Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

MOB naar de rechter om vrijstelling natuurvergunningen Rotterdam en Eindhoven Airport

natuurgebied in Nederland

Negatieve effecten van vliegverkeer op natuurgebieden zijn verre van uitgesloten (foto: Pixabay)

4.7
(117)

Eind vorige maand heeft Mobilisation for the Environment (MOB) beroep aangetekend tegen het omstreden besluit van oud-minister Christianne van der Wal dat Rotterdam en Eindhoven Airport geen natuurvergunningen nodig zouden hebben. De zaken worden naar verwachting begin volgend jaar inhoudelijk behandeld.

Deel op XDeel op Linkedin

Het besluit van de minister kwam als een konijn uit de hoge hoed. Na langdurige en kostbare trajecten hadden beide vliegvelden dan eindelijk de natuurvergunning aangevraagd, waarna de aanvraag bleef liggen op het ministerie. Vlak voor het vertrek van het demissionaire kabinet Rutte IV kwam Van der Wal met dit cadeautje voor de twee vliegvelden.

Johan Vollenbroek, voorzitter van MOB, is het niet eens met het besluit, onder meer omdat beide vliegvelden sinds de jaren ’90 fors zijn gegroeid. Daardoor zijn ook de negatieve effecten op de omliggende natuur gegroeid.

“Dit maakt dat beide luchthavens wel degelijk een natuurvergunning nodig hebben om legaal te opereren”, aldus Vollenbroek. MOB is van mening dat er helemaal geen ‘bestaande rechten’ zijn voor Eindhoven en Rotterdam omdat er sprake is van meerdere vervallen en tijdelijke milieuvergunningen. “Bij dergelijke tijdelijke toestemmingen kan helemaal geen aanspraak worden gemaakt op bestaande rechten”, zo volgt volgens MOB uit de jurisprudentie.

Krappe stikstofmarkt
“Als beide luchthavens de huidige exploitatie willen voortzetten dan betekent dit dat zij op een andere wijze hun schadelijke effecten moeten reduceren of compenseren, maar dat zal erg lastig worden gezien de krapte op de stikstofmarkt”, aldus de voorzitter.

De luchtvaartindustrie wordt in ons land gereguleerd door tal van wetten die elkaar deels tegenspreken. Van handhaving is echter nauwelijks sprake. Zo kan het gebeuren dat Rotterdam Airport al tien jaar zonder wettelijk verplicht Luchthavenbesluit (LHB) actief is.

Voor een natuurvergunning is de zogenaamde referentiesituatie van belang. Dat is de situatie waarin andere milieuwetgeving de meest beperkende voorwaarden oplegde aan een vliegveld. Omdat RTHA al tien jaar zonder LHB in werking is, is er de facto sprake van een illegale situatie en juridisch geen sprake meer van hetzelfde ‘project’. Daarmee vervallen volgens MOB alle bestaande rechten.

Los daarvan heeft oud-minister Van der Wal de aanvraag onvoldoende getoetst en liet zij steken vallen bij de beoordeling van de negatieve effecten van het vliegverkeer van en naar Rotterdam en Eindhoven Airport.

Niet deugdelijk onderbouwd
De overweging dat het vliegverkeer rond beschermde natuurgebieden boven de magische grens van 3000 voet zou vliegen, wordt door MOB met behulp van meldingen bij milieudienst DCMR onderuit gehaald. Ook op grotere afstanden van het vliegveld wordt langdurig laag gevlogen, mogelijk om onder het drukke verkeer van Schiphol te kunnen blijven.

“Concluderend: de minister heeft de referentie niet deugdelijk onderbouwd en bovendien te hoog vastgesteld. Er kan daarom niet worden gesteld dat de stikstofdepositie vanwege het project niet stijgt. Overige effecten zijn onvoldoende onderzocht, significante effecten zijn niet uit te sluiten.”

De zaak tegen het besluit voor Rotterdam Airport voert MOB samen met ‘s lands grootste bewonersvereniging BTV-Rotterdam Airport. In Eindhoven doen de Brabantse Milieufederatie en de Vereniging Natuurmonumenten mee.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 117

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. W Lieverst

    De nieuwe bestuurscultuur. Ambtenaren en politici drukken allerlei zaken er doorheen , misschien zelfs wel na een financieel doceurtje.
    Wetten en vergunningen zijn er nu eenmaal om van af te wijken?
    De burgers staan met hun rug tegen de muur. Hoezo democratie?

    17
  2. Mike

    Jammer dat de focus vooral op RTHA zelf ligt en niet wat er nog eens bij komt in deze directe regio.
    De snelwegen, met name A4/A13/A20(en A16), maar ook vliegverkeer van/naar Schiphol wat na Zeeland opvolgend tussen/over Delft en RTHA gaat met de nodige herrie en ook nog eens vliegverkeer vanuit London, Amerika, Dubai, Brussel, wat eveneens opvallend vaak ook over dit kruispunt vliegt.
    De DCMR doet alleen RTHA en de haven. Voor overlast van Schiphol moet je de BAS hebben. Voor de rijkswegen is rijkswaterstaat of de provincie zonder meldpunt, en voor de rest zul je ook wel ergens terecht kunnen.
    Puntje bij paaltje wordt elke pecifieke overlast apart genomen en wordt de totale overlast (aan herrie en vuil) in de regio volkomen genegeerd.
    Hopelijk wordt dit ook in die natuurvergunning meegenomen, daar de gehele regio onder één grote vervuilende deken ligt door meerdere veroorzakers. Laat men beginnen me de grootste vervuiler met de grootst negatieve economische waarde (lees ‘verlies’) te verwijderen. RTHA dus !

    19
  3. ir. B. van Marlen

    Het is natuurlijk totaal onverdedigbaar, dat in alle sectoren van de maatschappij rekening moet worden gehouden met de stikstofuitstoot en -depositie, terwijl de luchtvaart alle ruimte krijgt om hetgeen hiermee wordt bereikt weer ongedaan te maken. Hetzelfde geldt voor de emissies van broeikasgassen met de niet-CO2 opwarmingseffecten. De luchtvaart gaat de opwarming de komende decennia nog verder versterken. Daarnaast heeft de luchtvaart veel te veel geluidsruimte gekregen in vergelijking met andere transportmiddelen.

    Dit kabinet gaat, zoals al viel te verwachten, hier helemaal niets aan veranderen. De vliegconsument zal het een zorg zijn en velen noemen de kritiek hierop ‘links-extremisme’ of zelfs ‘communisme’ is mijn ervaring. Ieder zinnig denkend mens begrijpt dat dit op den duur fout zal gaan. Maar de consument blijft gemakzuchtig en lui en uit op de laagste prijs en enkele tientjes meer zal hem/haar niet afschrikken.

    Voor duizenden inwoners van dit land is een rampscenario in voorbereiding met hoogfrequente vaste vliegpaden. Economie (van de aandeelhouders en vliegconsumenten dan wel te verstaan) gaat nog steeds boven gezondheid! De politiek en de media kijken weg en zullen dit blijven doen!

    29
  4. Geert

    Mevr. v.d Wal is een VVD’er en die staan model voor dit soort acties.Deze partij wil zo veel mogelijk doorvliegen met zoveel mogelijk toestellen want dat levert geld op voor de aandeelhouders die zij vertegenwoordigt dwars tegen de klimaat en milieuproblemen in en de gezondheid van omwonenden van vliegvelden en dat zijn heel wat mensen.
    Bij dit model regeert de wetteloosheid ,het schenden van de wet en misselijk vertragende streken omdat zij de macht en het geld heeft (ons geld).
    Ik ben het met Ad volledig eens dat noemen ze disfunctioneren.

    27
  5. ad

    Goede actie om die vd Wal aan te pakken, graag persoonlijk, al is het maar wegens disfunctioneren.

    28
  6. W Lieverst

    Toestemming of een vergunning is zo gefikst als het om de luchtvaart gaat.

    22
  7. Jeroen

    Tja, oud-minister Van Der Wal zal, zo verwacht ik, óók binnenkort wel aangekondigdworden ze zr is geswitched naar de lobby-industrie. Naar mijn mening het slijk der aarde. Van integriteit is bij de meeste politici helaas geen sprake meer. Ze lijken enkel de politiek in te gaan om na een paar jaar te switchen naar een duurbetaald luizenbaantje. Zonder enig oog te hebben voor wat werkelijk van belang is voor de mensheid.

    55

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate