De aandelenkoers van Air France-KLM is vanmorgen hard onderuit gegaan op het Damrak. Het aandeel noteerde kort na bekendmaking van de jaarcijfers bijna 8 procent lager op 8,99 euro. Het fonds was daarmee met afstand de sterkste daler op de beurs. Later op de dag trad enig herstel op.
De koersdaling is het gevolg van de magere vooruitzichten voor het lopende boekjaar als gevolg van het Corona-virus en een reactie op de tegenvallende resultaten over 2019.
De omzet van het gecombineerde bedrijf steeg met 4 procent naar 27,2 miljard euro. Van dat enorme bedrag bleef uiteindelijk slechts een winstje over van 290 miljoen euro, een marge van krap 1 procent. Verdeeld over Frankrijk en Nederland.
KLM-baas Piet Elbers sprak in de Volkskrant zijn zorgen uit over de effecten van het virus, maar ook over de toenemende discussie over zijn bedrijfstak. Zo zag hij dat van alle ANWB-leden slechts 17 procent voor groei van het vliegverkeer is.
Net zoveel CO2 als heel Tunesië
Opmerkelijk is dat Elbers in de klimaatdiscussie allerlei cijfers aanhaalt die niet kloppen. Zo stelt hij dat ‘wij’ verantwoordelijk zijn voor 3 procent van de CO2-uitstoot, terwijl recent onderzoek van een Australische nieuwsdienst aantoonde dat AFKLM in zijn eentje goed is voor een uitstoot van 28 megaton CO2 per jaar. Dat is meer dan de andere vijf grootste vervuilers van ons land samen. Ter vergelijking: een land als Tunesië stoot ongeveer net zoveel CO2 uit. Met alle 12 miljoen inwoners en alle bedrijven samen.
Ook stelt Elbers dat omwonenden niet moeten zeuren, “want we hebben al heel veel gedaan om de hinder terug te brengen”. Zo hebben ze het aantal nachtvluchten teruggebracht van 33.000 naar 31.000 (nou nou) en “hebben we geïnvesteerd in optimale routes” (voor de brandstofbesparing) en “in geluidsarme procedures” (toch?).
De investeringen in geluidsarme procedures hebben in ieder geval weinig tot geen effect gehad. Het aantal klachten bij Schiphol-klaagmuur BAS steeg in dezelfde periode naar een nieuw record. Nog afgezien van de 150.000 registraties van vlieglawaai met de app Explane.
De allerlaatste 737 NG gekocht
Ook niet vertelt Elbers dat het afgelopen jaar nog een gloednieuwe Boeing 737 NG werd aangekocht, de allerlaatste die van de productielijn in de VS afliep. Dat toestel is verre van stil te noemen en gebaseerd op technologie die 20 jaar geleden ontwikkeld werd. Vervolgens zal het vliegtuig de komende 25 jaar nog dienst doen bij KLM. Met alle herrie van dien.
Ook vindt Elbers in de Volkskrant dat omwonenden best toekunnen met kortere nachten. “Wat is een nachtvlucht? Om 2 uur of om 6:30 uur? Ik rij iedere ochtend om 6:30 weg van mijn huis in Almere en het is dan al hartstikke druk op de weg.” Gelukkig gaat de weinig empathische Elbers niet over de grenzen van de nacht, die liggen vast in de wet en die wordt nog steeds vastgesteld in Den Haag.
Willens en wetens de nacht in
Vooral de goedkope budgetvluchten van Transavia zorgen voor veel nachtelijke overlast. Dat beseft Elbers zich, “maar je kunt het nooit iedereen 100 procent naar zijn zin maken”. Elbers vindt het nodig om honderdduizenden omwonenden uit hun slaap te houden, zodat de prijs voor een ticket naar Antalya onder de 50 euro kan blijven. Dat kan alleen als zo’n toestel minstens twee keer per dag op en neer kan vliegen. Dat gaat niet in de normale uren, zodat willens en wetens wordt uitgeweken naar de nacht.
Ondertussen spookt het binnen de combinatie Air France-KLM. Ondanks de geheimgehouden aankoop van 744 miljoen euro aan stukken AFKLM door minister van Financiën Wopke Hoekstra, heeft de Nederlandse overheid nog steeds nauwelijks zeggenschap. Die ‘investering’ is inmiddels voor een groot deel verdampt en ondertussen ligt opperbaas Ben Smith nog steeds in de clinch met zijn Nederlandse filiaalhouder Elbers.
Geef een reactie