Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

‘Fly responsibly’

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (foto: groenlinks.nl)

5
(1)

De nieuwe campagne van KLM om reizigers op te roepen bewuster te vliegen. Een oproep om vaker de trein te nemen, of een afspraak per conference call af te handelen, en als je wel vliegt de CO2-uitstoot te compenseren.

Deel op XDeel op Linkedin

Het FD vroeg om een reactie, en die gaf ik: “De luchtvaart moet fundamenteel veranderen en net als andere sectoren emissievrij worden. Eerste stapjes van de KLM zijn mooi, zeker als ze oprecht zijn en niet bedoeld om verdere groei van de uitstoot te maskeren.”

Maar, de oproep zette me aan het denken. Steeds vaker zie je reclames van bedrijven die een oproep doen aan de consument om andere keuzes te maken. Laatst de campagne van Coca-Cola met als slogan: “Don’t buy us if you don’t help us recycle”. En wat zeg je dan eigenlijk als bedrijf? Over je eigen rol, en de rol van de overheid als marktmeester en beschermer van het publieke belang?

Tienduizenden extra vluchten
KLM wil dat de luchtvaart verder groeit, daar zijn ze glashelder over. In de hele discussie over de toekomst van Schiphol is KLM een van de stemmen die het hardst roept om tienduizenden extra vluchten. Want KLM is bang positie te verliezen in de concurrentiestrijd met EasyJet of Etihad. Groei is in hun bedrijfsmodel de enige optie. En dat staat natuurlijk haaks op ons klimaatbeleid, en op alle mooie duurzaamheidsplannen.

En dus leggen ze het bij de consument neer. Wij moeten met z’n allen minder vragen. Dat zou dan de oplossing zijn. Alleen op het moment dat dat gebeurt voor een bepaalde vlucht, zie je dat er gestunt wordt met prijzen om zo’n vlucht toch maar vol te krijgen.

Zo sprak ik iemand die van Amsterdam naar Uganda wilde vliegen. Het was €300 goedkoper om vanaf Brussel met een klein vliegtuig naar Schiphol te vliegen en vanaf daar naar Uganda dan rechtsreeks vanaf Schiphol. KLM kerosine knallers om passagiers te lokken. Zo zit de vlucht naar Uganda vol en blijft ook de lijn Brussel Amsterdam behouden.

Meer treinen, minder vliegen
Fly responsibly is een campagne die de verantwoordelijkheid neerlegt bij ons als consumenten. En we kunnen ook allemaal wat doen in de individuele keuzes die we maken: meer treinen, minder vliegen.

Maar dat mag geen afleidingsmanoeuvre zijn om te maskeren wat er echt nodig is.

KLM moet haar lobby voor groei staken en haar korte afstandsvluchten drastisch verminderen. Zo lang KLM nog vijf keer per dag naar Brussel vliegt, is de oproep Fly Responsibly er vooral ook een die ze zelf ter harte moet nemen.

Suzanne Kröger is lid van de Tweede Kamer namens GroenLinks. Zij publiceerde deze opinie eerder vandaag op Facebook.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Vannacht dankzij de verantwoord optredende luchtvaartsector weer eens gewekt uit mijn slaap, nu om 00:06 u. Laat deze sector eerst maar eens zorgen voor de 198000 ernstig gehinderden in onze regio. Daar wordt niets over vermeld door Elbers en consorten!

    En met alleen minder korte vluchten, maar meer lange afstands-vluchten in steeds groter wordenden toestellen gaan we het klimaat natuurlijk niet redden.

    Het zal de meeste vliegconsumenten helaas een zorg zijn, zeker de overstappers, die alleen goedkoper uit willen zijn.

    Hier ligt een duidelijke taak voor de overheid om burgers beter te beschermen.

Geef een reactie

Translate