Ongeveer een week geleden publiceerde Air France-KLM de financiële cijfers over het afgelopen boekjaar. De nettowinst sprong in het oog: op de omzet van 27,1 miljard euro werd slechts 290 miljoen verdiend, een rendement van net één procent.
Niet zoveel aandacht kreeg de balans van het vliegbedrijf. Daarop prijken enorme verplichtingen, die bovendien snel in omvang toenemen.
Het concern heeft een schuldenberg van 12,6 miljard euro en bovendien nog langlopende verplichtingen ter hoogte van 15,8 miljard euro, vooral bestaande uit huurcontracten (vliegtuigen). Gezamenlijk is dat een ‘whopping’ 28,4 miljard euro, zelfs méér dan de jaaromzet.
Drie jaar eerder, in het boekjaar 2016, was dat nog ‘maar’ 21,6 miljard euro, terwijl de omzet toen ook al 24,8 miljard euro was.
De groei van de schulden gaat bij de luchtvaartcombinatie dus veel sneller dan de groei van de omzet.
Weer geen dividend
Het management heeft dan ook het voornemen om over 2019 opnieuw geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders. Binnen vijf jaar wil het bedrijf wel dividend gaan betalen. Aandeelhouders worden ongeduldig, want zij ontvingen al tien jaar lang geen uitkering meer op hun stukken.
Voor het lopende jaar zijn de vooruitzichten evenmin rooskleurig. Zelf zegt het bedrijf tussen de 150 en 200 miljoen euro omzet te gaan verliezen aan de gevolgen van het Corona-virus.
Als deze tegenvaller niet elders kan worden opgevangen, zou dit zomaar kunnen resulteren in een verliesgevend jaar. In 2017 daalde het bedrijfsresultaat ook al eens tot 290 miljoen euro in het rood.
Veel concurrentie
In de luchtvaartsector is sprake van veel concurrentie. Bovendien is de markt zeer beweeglijk. Bij een tegenvallende economie wordt er al snel minder gevlogen, waardoor de winstgevendheid van vliegbedrijven onder druk komt te staan.
Extra gevaarlijk bij het aandeel Air France-KLM is de onrustige situatie binnen het bedrijf. Er is continu sprake van spanningen tussen de Franse en Nederlandse tak, maar ook de voortdurende onenigheden met het personeel, resulterend in stakingen, zijn een risico voor beleggen in het aandeel.
Kwetsbaar
De hoge schulden en de hoge bedrijfskosten maken het bedrijf kwetsbaar. Een economische recessie of een stijging van de kerosineprijzen kan zomaar zand in de ‘banenmotor’ strooien.
Minister van Financiën Wopke Hoekstra investeerde vorig jaar 744 miljoen euro belastinggeld in de onderneming. Als gevolg van een dalende aandelenkoers, is daar inmiddels 263 miljoen euro van verdampt.
Hoekstra dacht er invloed mee te kopen in de beslissingen van de directie, maar tot op heden wist hij niet tot een akkoord te komen met die andere grote aandeelhouder, de Franse staat. De Tweede Kamer heeft breed haar zorgen geuit over het uitblijven van een overeenkomst.
M.
Het valt mij op dat andere media, over veel lagere schulden van KLM spreken. Ook tweede kamer leden spreken over een gezond bedrijf. Ik zou wel iets meer willen weten waar deze cijfers vandaan komen.
schipholwatch
Andere media melden vaak de situatie van KLM alleen. Wij halen deze cijfers vanaf de beleggerswebsite iex.nl.
M.
Bedankt, wist niet dat dat zo makkelijk te zien was
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/360114884/Air-France-KLM/fundamentele-analyse.aspx
B. Marlen
Bedenk eens hoeveel huizen er konden worden geïsoleerd met die 263 miljoen euro, die nu al verdampt is!!!