GGD Kennemerland zoekt slachtoffers vlieglawaai

De GGD Kennemerland zoekt inwoners van Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn die willen vertellen over slaapverstoring door vlieglawaai.

Foto door Hush Naidoo via Unsplash

De organisatie wil een vervolg geven aan een eerder onderzoek uit 2017. Uit dit onderzoek bleek dat zo’n 8 procent van de bevolking ernstige hinder ondervindt van vliegverkeer.

Ook bleek dat zo’n 16.000 mensen in de regio gezondheidsproblemen ondervindt door vlieglawaai. In de regio Schiphol bleek dit getal liefst drie keer zo hoog te liggen als in de rest van het land.

Eén op de zeven bewoners van de regio maakt zich bovendien zorgen over gezondheidsaspecten die met andere aspecten van vliegverkeer te maken hebben, zoals de uitstoot van giftige stoffen en de verhoogde CO2- en stikstofniveaus.

Eén op de drie
In sommige plaatsen rond Schiphol werden toen al pieken gemeten in de slaapverstoring. Zo bleek in Halfweg liefst 31 procent van de inwoners te lijden onder het vlieglawaai, terwijl in Zwanenburg één op de vijf inwoners kampt met ernstig slaapgebrek wegens de overrazende vliegtuigen.

In het nieuwe onderzoek zullen bewoners van de genoemde kernen persoonlijk worden geïnterviewd door de onderzoekers. Deze gaan vertrouwelijk om met de persoonsgegevens. Belangstellenden kunnen zich aanmelden voor het onderzoek bij ir Ingrid Zandt van de GGD Kennemerland via haar e-mail adres izandt@nullggdkennemerland.nl.

8 antwoorden op “GGD Kennemerland zoekt slachtoffers vlieglawaai”

  1. Vanochtend ben ik telefonisch geïnterviewd door de GGD Kennemerland. Goede vragen en ik heb ook aan kunnen geven op een schaal van 1 tot 10 hoe ik de hinder ervaar en hoe mijn gezondheid eronder lijdt. Er worden in totaal 80 interviews afgenomen dus als je mee wilt doen aan het onderzoek zou ik zeker contact zoeken. Er beginnen nu toch steeds meer onderzoekjes te komen. Better late than sorry.

  2. Ik ben opgegroeid in Badhoevedorp, heb daar zo’n 20 jaar gewoond, mijn ouders wonen er nog. Ik heb inmiddels al jaren tinnitus klachten, gehoor is aan een kant helemaal kapot in hoge tonen en kan het geluid van opsteigende vliegtuigen niet verdragen, het doet pijn in mijn oor. In de tuin zitten lukt me niet, als de wind verkeerd staat is het extreem, echt verschrikkelijk.

    Mijn beiden ouders zijn ziek, en kunnen met moeite uitrusten, door de overlast. Even smiddag’s een slaapje doen is niet mogelijk. Dit kan toch niet doorgaan, dit is toch niet gezond?? En dan die lucht van kerosine inademen, hoe staat het daar mee?

  3. Regelmatig worden wij ’s ochtends rond 7 u gewekt of rond 23 u uit de slaap gehouden door vreselijke herrietoestellen die speciaal een bocht maken om ons huis in De Legmeer in Uithoorn aan te doen.
    Ik heb er nooit een beroep op de gezondheidszorg voor gedaan in de veronderstelling dat het niks gaat helpen want symptoombestrijding. Evenmin helpen acties tegen Schiphol met als doel oorzaken aanpakken: Stoppen van het nooit genoeg van het grootkapitaal.
    Als wij toch een mogelijk interessant of relevant “slachtoffer”mochten zijn voor het onderzoek mag de onderzoeker mij benaderen.

  4. Ook in Uitgeest ondervinden we veel meer herrie door laagvliegers vanwege NADP2. Het kan ook te maken hebben, dat hier straks nog een extra route vanaf Lelystad overheen wordt gelegd, die er dan boven kunnen vliegen. Zoals gebruikelijk ontbreekt elke accurate informatie.

  5. Prologue
    In 2014 communities around Heathrow were subjected to an unannounced 6 month satellite navigation trials, creating concentrated “noise sewers” just 10’s of meters wide over new and existing communities across vast swathes of London and the South East of England. Due to enormous outcry, a step change in the number of complaints and consequent political pressure the trials were aborted 3 months into the 6 month trial. Subsequently due to the huge political fallout Heathrow were forced, by government, to set up the Heathrow Community Noise Forum (HCNF) in 2015 – little did we know at the time, that these flight trials were a pre-cursor for 3rd runway expansion at Heathrow.

    Interlude
    Communities at the HCNF, from all around Heathrow, demanded that Heathrow produce historical noise profiles over the 10 year period from 2005 – 2015. The 2015 report for our area, near Windsor 8-10km to the south west of Heathrow, showed that aircraft were flying 100m lower, 400m closer and more concentrated over that period (a similar story for the other areas with lower, closer and more concentrated) – a 2019, much delayed draft report for our area has shown a continuing trend of lower, closer and more concentrated.
    Heathrow said that they did not know why this was case; typically of Heathrow this turned out to be untrue, as by chance, in 2019 we unearthed an earlier report on “Reduced Thrust takeoff’s at Heathrow”, by Imperial College London, which is designed to allow the industry to use low power takeoff’s to reduce engine wear, fuel burn, NOx, etc., but increase noise for those under those flight paths!!

  6. Het laagvliegen is alleen brandstof besparing en verder NIETS
    Woon al 32 jaar in Uithoorn en het wordt alleen maar erger. We kunnen klagen wat we willen masr uiteindelijk wint het economische het van het menselijke belang.
    Follow the money……

  7. Dit kan een gevolg zijn van het feit dat Schiphol sinds 2015 z.g. NADP2 procedures introduceerde, waarbij werd beweerd dat “lager vliegen minder geluidsoverlast produceert als hoger vliegen, zowel in het binnengebied als ook in het buitengebied.”

    Dit is natuurlijk klinkklare onzin, omdat elke weldenkende Nederlander terecht beseft dat hoe lager men vliegt, hoe meer geluidsoverlast er wordt veroorzaakt.

    Dit is dus gewoon een rekentruc, die alleen tot doel heeft het aantal vluchten te kunnen uitbreiden, ten koste van de ernstig gedupeerden, die toenemend overlast ondervinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *