Getting your Trinity Audio player ready... |
Het gebied rond Schiphol is vergiftigd met PFAS, een groep chemicaliën die in ultralage concentraties al levensgevaarlijk is voor mens en milieu. De prijs van het vliegcomfort wordt betaald met de gezondheid van nietsvermoedende omwonenden.
Het verhaal van PFAS begint in 1936 bij chemieconcern DuPont dat op zoek was naar een veiliger alternatief voor giftige en brandbare gassen in koelkasten. Ingenieur Roy J. Plunkett ontdekte per ongeluk polytetrafluorethyleen, een wit en glibberig poeder dat later de naam teflon zou krijgen.
Teflon was opmerkelijk inert; het reageaerde nauwelijks met andere stoffen, zelfs niet met sterke zuren of basen. De oorzaak is de extreem sterke verbinding tussen de elementen koolstof en fluor.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd teflon al snel onmisbaar voor het Manhattan Project vanwege zijn weerstand tegen het corrosieve uraniumhexafluoride dat nodig was voor de bouw van een atoombom. Het nut bleek echter veel breder dan alleen in het militaire domein. Dezelfde pakkingen en afdichtingen die in nucleaire fabrieken werden gebruikt, werden geïnstalleerd in brandstoftanks en vliegtuigmotoren om ze te beschermen tegen olie en water. De teflonproductie werd door de Amerikaanse overheid fors opgeschaald.
Om teflon te produceren waren ‘verwerkingshulpmiddelen’ nodig, zoals PFOA of voluit perfluoroctaanzuur. Dit goedje werd ook wel C8 genoemd. Het zuur, met een teflon-achtige staart en een waterminnende kop, maakte het mogelijk om de teflon-grondstof (TFE) in water te verspreiden. Dat was cruciaal om explosies tijdens de productie te voorkomen.
Hoewel teflon zelf als redelijk veilig wordt beschouwd omdat de lange ketens van atomen het moeilijk maken om door het lichaam te worden opgenomen, bleek de hulpstof PFOA allesbehalve onschuldig.
Niet gedeeld met het publiek
Al in de jaren ’60 van de vorige eeuw toonde DuPont’s eigen onderzoek aan dat C8 giftig was voor ratten, honden en zelfs apen. Het veroorzaakte schade aan meerdere organen. Maar deze bevindingen werden niet gedeeld met de wetenschappelijke gemeenschap, laat staan met het grote publiek. De reden voor de toxiciteit en het gevaar van C8 en vergelijkbare chemicaliën ligt in diezelfde koolstof-fluorverbindingen. Ze zijn ongelooflijk stabiel en worden niet afgebroken in het milieu of het lichaam. Bovendien lijken ze op vetzuren, waardoor ze zich via bloedeiwitten door het lichaam verspreiden en zich ophopen.
Hoewel teflon veelvuldig werd gebruikt in vliegtuigonderdelen, is een veel grotere bron van besmetting afkomstig van blusschuimen en brandstoffen. Chemicaliën zoals PFOS (perfluoroctaansulfonzuur) en PFOA werden toegepast in de productie van vlek- en waterafstotende producten, maar bleken ook uitstekend te voldoen als ingrediënt voor blusschuim of als additief in de kerosine. PFOS bijvoorbeeld verlaagt de oppervlaktespanning van water en creëert schuim dat vuur snel blust.
Maar zowel militaire bases als luchthavens oefenen frequent brandbestrijding met deze schuimen. Daarnaast komen er regelmatig incidenten voor waarbij het schuim werd ingezet. Hierdoor sijpelen de PFAS weg in de omliggende bodem en het grondwater. Dit heeft geleid tot de ernstige besmetting in onder meer de regio Schiphol.
Iedereen besmet
De besmetting is niet lokaal gebleven. Door de persistentie zijn PFAS inmiddels in een groot gebied te vinden rond het vliegveld, zelfs tot in het drinkwater toe. Bloedmonsters van duizenden Amerikanen toonden aan dat in 2000 een volle 100 procent van de geteste personen C8 in hun bloed had. Een uitgebreide studie uit 2013 bevestigde een waarschijnlijk verband tussen C8 en zes menselijke ziekten, waaronder schildklieraandoeningen, teelbalkanker en nierkanker. Hogere concentraties in het bloed verhogen het risico.
Brandweerlieden, die direct met het schuim werken en uitrusting dragen die ook PFAS bevat, hebben vaak bijzonder hoge PFAS-niveaus. Een studie toonde aan dat bloed- of plasmadonatie hun niveaus kunnen verlagen – een wrange parallel met de aderlatingen uit een ver verleden.
Extreem lage limiet
Pas recentelijk, in april 2024, heeft de Amerikaanse milieuwaakhond EPA wettelijke limieten vastgesteld voor PFAS in drinkwater. Voor PFOA en PFOS is dit vastgesteld op een extreem lage 4 deeltjes per biljoen (1000 miljard). Dat is significant lager dan de oorspronkelijke ‘veilige’ niveaus die door de lobby van de industrie werden voorgesteld.
Het illustreert hoe bezorgd de wetenschap inmiddels is over de effecten van PFAS. Het antwoord van de lobby is het introduceren van steeds weer nieuwe varianten, waarbij vaak maar één atoom wordt veranderd in het molecuul. Met nieuwe namen en zonder regels komen er voortdurend vergelijkbare stoffen op de markt. Zo is het relatief nieuwe GenX een ingekorte opvolger van C8, die vergelijkbare risico’s met zich meebrengt.
De luchtvaart heeft aanzienlijk bijgedragen aan het wereldwijde besmettingsprobleem. Het is daarom essentieel dat de sector zijn verantwoordelijkheid neemt voor het verleden, de huidige emissies stopt en bijdraagt aan het opruimen van de rotzooi. Gezien de persistentie van PFAS is de besmetting bij luchthavens een probleem dat nog decennia (of langer) zal aanhouden.
Bekijk onderstaande video over de geschiedenis van PFAS en de gevaren voor de gezondheid van mens en milieu. De wettelijke grens (in de VS) is inmiddels één druppel in vijf Olympische zwembaden. In ons land worden nog steeds veel hogere concentraties van het gif toegestaan.
SchipholWatch is – samen met tien andere organisaties, waaronder een beroepsvereniging van brandweerlieden – betrokken bij een proces om het gebruik van PFAS in onder meer de vliegindustrie uit te bannen en om een oplossing te eisen voor de grootschalige besmetting in de regio.


Pfas in grutto eieren
En de gezondheid van de grutto’s: onderzoek in Groningen bewijst dat de eieren van weidevogels vol pfas zitten.
Daar is geen Chemours, geen vlieghaven dus heel NL is gewoon vergiftigd door alle overvliegers. Uit Scandinavië, de drukste pendel route, wordt recht over Groningen gevlogen.
Rich
En de belastingbetaler mag straks het op ruimen betalen en einde jaar maar weer hogere ziektekosten .
Laat de vervuiler eens betalen zeker dat Schiphol met zijn overdreven hub wat mega vervuiling met zich meebrengt
En het gaat alweer slecht met klm dus wordt er niet genoeg verdient stoppen dus scheelt veel narigheid
ZIEKTE VAN KAHLER
RECENT ZIJN ER IN DE GEMEENTE NIEUWKOOP VERSCHILLENDE GEVALLEN VAN DEZE ZIEKTE (BLOEDKANKER) GECONSTATEERD!!!!!!
DIT IS NIET EEN VEEL VOORKOMENDE ZIEKTE, DAAROM EXTRA BEDREIGEND!!!
ONGEACHT DE WINDRICHTING ELKE DAG 500 a 600 VLUCHTEN MET ALLE UITSTOOT VAN DIEN!!!!
JJ
PFAS verspreidt zich via grondwater en oppervlaktewater. Het Hoogheemraadschap geeft om de haverklap vergunningen af op Schiphol om op plaatsen waar PFAS is geconstateerd waterpartijen te dempen, opnieuw te graven, grondwater op te pompen, water tijdens bouwwerkzaamheden te lozen zonder dat er zicht is op verspreiding van PFAS. Dat komt uiteindelijk goed uit want waarden dalen uiteindelijk onder de interventiewaarden waar onder geen maatregelen nodig zijn ondanks dat deze een factor 10 verschillen met wat acceptabel wordt geacht voor “schone” grond. De vervuiling komt niet alleen van blusmateriaal ooit gebruikt maar spuugt de luchtvaart die ook nog steeds uit. Het stapelt maar door en door en door gelijk het stikstof probleem. Schiphol ligt in een polder waar het overtollig water wordt geloosd op de Ringvaart welke weer omringd is met kwelsloten, verspreidt en gaat hene!
Maarten Borms
Inderdaad bij de normeringen lopen we steeds achter de feiten. Zelfs nu Europa voor de som van de 4 meest voorkomende PFAS stoffen een maximum waarde van 4 nanogram per liter drinkwater oplegt, is deze wet pas afdwingbaar vanaf juni 2026. Zo blijven overheden talen zonder preventieve maatregelen voor te stellen. Daarom biedt http://www.biconvex.be de kwalitatieve 5 traps waterzuivering Bi- eau aan , zo heeft u weer gezond en zuiver drinkwater, zonder één fles afval.
Alan Joost
Wat het artikel toch ook had mogen vermelden is dat de landbouw de belangrijkste PFAS vervuiler is, en dat de landbouwlobby er alles aan doet om lekker te mogen verder vervuilen met hun “gewasbeschermers”, zoals ze het graag noemen.
Geert
Mooi artikel in NRC.Men wordt al tientallen jaren belazerd dat wisten we al maar hier staat het perfect samengevat.
Je ziet hoe machtig de maffia is,er is geen maffiabaas door de tientallenjaren heen maar de Luchtvaart in zijn geheel is de Mafia.
En dat is zoveel omvattend,dat zijn zoveel mensen en zovele bedrijven die de Wetten maken dat zij ook de Overheid hierin meezuigen en dat is niet zo moeilijk,er zitten hier vele vazallen waaronder momenteel Madlener en als die weg is wordt er weer een volgende vazal naar voren geschoven of zo gemanipuleerd dat hij of zij doet wat de Mafia wil
Ad
Dat heb je met clubs zoals die Vrije Verdienmodellen Doordrukkers aan de stuurknuppel. Altijd weer vrijheid van de één ten koste van vrijheid van de ander.
Hou ze tegen in Lelystad!
Erik H.
Het is eigenlijk nog veel gekker, nl. : De Gemeenteraad van de Haarlemmermeer heeft een motie van geen bezwaar gesteund voor de Experimentele PFAS WAS installatie ten westen van Badhoevedorp. Dit om zoals voorgesteld PFAS vervuilde grond, als gevolg van voormalige blusactie met PFAS houdend blusschuim te gaan (proberen) te reinigen. De geëigende methode is te duur voor Schiphol. Ik denk zo maar dat er veel meer PFAS vervuilde grond op Schiphol ligt dat vrij komt bij groot baan onderhoud en door de PFAS vervuiling niet zomaar afgevoerd kan worden.
Dus is er besloten ondanks de ZEER GROTE & NOG ONBEKENDE RISICO’s voor de bewoners van Badhoevedorp met dit dubieuze experiment door te gaan.
De meeste besluit nemers wonen waarschijnlijk niet ten ten oosten van deze WAS installatie, waar de hoofdzakelijk wind vanuit west naar oost, lees Badhoevedorp waait.
En wat betreft de beloofde toezicht en omgeving meet controles op de onder Schiphol vallende “reiniging- /was werkzaamheden” betreft daar heb ik helemaal geen vertrouwen in gelet op de ervaringen uit het verleden.
Je zal je kinderen maar hebben sporten in “de Veldpost” onder de uitwaai richting of net een huis gekocht hebben in Badhoevedorp / QuatreBras
Noobody-b.bsky.social
We hebben net wekenlang wind uit het noordoosten en uit het oosten gehad…
artikel NRC
Niet helemaal over dit onderwerp maar wel een interessant artikel in NRC: Klik hier
Maaike
Zo. Dat is me nog eens een artikel. En het laat duidelijk zien hoe de overheid en de luchtvaart met de omwonenden sollen. Ik heb nog steeds vertrouwen in de rechter. Niet inde overheid. En zeker niet in een sector die over lijken gaat.
P. Kwaadgras
L.S.
De bestuurlijke criteria die nu worden vastgesteld door de overheid geven een vals beeld over wat nog veilig is. Ze worden alleen vastgesteld om een volledig uit de hand gelopen probleem hanteerbaar te maken voor de overheid.