Alle seinen staan wéér op rood, voor de zoveelste keer. Het ligt voor de hand dat KLM opnieuw om vele miljoenen komt bedelen bij de belastingbetaler.
Zag u ook de eerste kwartaalcijfers van het Franse Air France-KLM? U weet wel, onze vrijwel heiligverklaarde supervervuiler en lawaaimaker? In drie maanden tijd verloren ze bijna een half miljard euro. Nogmaals: verloren ze bijna een half miljard euro! En dat kwam grotendeels door eigen falen. Personeelsgebrek bij vitale onderdelen van het bedrijf is een belangrijke reden.
Het was de gewoonte om het Franse bedrijf KLM te redden met belastinggeld. De honderden miljoenen vlogen je om de oren. De ene keer gewoon een soort van gift, de andere keer uitstel van belastingbetaling, maar ook het aankopen van aandelen was zo’n verkapte subsidieverlening. Het boek De Blauwe Fabel van onderzoeksjournalist Ties Joosten zet al die zaken op een rijtje.
Vers in het geheugen ligt de haastige aankoop van aandelen door toenmalig minister Wopke Hoekstra. De koers is sindsdien gedaald met zo’n 95 procent. Je koopt nu een aandeel KLM voor de Action-prijs van ongeveer 95 cent (pre-reverse aandelensplitsing najaar 2023). De belastingbetaler verloor vele honderden miljoenen.
Schuldenlast groter dan beurswaarde
Nu dient zich opnieuw een enorm financieel probleem aan. De schuldenlast van AFKL is heel veel groter dan de beurswaarde en de kostenbesparingen die de staatsagent aanraadde zijn evenmin volledig doorgevoerd. Het is een bedrijf dat al vele jaren geen dividend uitkeert. Alle seinen staan wéér op rood. Het ligt voor de hand dat KLM opnieuw om vele miljoenen komt bedelen bij de belastingbetaler.
Normaal is het zo dat de reiziger betaalt voor de kosten van de reis en niet de belastingbetaler. Rekenen we terug over hoeveel meer het ticket zou moeten kosten om kostendekkend te vliegen, dan hebben we het amper over twee tientjes per ticket.
Toch lijkt het erop dat KLM weigert de prijzen te verhogen, terwijl de oorzaken van de zwaar opgelopen kosten (voorspelbaar) nog lang niet zijn opgelost en mogelijk ook niet zijn op te lossen. Zo is het onmogelijk gebleken om de torenhoge salarissen van piloten naar beneden bij te stellen en meer marktconform te maken.
In dit stukje laat ik nog even buiten beschouwing dat ik vind dat KLM ook gewoon tickettaks moet heffen op overstappers en er accijns zou moeten worden betaald over kerosine en btw op de tickets.
Niet weer bijlappen
Maar ik ben opnieuw bezorgd! Het zal toch niet zo zijn dat we weer, voor de zoveelste keer, belastinggeld gaan verspelen aan een bedrijf dat nooit voor een langere periode winstgevend is geweest. Een bedrijf dat doet aan greenwashing en afspraken niet nakomt. Een bedrijf dat zich intimiderend en uiterst beledigend gedroeg richting de staatsagent. De staatsagent die probeerde zorgvuldigheid in te brengen in het verdienmodel van de blauwe fabel. In opdracht van ons parlement.
Ik vrees dat KLM binnenkort probeert weer belastinggeld los te peuteren. Maar ik ben echt zover om de Tweede Kamer te smeken: Opnieuw staatssteun aan KLM? Het zal toch niet?
Auteur Alfred Blokhuizen is de voorzitter van SchipholWatch. Deze opinie verscheen eerder op Joop van BNNVARA.
Winnie Lieverst
De vergunning van Schiphol wordt weer tegen het licht gehouden. De opkoop van boerderijen om de vergunning erdoor te krijgen staat ter discussie. De minister suggereert dat dit mogelijk was, omdat het een transactie betrof tussen particuliere bedrijven. Maar vraagt men zich niet af of Schiphol wel een particulier bedrijf is, dus dat de opkoop van die boerderijen een transactie is tussen een particulier en de Staat?
ad
Zou de bekende blauwe envelop die regelmatig op de deurmat valt verwijzen naar neerlands blauwe trots, die (K)LM? Wij belastingbetalers moeten die wanpresterende volksverlakkende milieuverzieker welk erg vaak redden.
Peter
Luchtvaart fans kraaien dat KLM veel steun heeft terugbetaald. Dat is onzin, de NOW was een gift en KLM kreeg toen vele malen meer dan de waarde van het bedrijf was. Er is wat afgelost van de leningen, betaald met nieuwe aandelen die wederom de belastingbetaler opkocht en nu ook weer veel minder waard zijn..
B. van Marlen
In het nieuwe casino pensioenstelsel wordt de uitkering nog afhankelijker gemaakt van de rendementen op de beurs. Dit kan gaan leiden tot perverse effecten: zoals de roep om nog meer te gaan vliegen of nog meer olie en gas op te boren om die pensioenen niet teveel te laten zakken. Of extra investeringen in de nu goed lopende wapenindustrie. Dit moeten we met zijn allen niet willen: weg ermee! En begin KLM nu eens te behandelen als ieder echt bedrijf, dus zonder staatssteun.
Paul2
Zeg ook maar dag tegen de overstappers.KLM wordt gewoon een sterfhuisconstructie.
“Gigantische nieuwe luchthaven Dubai is slecht nieuws voor KLM en Schiphol: ‘Moeilijk om tegen te vechten’
De cijfers zijn duizelingwekkend: 260 miljoen passagiers per jaar, 400 gates, een grootte van 70 vierkante kilometer en eromheen een compleet nieuw stadsdeel voor 1 miljoen mensen. Het zijn in een notendop de plannen voor de uitbreiding van luchthaven Al Maktoum International Airport in Dubai. De uitbreiding is slecht nieuws voor KLM, zegt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout.”
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft Dubai als thuishaven en is nu al een geduchte concurrent van ‘onze’ KLM. Lieshout verwacht dat die concurrentiestrijd een stuk groter wordt door Dubai XXL. ,,Dit is slecht nieuws voor KLM. Ze mikken deels op dezelfde overstappende passagiers tussen Europa en Azië en zitten in elkaars vaarwater.’’
https://www.ad.nl/buitenland/gigantische-nieuwe-luchthaven-dubai-is-slecht-nieuws-voor-klm-en-schiphol-moeilijk-om-tegen-te-vechten~a78c8733/
https://archive.is/ftqWk
rrustema
Interessant is dat ondertussen zelfs De Telegraaf uitgebreid “een luchthaven zonder KLM” bespreekt! https://archive.ph/4o9Mh origineel op https://www.telegraaf.nl/financieel/1567548684/schiphol-kleiner-knooppunt-maken-lastig-vooral-klm-ondervindt-schade (abonnement nodig).
De argumentatie is dan wel allemaal drijfzand, maar dat mag de pret niet drukken.
Maaike
Mevrouw Rintel zou om te beginnen haar bonus kunnen inleveren…
Manon
Hoog tijd om die 14% aandelen, die de staat bezit om invloed uit te oefenen, van de hand te doen! We hebben gezien waar die invloed toe heeff geleid: zwarte daken, longen en een hoop slaaptekort. Privatisering in het busvervoer heeft ook tot vermjndering van busritten geleid, dus weg met die aandelen, maakt het bedrijf vast een stuk gezonder, zoals ook onze kostbare lucht en rust.
W Lieverst
Waarom krijg je eigenlijk een bonus als je tent zo slecht draait?
Mike
Ik ben benieuwd wat men gaat doen.
Volgens mij is men deze keer nog niet vergeten dat KLM het vertikte om aan de afspraken te voldoen en mede daarom nu weer in zwaar weer komt.
Het bewijst uiteindelijk wel dat KLM een onbetrouwbare lener is om daar in te investeren, iets wat de banken de vorige keer al wisten.
Voor de politiek nu een heel goede stok achter de deur om mee te slaan.
Het zou de politiek een hoop geld en ellende gaan besparen, daar door een failliet de krimp van Schiphol eenvoudig werkelijkheid kan worden, de uitstoot om laag kan, banen voor andere bedrijven weer ingevuld kunnen worden, enz.
Hopelijk kan de verkoop van de boedel ook nog gebruikt worden om de KLM PFOS-ramp op te ruimen.
Tijd om het fabeltjesboek te sluiten.
Mike
O, dhr RRustema had hetzelfde eigenlijk al gedeeld met de stopklm -link.
Meteen de petitie maar even getekend.
Chris
En wat dacht je van woningbouw in de randstad mogelijk maken? Is toch een heel gewilde plek om te wonen maar vanwege bedrijfsmodel KLM en dus de vluchten vol met overstappers niet mogelijk.
Bizar toch als je bedenkt dat er bijv niet gebouwd kan worden omdat een niet-Nederlands (maar Frans) bedrijf vooral niet-Nederlanders vervoeren wil die ook nog eens niets komen uitgeven hier EN geen belasting betalen 😂😂
rrustema
En daarom: stop KLM! https://stopklm.nl en teken de petitie.
HansB
En vergeet die dat predicaat ‘koninklijk’ …….