Nu ook twijfels over omgevingsinfo

Sinds een tweet van ons gisteravond, melden meer mensen verschillen tussen wat zij horen en wat zij zien op de app Omgevingsinfo van Schiphol.

De app is van dezelfde softwarefabrikant als die het gehackte klachtenregistratiesysteem leverde aan het vliegveld, het Haarlemse bedrijf Casper.

Hoewel de transpondergegevens van vliegtuigen algemeen en openbaar beschikbaar zijn, lijkt de app van Schiphol een vertraging van één tot twee minuten te hebben ‘ingebouwd’.

Vergelijking met een openbare bron als OpenSky Network of Flightradar geeft opmerkelijke verschillen te zien. Ook lijkt de app van Casper en Schiphol minder vliegtuigen te tonen dan er rondvliegen.

Op papier minder overlast
Wat de reden is van de verschuiving in de tijd, kunnen we alleen maar raden. Het missen van bepaalde overvliegers is wél goed te verklaren: hoe minder vliegtuigen, des te minder overlast. Op papier dan.

Dezelfde software is overigens kortgeleden ook in gebruik genomen door vliegveld Zestienhoven. Wij raden Rotterdammers aan om te zien of zij ook verschillen vinden tussen de app en de realiteit.

Inmiddels is het online klachtenregistratiesysteem van Schiphol op het webadres bezoekbas.nl na de hack al bijna 50 dagen offline en dus onbereikbaar. Schiphol beloofde half november een wél beveiligde versie op het web te zetten. Inmiddels is het half december en nog steeds is er geen signaal van de komst van die versie.

Schiphol laat zich altijd graag voorstaan op haar vooruitstrevende positie als digitale dienstverlener, maar laat richting omwonenden forse steken vallen.

Omgevingsinfo is juist bedoeld om omwonenden die veel overlast ervaren van actuele informatie te voorzien over onder meer vliegbewegingen en baangebruik.

Relletje over baancombinaties
Over dat getoonde baangebruik ontstond vorige week een klein relletje, toen bleek dat in veruit de meeste gevallen helemaal geen verklaringen worden gegeven voor de baancombinatie van dat moment. Ook zouden vaak onzinnige verklaringen worden gepubliceerd door Schiphol, zoals een wisseling van baancombinaties die vervolgens maar liefst anderhalf uur in beslag neemt.

Eerder constateerden wij al dat de baancombinaties lang niet altijd accuraat werden weergegeven in de app. Waar we een stroom van vliegtuigen over onze wijk zagen en hoorden vliegen, gaf de app aan dat de bijbehorende Buitenveldertbaan niet in gebruik zou zijn. Op Flightradar was dan duidelijk te zien dat de toestellen wel degelijk op die bulderbaan landden.

Maak eindelijk werk van handhaving
Wij vinden het triest te moeten constateren dat zo ongeveer iedere informatie uit de luchtvaartbranche onjuistheden en onvolledigheden bevat. Een volwassen industrie onwaardig. Reden voor ons om de Tweede Kamer en de regering op te roepen nu eens vaart te maken met de handhaving rond de grootste overlastbezorger van ons land.

4 antwoorden op “Nu ook twijfels over omgevingsinfo”

  1. Sinds oktober volg ik het luchtverkeer nauwgezet en kan bevestigen dat er inderdaad een verschil is van 1,5 a 2 minuten tussen wat je op de flighttracker ziet en wat er over mijn huis of in mijn omgeving rondvliegt. Ook heb ik geconstateerd dat er soms een vliegtuig langskomt die niet op de flighttracker te zien was.

    Het vliegverkeer is dit jaar enorm toegenomen in Heiloo. Als ik in de tuin sta zie ik soms 3 vliegtuigen op hetzelfde moment langskomen. Op gemiddeld 600m hoog. En dát terwijl ik ca. 45km van Schiphol woon.

    De hoeveelheid vliegtuigen gaat me enorm op m’n zenuwen werken, als ik ‘s ochtends m’n ogen open doe hoor ik ze alweer: gebulder over m’n hoofd, gerommel in de verte. Af en toe lijkt het wel alsof ik in een oorlogsgebied woon.

    Ik ben blij met jullie site; een steuntje in de rug!

    Karien Schermer
    Heiloo

  2. De software sinds kort ook door Rotterdam in gebruik genomen !?!?!?
    Vermoedelijk hebben ze het zelfs in rotterdam ontwikkeld 😉 .
    Het is al jaren standaard dat bij een percentage van de klachten geen veroorzaker te vinden is of juist een onschuldige wordt aangewezen.
    Hoewel duidelijk een TransBlerria (737) een partij herrie maakt, geeft de DB-meter van de DCMR ‘0’ aan, krijgt een in de buurt zijnde Trauma-heli/overvlieger of sportvliegtuig de schuld van de overlast.
    Hiermee is al snel een 10..20% van de klachten weg te schuiven van de werkelijke veroorzaker(s) en kan men als eerste snijden in deze andere faciliteiten op het vliegveld.
    Er wordt in rotterdam niet voor niets geroepen om de hulpdiensten elders onder te brengen en daarmee de overlast in te perken. Men roept echter niet van de daken dat deze vrijgekomen ruimte ingezet zal worden voor meer (vakantie-)vluchten. O ja…, het bedrijfsleven wilt meer vluchten, zo verkoopt men het, maar het zullen wel degelijk vakantievluchten worden. Dit hebben ze al eerder gedaan.
    Gewoon schijt aan de omgeving Alleen hun bankrekening is belangrijk.

  3. ik vind het ongelofelijk hoe wij op een enorme belazerd worden.
    Zonder weerga. Wat een brutaliteit.
    Blij met SchipholWatch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *