaargemiddelde zijn ingevoerd.

De Commissie MER, een club van deskundigen die de berekeningen voor Lelystad moet controleren voor de overheid, vindt de gang van zaken niet pluis en stelt dat “de commissie een onderbouwing mist van de aanpassingen in de berekeningen”.

Niet te reconstrueren
Die commissie kan de wijzigingen dan ook niet reconstrueren en stelt dat de berekeningen niet in lijn zijn met de berekeningen voor andere vliegvelden.

De MER-commissie vraagt daarom om aanvullende informatie. Het ministerie levert dan opnieuw een rapport, maar ook daaruit kan de commissie niet wijs worden. “De berekeningen zijn nog steeds niet te reconstrueren.”

Adegeest gaat op basis van deze informatie aan de slag met een eigen berekening van de stikstofdepositie. Hij maakt daarbij gebruik van de officiële Aerius-software die ook de overheid gebruikt voor dergelijke berekeningen.

Als hij alle gegevens heeft ingevoerd blijkt ook ingenieur Adegeest uit te komen op de 130 mol van de eerste berekening door het ministerie. De berekening die het ministerie dus als ‘fout’ bestempelde.

In de Aerius-calculaties is een belangrijke rol weggelegd voor de mate waarin de door vliegtuigmotoren uitgestoten lucht naar boven opstijgt. Hoe meer warmte wordt geproduceerd, hoe warmer de lucht wordt en des te sneller stijgt de stikstof, zodat deze niet zou neerslaan op natuurgebieden.

Rekenen met overdaad aan warmte
Om tot een lagere neerslag te komen, is het dus zaak de warmteproductie zo hoog mogelijk te kiezen. Omdat de warmte uit een vliegtuigmotor op de omgeving te verwaarlozen is, wordt geadviseerd te rekenen met een warmte-inhoud van nul.

Het ministerie blijkt echter gerekend te hebben met een warmte-inhoud van maar liefst 43 megawatt per emissiepunt. De minister heeft met liefst 4.000 van dat soort punten laten rekenen. Alles bij elkaar ruim meer dan heel ons land verbruikt aan energie, inclusief de verstookte kerosine.

Met zoveel warmtenergie stijgt bij wijze van spreken zelfs een blok lood nog op.

In de praktijk blijkt ook dat emissies niet opstijgen: rookpluimen uit een vliegtuigmotor die start vanaf Schiphol stijgen niet de hemel in, maar ‘vallen’ in een boog achter het vliegtuig omlaag.

Door te kiezen voor een dergelijke absurde warmteontwikkeling wist het ministerie uiteindelijk onder de toegestane 1 mol depositie te blijven.

Alles uit de kast
Onze tip voor het ministerie, voor een volgende keer: reken met 100 megawatt warmteontwikkeling. Dan blijft u zeker te weten onder de stikstofgrens.

Deze werkwijze van het ministerie van Infrastructuur toont maar weer eens aan dat werkelijk alles uit de kast wordt getrokken om de verdere groei van de luchtvaart te faciliteren. Deskundigen kunnen niet anders concluderen dan dat het hier gaat om regelrechte fraude. Een aangifte wordt dan ook overwogen.

Lees hier de uitleg van dr Adegeest zélf

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

3 antwoorden op “‘I&W sjoemelt met stikstof Lelystad’”

  1. Mocht het vliegveld wel opengaan …wie kunnen we dan nog vertrouwen in de toekomst ..we worden toch belazerd waar we bij staan …

  2. Elke week komt er wel weer iets nieuws aan het licht waarvan je denkt… Hier MOET de minister iets mee doen – of aftreden. Maar nee, het kan zo bizar niet zijn of de minister struikelt en rommelt er zich een weg doorheen.

    Als er een bonnetje verdonkeremaand is bij een ander departement stappen er politici op maar als het om Schiphol gaat, kom je keer op keer weg met grootschalige fraude die decennia van invloed is. Waarom zou je de overheid nog vertrouwen, als je dit weet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *