Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Vertel uw eigen verhaal met hashtag #schipholtour

Foto: Linkedin-profiel

(leestijd circa < 1 minuut)
0
(0)

Een VVD-wethouder van Schiphol-gemeente Haarlemmermeer houdt een promotietour voor de luchthaven, waarin hij vooral mensen aan het woord laat die er positief over zijn. Hij vergezelt zijn tweets van de hashtag #schipholtour. Aan onze lezers en volgers de vraag: schrijf ook úw verhaal over uw ervaring met Schiphol met deze zelfde hashtag.

Deel op XDeel op Linkedin

Door de hashtag te gebruiken in uw tweets, ontstaat hopelijk een evenwichtiger beeld na alle uitbundige tweets die deze Jurgen Nobel de wereld in slingert.

Voor u een mooie mogelijkheid ook de andere kant van de zaak – de overmatige overlast en de vervuiling van uw woonomgeving – onder de aandacht te brengen.

Jurgen Nobel on Twitter: “Op bezoek bij Atilay Uslu, de baas van @corendon. “Ik woon zelf in Beinsdorp en de vliegtuigen komen recht over mijn huis. Ik heb er echter geen last van. Ik slaap goed en sta elke dag om zes uur op.” #schipholtour pic.twitter.com/9PzmrunoMg / Twitter”

Op bezoek bij Atilay Uslu, de baas van @corendon. “Ik woon zelf in Beinsdorp en de vliegtuigen komen recht over mijn huis. Ik heb er echter geen last van. Ik slaap goed en sta elke dag om zes uur op.” #schipholtour pic.twitter.com/9PzmrunoMg

Jurgen Nobel on Twitter: “Thijs Wempe en Sjoukje van Schoten uit Spaarndam zagen vooral voordelen van een luchthaven @Schiphol in de buurt. “Beetje geluid hoort erbij.” #schipholtour pic.twitter.com/dwZr8dQz1B / Twitter”

Thijs Wempe en Sjoukje van Schoten uit Spaarndam zagen vooral voordelen van een luchthaven @Schiphol in de buurt. “Beetje geluid hoort erbij.” #schipholtour pic.twitter.com/dwZr8dQz1B

Jurgen Nobel on Twitter: “Op het @ROCAirport gingen scholieren met elkaar in debat over de stelling “@Schiphol moet groeien op land” #schipholtour pic.twitter.com/sJ0Vck9O8v / Twitter”

Op het @ROCAirport gingen scholieren met elkaar in debat over de stelling “@Schiphol moet groeien op land” #schipholtour pic.twitter.com/sJ0Vck9O8v

Wij zeggen: hoog tijd voor een tegengeluid!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Elsie

    Last, overlast, geluidsoverlast en Rotterdam, Nederland.
    “Moet je daar niet gaan wonen”, is de ergste dooddoener. Toch vinden de afgelopen 40 jaar steeds meer mensen, dat er teveel overlast is van geluid, fijnstof, stank en verdichting.
    Het begon ooit in Hoogvliet; luchtvervuiling en petrochemische risico’s. Er werden door de overheid bevolkingsonderzoeken gedaan. Waardering van de lucht buiten en binnen. Willebrord Frequin had er een flinke schnabbel aan en een radio-en tv programma. Weinig resultaat. Op het VO zei een docent: “woon je in Hoogvliet? Daar wil je toch niet dood gevonden worden?”. Wij woonden er voor werk…
    Daarna begin jaren ’90 Overschie. Of ik lid wilde worden van de stuurgroep “Stad&Milieu”. Ja, dat wilde ik, want Overschie was véél beter dan Hoogvliet…..dacht ik.
    Er werden 900 woningen afgebroken, omdat ze na WOll waren gebouwd en téveel tekortkomingen hadden. Op dat moment werden milieunormen eindelijk als dwingende grenzen aangenomen. Er mocht op die plaats niet herbouwd worden. Maar over welke milieunormen ging het? Die van het verkeer alleen. De industrie en het vliegveld konden niet meegerekend worden, want dat waren andere meetinstrumenten(…).
    Dus werd -om dat verkeer- een school herbouwd buiten de directe omgeving van de snelweg….maar meer in de buurt van het vliegveld.
    De regels veranderden, de milieunormen werden bijgesteld; 25 jaar na de afbraak mogen op dezelfde plaats nieuwe, duurdere huizen worden gebouwd. Het verkeer werd minder vervuilend, waarvan akte.
    De overlast betrof dus alleen de luchtvervuiling van gassen. Fijnstof werd wel genoemd, maar…inderdaad: ander meetinstrument!
    Geluidsoverlast werd ook niet meegenomen. Daar was al klachtenburo DCMR voor.
    Uiteindelijk werd 2 jaar geleden een onafhankelijk onderzoek gedaan.
    Opdracht: is er draagvlak onder de bevolking voor uitbreiding v.h. vliegveld? Antwoord: nee!
    Tja, wat nu?
    Ondertussen is ook naast het vliegveld een hele, dure wijk uit de grond gestampt. Door elke nieuwe huiseigenaar moet een verklaring worden ondertekend, dat er geen bezwarende procedures worden gestart.
    Wat zullen we doen? Mondkapjes gaan dragen? Blijven actievoeren? Verhuizen naar….en weer van voren af aan beginnen?
    In elk geval: wachten laat zien dat er nog veel te weinig overlast wordt verminderd. Als je niets doet, verandert er niks en wordt het veel erger.
    Rotterdam, Overschie
    24 juni 2019
    Elsie ten Veldhuijs

  2. Wim uit Castricum

    De gevolgen van nachtvluchten zijn een misdaad tegen de inwoners van Nederland, die daarmee worden geconfronteerd.
    Als je (of je kinderen) 1 of meerdere keren per nacht uit je (hun) slaap wordt gehaald door geluidsoverlast dan is dit (wetenschappelijk bewezen) een aanslag op je gezondheid.
    De overheid heeft op grond van grondwet artikel 21 de zorgplicht om de bewoners van Nederland hiertegen te beschermen.

    “Artikel 21 De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.”

  3. ‘Schiphollen’ bestaat werkelijk, zoals ik in mijn cursus aangeef. Het is niet overdreven. Geluidsnormen zijn ten eerste veel te hoog gesteld, ten tweede zijn afspraken werkelijk nooit nagekomen. De leefomgeving in mijn woonplaats Uitgeest zijn m.i. volkomen verpest, maar hetzelfde geldt voor Castricum, Limmen, Akersloot, enz..

    Niet alleen word ik dagelijks in mijn slaap gestoord, zodra je buitenhuis komt hoor je de hele dag vliegtuiggejank en -geraas. Vaak zelfs in huis met de ramen en deuren dicht en niet zelden om de 2 minuten. Het is een zenuwslopend geluid, dat omdat het van boven komt overal heerst, je kunt er niet aan ontkomen. Ik ervaar dit al voordat ik opsta en ga er letterlijk mee naar bed. Ik begrijp dan ook niet dat men kan beweren, dat het mogelijk is hiermee te leven en er totaal geen last van te hebben. Dat zal wel te maken hebben met economische afhankelijkheid van de vliegsector.

    Je kunt ook niet meer genieten van de natuur in de Kennemer-duinen zonder deze herrie, of tussen Wijk aan Zee en Egmond aan het strand zitten zonder vliegtuiggejank of -gedreun. Dit heet dan ‘ontwikkeling in balans met de omgeving’. Voor de ‘economie’ wordt welzijn opgeofferd. Dit hele land gaat op deze manier naar de ratsmodee, want straks komt er nog een nieuw vliegveld bij! Verdere groei is gewoon niet meer te verkopen!!!

    ir. B. van Marlen, Uitgeest

  4. Johan jbroers

    Een gehinderde,
    De luchthaven Schiphol blijft binnen de normen voor het totale volume geluid??? WTF!?! Hoe leg je dat die honderduizenden gehinderen uit??? Hoe, met wie en voor wie zijn deze normen vastgesteld? De normen gelden voor een gemiddelde mens ofzo? Alsof we allemaal uit hetzelfde hout zijn gesneden, exact hetzelfde zijn, met dezelfde dag- en nachtritmes, hobbies, leefstijl, emoties, karakter, gehoor, passies,…. Klopt, we zitten allemaal graag binnen, met ramen en deuren gesloten, een koptelefoon op ons hoofd en communiceren alleen nog met gebarentaal en in de nacht dragen we fijne oordopjes voor een heerlijke lange nachtrust. Tja…Schiphol voldoet aan de normen.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate