Een zakenjet die afgelopen zaterdag een noodlanding moest maken, blijkt die procedure te hebben uitgevoerd boven de Amsterdamse binnenstad.
Dit blijkt uit beelden van de website Flightradar24, waarop vliegtuigen kunnen worden gevolgd. De site maakt voor deze visualisatie van dezelfde data gebruik als onze app Explane.
Dr K. Weijer, voorzitter van het Platform Vliegoverlast Amsterdam, uit hierover in een brief zijn ongenoegen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid. “Op 4 oktober 1992 stortte een Boeing 747 neer op de flats Groeneveen en Klein Kruitberg in Amsterdam-Zuidoost.”
“Afgelopen zaterdag was er weer een vliegtuig in nood, het was onbekend wat er precies aan de hand was, er bleek een brandlucht aan boord. Maar er werd wel besloten tot een noodlanding op de Oostbaan. De aanvliegroute voert over het dichtbevolkte Amsterdam!”
Bijlmerramp kennelijk al vergeten
Kennelijk staan de lessen van de Bijlmerramp niet meer fris in het geheugen bij de luchtverkeersleiding, zo concludeert Weijer.
“De Onderzoeksraad heeft in het rapport van 2017 aangetoond wat de veiligheidsrisico’s van Schiphol zijn voor bewoners. Toch leidt de verkeersleiding een vliegtuig dat een noodlanding moet maken over dit drukbevolkte gebied. Hieruit blijkt wel dat Schiphol zich nog steeds niets aantrekt van de adviezen uit dat rapport.”
Verkeersleiding kende reden niet
Weijer wuift bagatellisering door Schiphol weg en vindt het een onbegrijpelijke keuze van de luchtverkeersleiders. “Nee, het toestel is niet neergestort, maar dat had wel kunnen gebeuren. De verkeersleiding wist helemaal niet precies wat er aan de hand was. Een noodlanding wordt niet zomaar ingezet.”
Weijer vraagt zich af wie dergelijke belangrijke beslissingen neemt in de toren van Schiphol en wie daar verantwoordelijk voor is. “Waarom is het nog steeds niet vastgelegd dat noodlandingen nooit mogen plaatsvinden boven dichtbevolkt gebied?”
schipholwatch
Wij ontvingen zojuist een reactie van één van onze lezers. Zou het niet zo kunnen zijn dat LVNL bewust voor de route naar de Oostbaan kiest, omdat dan de kans het kleinst is dat de primaire en secundaire banen voor langere tijd geblokkeerd worden? Dat zou immers veel meer geld kosten dan het uitvallen van de Oostbaan. Wie weet meer??
Adri
Onbegrijpelijk! Daar moet toch een protocol voor zijn.