Een gotspe: Schiphol wint Kristalprijs voor open communicatie

Van alle mogelijke bedrijven in Nederland wint uitgerekend Schiphol de Kristalprijs 2019 voor transparante communicatie. O ironie.

Welke prijs? De Kristalprijs is een prijs die om het jaar wordt uitgereikt aan het bedrijf met de meest transparante verslaggeving in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Tweet van Schiphol-directeur Dick Benschop. Trots als een aap met zeven staarten (beeld: Twitter).

Eergisteren nog schreven wij een uitgebreid artikel naar aanleiding van de bevindingen van dr ir Leon Adegeest die maar geen toegang krijgt tot gegevens waarmee de berekeningen van de geluidsoverlast kunnen worden gecontroleerd.

Cursus schiphollen
Eerder schreven we maar liefst 18 afleveringen in ons feuilleton ‘Cursus schiphollen‘ en er volgen nog meer verhalen. Ieder van die artikelen door ir Bob van Marlen toont aan hoe Schiphol omwonenden voorliegt en bedriegt. De serie verhalen kent inmiddels een vaste schare volgers.

We schreven verhalen over hoe Schiphol de berekende geluidscontouren kunstmatig verkleint, hoe het vliegveld zijn milieu-impact marginaliseert, hoe het aantal gehinderden wordt teruggerekend en hoe de afspraken gemaakt aan de Alderstafel keer op keer met voeten worden getreden.

En nu wint Schiphol de prijs voor transparant communiceren over het maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Een gotspe.

Schiphol weet niet eens wat maatschappelijk ondernemen is, laat staan dat het er helder over communiceert. Hoe maatschappelijk verantwoord kan het zijn om iedere dag twee miljoen mensen overlast te bezorgen, ziek te maken en hun leefomgeving te vervuilen?

Volstrekt ongeloofwaardig
Hoe kan dit? Even Googelen leert dat deze prijs wordt uitgereikt door de Nederlandse staat via het ministerie van Economische Zaken. Toevallig diezelfde staat die de grootste aandeelhouder is van het vliegveld.

Wat ons betreft het zoveelste voorbeeld van nepinformatie door de overheid. Van een staat die er niet meer is voor de burger. Volstrekt ongeloofwaardig, over de rug van de burger en ten koste van de burger. Kan onze overheid nog dieper zakken?

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

4 antwoorden op “Een gotspe: Schiphol wint Kristalprijs voor open communicatie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *