Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Staatsagent voorspelde huidige problemen KLM al in 2020

KLM wilde jaren geleden al weg uit dit oude kantoorpand, maar heeft het geld niet voor een verhuizing (eigen foto)

(leestijd circa 4 minuten)
4.5
(195)

KLM noemt het vandaag gepubliceerde operationele verlies in het eerste halfjaar van boekjaar 2024 een “tegenvaller”. Door hoge kosten blijft het resultaat achter. Precies dit voorspelde staatsagent dr Jeroen Kremers vier jaar geleden al.

Deel op XDeel op Linkedin

Kremers drong toen aan op structurele kostenbesparingen, maar het management van KLM wilde er niet van horen.

Het bedrijf uit Amstelveen draaide in de eerste zes maanden een operationeel verlies van 31 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een plus van 129 miljoen euro. In het tweede kwartaal werd weliswaar 260 miljoen euro winst bijgeschreven, maar dat kon het grote verlies uit het eerste kwartaal niet compenseren.

KLM kampt met hoge personeelskosten, tekorten aan technische medewerkers en piloten, vliegtuigen die niet allemaal inzetbaar zijn, lange levertijden van onderdelen en niet-optimaal gevulde vliegtuigen. Binnenkort gaat het bedrijf fors snijden in de kosten. “Dit is een moeilijke boodschap, maar essentieel voor de toekomst van KLM”, aldus directeur Marjan Rintel in een persbericht.

Forse salarisverhogingen nu probleem
De onderneming kwam in de twee jaar na de coronaperiode regelmatig in het nieuws met forse salarisverhogingen, voor met name het vliegend personeel. Maar ook het grondpersoneel wist in 2023 een verhoging van 14 procent af te dwingen. Eind vorig jaar becijferde RTL Nieuws dat de loonkosten met 275 miljoen euro stijgen door de nieuwe cao.

Als onderdeel van de nu noodzakelijke kostenbesparingen is de verhuizing van het verouderde hoofdkantoor in Amstelveen naar nieuwe kantoren op Schiphol opnieuw uitgesteld. Ook naar andere investeringen wordt kritisch gekeken, aldus financieel directeur Bas Brouns.

Staatsagent dr Jeroen Kremers, in 2020 door het kabinet aangesteld toen KLM miljarden aan staatssteun ontving vanwege de coronacrisis, waarschuwde keer op keer voor de financiële malaise die nu zichtbaar wordt. Ook het ingeschakelde advieskantoor PA Consulting benoemde twijfels over hoe structureel de reorganisatieplannen van KLM destijds waren. “De arbeidskosten zitten namelijk zo weer op het oude niveau”, meldde het kantoor.

Met vooruitziende blik voorspelde PA Consulting toen dat “additionele besparing” nodig zal zijn in 2025 om de eis van 15 procent structurele verlaging van de beïnvloedbare kosten te garanderen en daarmee de toekomst van het bedrijf.

Destijds wilde KLM er niet aan en verhoogde onder meer de salarissen terwijl het nog volop van de staatssteun profiteerde. Die verhogingen werden door staatsagent Kremers – zelfs na een forse correctie vanwege de steeds krapper wordende arbeidsmarkt – afgekeurd, maar gingen toch door.

Niet goed genoeg
Over het herstructureringsplan van KLM schreven topambtenaren aan toenmalig minister Mark Harbers dat het bedrijf weliswaar tegemoet leek te willen komen aan de door de staatsagent en PA Consulting geconstateerde tekortkomingen, maar dat er nauwelijks sprake was van concrete toezeggingen.

De ambtenaren waarschuwden Harbers toen dat het KLM-plan op de korte termijn wel aan de eisen voldeed, maar dat het op belangrijke punten tekortschoot voor de langere termijn.

En op dat punt is de firma nu beland. Directeur Rintel moet als een haas in het komende halfjaar naarstig op zoek naar extra bezuinigingen en meer inkomsten om uit het financiële dal te komen. Er wordt op dit moment immers helemaal niets verdiend aan al die vluchten, terwijl de kosten steeds verder oplopen en de beurskoers simultaan ongekende dieptes induikt.

Aandeelhouderswaarde nagenoeg weg
Al jarenlang lijkt die koers maar één richting te kennen, zuidwaarts. Het aandeel AFKL verloor sinds het hoogtepunt in 2007 zo’n 95 procent van zijn waarde. Alleen al in het afgelopen jaar werd onder aanvoering van Rintel en haar Parijse baas Ben Smith een koersverlies van ruim 45 procent geïncasseerd.

Sinds het hoogtepunt in 2007 één neergaande lijn (illustratie: Google)

Vandaag veert het aandeel lichtjes op naar net boven de 8 euro. Daarmee is het gehele Frans-Nederlandse AFKL nog maar net iets meer dan twee miljard euro waard.

Vandaag even opluchting op de beurs dat de cijfers niet nóg slechter uitvielen (illustratie: Google)

Kennelijk hadden beleggers nog slechtere cijfers verwacht, zodat de berichtgeving van vanmorgen leidde tot opluchting en een koerssprongetje. Gezien de trend van de afgelopen jaren en de operationele en financiële staat van de onderneming zal het waarschijnlijk blijven bij een kortstondige oprisping.

Omvliegbonussen
De lage beurskoers maakt het lastig voor AFKL om ‘vers geld’ aan te trekken – geld waar de onderneming veel behoefte aan heeft gezien de belabberde balans. Onder meer het aankopen van nieuwe vliegtuigen wordt zo schier onmogelijk waardoor het bedrijf is aangewezen op de dure leasemarkt. Bovendien worden leningen van banken duurder naarmate een bedrijf zich in een lastiger positie bevindt. Al die factoren gaan ten koste van het rendement en dus van de resultaten.

Kortom, er is veel werk aan de winkel bij de zelfbenoemde ‘motor van de economie’. Het bedrijf dat al twintig jaar geen dividend uitkeerde, verkeert nog steeds in zwaar weer en structurele oplossingen liggen niet voor het oprapen. Hard en koud saneren lijkt één van de weinige mogelijkheden.

Hopelijk houdt de directie dan ook het achterhaalde hubmodel eens tegen het licht, waarbij buitenlanders met spotgoedkope tarieven worden verleid tot een extra overstap op Schiphol. Want ook al die omvliegbonussen kosten handenvol geld.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 195

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. HansB

    Ik ben benieuwd hoe “rechts” hierop gaat reageren. Deze is over het algemeen voorstander van “eigen broek ophouden” of zou dit nou weer opeens onder “beschermen vestigingsklimaat Nederland” vallen?

    Misschien is het in dit verband interessant nog eens te wijzen op de bevindingen van Follow the Money (zie https://www.ftm.nl/dossier/luchtvaartindustrie).

    5
  2. Eelco Schipperus

    Het is tijd voor een lange termijn plan!

    Verplaats het vliegveld naar de Noordzee. Leg een dijk aan tussen Noorwegen en het verenigd koninkrijk en een dijk in het kanaal.
    Zie een interessante video’s hierover op YouTube:
    https://youtu.be/neFMunVEE8E
    https://youtu.be/8J4fDF15wHg
    https://youtu.be/k11VhW4olGY
    Combineer de aanleg van een nieuw vliegveld met de aanleg van kerncentrales en schone productie van waterstof, nieuw land voor de boeren, grote “stekers” voor de verdeling van electrische “verbindingen” tussen EU landen. Leg hyperloop verbindingen aan tussen het nieuwe vliegveld en de grote steden Amsterdam, Brussel, Parijs, Berlijn, Londen, Kopenhagen, Stockholm, etc.
    Het kost een paar honderd miljard maar dat wordt gespreid over minstens 30 jaar dus geen enkel probleem voor de EU.

    3
    • HansB

      Aanleg in zee verminderd de uitstoot zeker niet. En de lawaaioverlast zal grotendeels hetzelfde blijven, de luchthaven zal vlak voor de kust moeten komen (binnen de territoriale wateren) en de de vliegtuigen zullen nog steeds grotendeels boven land aanvliegen. Kijk eens naar hoe groot de vlek met geluidsoverlast nu al is: https://vliegherrie.nl/uitvoerige-meldingen#map Het een beetje verschuiven van Schiphol naar het westen zal maar een beetje invloed hebben. En dan hebben we het nog niet gehad over de kosten van dit megaproject.

      3
  3. rammelend

    Wij, onderwoners, zouden de kudde-vliegers moeten waarschuwen: steeds meer oude roestbakken, vooral van de klm, klinken met hun rochelende, piepende, schurende en rammelende lawaai boven ons hoofd slecht onderhouden.
    De tijd komt een keer dat het onherroepelijk mis gaat.
    Zo te zien is er ook van alles mis met het onderhouden van die oude meuk: toestellen uit de zeventiger jaren, het lijkt Cuba wel.
    Ik zou voor geen goud meer in zo een doodskist stappen.

    19
  4. Emile van den Hoogen

    Tijdens de Corona periode leverde het grondpersoneel toch wel salaris in. Ook herinner ik me nog de problemen op Schiphol toen bagage afhandelingspersoneel ging staken voor betere loonsvoorwaarden. Volgens mij is er een deel van het vliegend personeel dat significant meer verdiend dan in vergelijkbare functies bij Easy Jet, Emitates, etc…

    9
  5. Rich

    Ik lees al geen bijdrage opruim kosten vervuiling
    Geen bijdrage gezondheidszorg kosten voor ziek makende vervuiling
    Mogen burgers betalen en aandeel houders doen of hun neus bloed

    16
    • Jon Rietman

      Geen afdracht BTW, geen accijnzen, geen geld voor schonere kerosine om ons burgers enigszins te ontzien. De elfde reddingsoperatie, die PVV- minister Madelov graag zal inzetten (vliegliefhebber, veelvlieger, klimaatontkenner), zit er aan te komen. Kost weer miljarden, weer een bodemloze put en weer een arrogante KLM, die eventuele eisen van de overheid aan zijn laars zal lappen. Mainport Schiphol, het is een fata morgana.

      18
      • Madlener

        De PVV man heet “madlener” wat in het Duits “gekkenhuis” betekent.
        Wegens gebrek aan gewicht boven komen drijven.

        10
  6. Marcel Veenhuizen

    Goed stuk! Zeer in lijn met artikel dat wij recent geplaatst hebben (https://www.goal17.eco/nl/het-wordt-tijd-dat-klm-gaat-kiezen/). Aanleiding voor dit artikel was het onderzoek van BUas, dat stelt dat KLM haar klimaatdoelen niet gaat halen. Ook daar het onderliggende probleem: transfer passagiers en overschatting van de hubfunctie van Schiphol.

    26
  7. Een te grote schoen als business model

    Hun business model:
    De Nederlandse vakantiegangers leveren te weinig geld op. Dus inzetten op een hub. De hub passagiers vliegen alleen via Nederland als de tickets goedkoop zijn. Maar leveren ook niet genoeg op. Dus meer vliegen.
    Tekorten laten aanvullen uit de Staatskas, daar geld zat.

    Hun jarenlange business model werkte al nooit en zal ook niet gaan werken. Meer vliegen als oplossing is niet mogelijk (meer) in een zeer krappe arbeidsmarkt die nog decennia gaat duren.

    Een gratis organisatie advies:
    ) personeelsbestand verkleinen
    ) half lege toestellen niet meer heen en weer laten vliegen
    ) Bezettingsgraad toestellen van 95% hanteren
    ) 60 toestellen per dag naar Londen (om maar een voorbeeld te noemen) grotendeels afschaffen, veel te duur
    ) prijzen per ticket omhoog gooien, havenbelasting verhogen
    ) hub bestemmingen fors verminderen
    ) nachtvluchten (22:00 – 08:00 uur) afschaffen zodat er veel minder onregelmatigheidstoeslagen betaalt hoeven te worden.
    ) en vooral beseffen dat ze altijd een te grote schoen hebben aangetrokken die ze niet konden vullen. Andere mindset is nodig.

    26
  8. Nep Bedrijf

    10 miljoen en 100 miljoen, natte vingerwerk: een 1 met wat nullen.
    Paar nullen meer, paar nullen minder, het is de zoveelste eerste aanzet tot een volgende bedelactie bij de regering zoals dat al decennia gaat.
    Ze kwamen net weer in een lange rij op 300 meter over ons dak.
    Al die lege KLM hulzen uit Duitsland en Scandinavië.
    Hamburg, Bremen, Frankfurt, Dusseldorf, Nuremberg, Billund, Kopenhagen, Aalborg, Arhus, Bergen, Malmö, Gothenburg, Bergen, Trondheim, Oslo, etc. 1 lange rij verlies lijdende onzin. De SAS en NOZ vliegen ook al 10 keer heen en weer.
    En dan nog al die treinverbindingsafstanden naar Londen en Parijs….
    overbodig opgeklopte KLM flauwekul.
    Hoe lang nog, nep bedrijf?

    31
  9. ad

    Arrogant Blue

    20
  10. Jan Barteld

    Stille vliegtuigen zijn vliegtuigen die niet vliegen.

    Overigens ben ik van mening dat Schiphol fatsoenlijk gedecimeerd moet worden. Vliegen met smerige en lawaaiige machines is niet meer van deze tijd.

    35
  11. Ed

    Voor AF/KLM volstaat een verklaring bij goede resultaten. Slechte resultaten zijn immers de norm en vragen dus niet om uitleg.

    22
  12. rrustema

    Wel goed dat KLM de adviezen van de Staatsagent negeerde. Dat verkleint de kans op een Kamermeerderheid als KLM weer gered moet worden. VVD en PVV alleen zijn dan niet genoeg.

    https://stopklm.nl

    48
    • W Lieverst

      Oppassen met de BBB die draaien met alle winden mee. Als de boeren maar voldoende worden geholpen is bij deze partij alles mogelijk.

      22
  13. dirk

    Je hebt groot gelijk, klm en schiphol WEG ERMEE.

    31
  14. Maaike

    Waar heeft Rintel dan haar laatste bonus aan verdiend?

    40
    • W Lieverst

      Rintel suggereert nu weer dat de slechte cijfers en vooruitzichten komen door de in Parijs gehouden Olympische spelen. Zo heeft ze altijd haar smoesje wel klaar.

      28
      • Maaike

        Air France loopt daardoor winst mis. Bij mijn weten doet KLM nog altijd alsof het een Nederlands bedrijf is. Dan moet Rintel nu niet ineens gaan doen of het een Frans bedrijf is en last heeft van de toeristen die luchthaven Charles de Gaulle mijden. Haar thuishaven is Schiphol.

        Waar het hoe dan ook op neerkomt is dat de aanschaf van ‘stillere’ vliegtuigen, het stokpaardje van Rintel, niet doorgaat en er straks op papier wel alvast groei is toegezegd maar het luchtkasteel van minder geluidshinder helemaal niet meer van de grond komt. Let maar op.

        34
  15. Bourree

    Als je zoveel overlast veroorzaakt in grote delen van Nederland en de bedrijfsvoering weigert aan te passen aan fatsoenlijke normen voor de leefomgeving ben je een slecht bedrijf. Elke oplossing die mw Rintel gaat bedenken ( met hier en daar wat verdraaiing van de cijfertjes) leidt uiteindelijk tot niets. Dit bedrijf heeft genoeg geld uitgegeven van de belastingbetaler door onterechte steun, subsidies en belastingvoordelen. Stoppen hiermee! Ik hoor mw Rintel alweer verder rintelen. (bourree):
    KLM zou moeten investeren in het optimaliseren van hun onderhoudsprocessen en het versterken van de toeleveringsketen. Nee nee nee! KLM kan zich richten op het uitbreiden van routes die meer omzet genereren. Nee nee nee! KLM zou moeten onderzoeken hoe ze beter kunnen inspelen op de vraag naar vrachtvluchten. Nee nee nee! Door het inzetten van stillere en zuinigere vliegtuigen kan KLM niet alleen de geluidsoverlast verminderen, maar ook brandstofkosten besparen. Nee Nee Neeeeee! Door de klanttevredenheid hoog te houden, kan KLM klanten behouden en aantrekken, wat op lange termijn kan bijdragen aan het verminderen van verliezen. Nee nee nee nee nee nee! KLM weg ermee!

    92
    • L. vd Steeg

      Nog meer rampspoed voor KLM.
      Vandaag in het AD:
      Air France-KLM verwacht een schadepost van rond de 10 miljoen euro door de wereldwijde computerstoring van vorige week. Door die storing moest KLM vrijdag 75 retourvluchten annuleren op luchthaven Schiphol, met name van en naar Europese bestemmingen.

      21
  16. L

    Je zou toch ook verwachten dat de RvC van de KLM met succesvolle mensen uit het bedrijfsleven en politiek. ( zie https://managementscope.nl/bedrijf/klm ) gezien de financiële resultaten ,het verloop van de aandelen koers en de overlast die het bedrijf genereert in de wijde omtrek van Schiphol daadkrachtig aan zou dringen op een andere koers middels een ander business model zonder Hub voor dit zieltogende bedrijf.

    43
    • En vrijstellingen

      En dan nota bene met vrijstellingen van accijns en belastingen en nog lijden ze verlies.
      Onbegrijpelijk dat dit maar doorgaat.
      Dat meneer Madlener geheel stil blijft en wel afwezig lijkt te zijn, hoe moeten we dat nu weer interpreteren?

      4
  17. René van Schagen

    Van mij mag dit bedrijf per direct failliet! Financieel is dit al jaren een warboel en het kan niet zo zijn dat wij als belastingbetaler WEER moeten bijspringen! Om vervolgens die zelfde belastingbetaler te trakteren op extreme overlast met giftige uitstoot dag en nacht! Dit is een win win situatie: Wij zijn gelijk van de onrendabele Hub en ultra korte vluchten af! Zo gaan wij als omwonende / slachtoffers direct een enorme krimp van dit megalomane Schiphol tegemoet. Terug naar behapbare 300.000 vliegbewegingen🙏

    63

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate