Journalist en polticoloog Alaye Aderemi belicht op humoristische wijze complexe vraagstukken in de Nederlandse samenleving. Deze keer: Schiphol.
Help mee om meer van deze korte films mogelijk te maken via https://allesopeenrijtje.org/.
Lees het volgend bericht →
Journalist en polticoloog Alaye Aderemi belicht op humoristische wijze complexe vraagstukken in de Nederlandse samenleving. Deze keer: Schiphol.
Help mee om meer van deze korte films mogelijk te maken via https://allesopeenrijtje.org/.
Wat vindt u van dit artikel?
Klik op een ster om het stuk te waarderen
Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 87
Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!
Wij zijn de stichting die strijdt voor een fijne, veilige en gezonde woonomgeving en dus voor krimp van Schiphol. En tegen het schiphollen.
Telefoon
020 528 7855
Social media
Twitter
Linkedin
Facebook
Podbean
BlueSky
Instagram
Mastodon
Threads
Whatsapp
Telegram
Signal
E-mail
[email protected]
Donaties
Bankrekening
NL31TRIO0320331504
Stichting SchipholWatch
Nieuwsbrief
Nieuwsbrief via e-mail
Nieuwsbrief via Telegram
Recensie schrijven
Schrijf een recensie over SchipholWatch op Google
Stichting SchipholWatch is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 83705465.
SchipholWatch heeft een
redactiestatuut en een privacybeleid.
Lees hier over de auteursrechten op het beeldmateriaal op deze site.
rrustema
Een faillissement van KLM zal dus vooral voor Shell een aderlating zijn. Er hoeft dan maar half zoveel kerosine naar Schiphol gepompt te worden. De Staat loopt daar overigens geen accijnzen mee mis, want die zitten niet op kerosine.
Zouden er alleen buitenlandse vliegmaatschappijen landen op Schiphol, die de Nederlandse politiek niet in hun macht hebben, dan kan de Staat wel een kerosinebelasting invoeren. Of op een andere manier verpakt, een heffing voor het exploiteren van die kerosinepijpen. Dat maakt vliegen duurder en zorgt voor krimp.
Winny lieverst
Het fossiele geheim!
Hoe komt straks de kerosine naar Lelystad Airport om de vliegtuigen mee te vullen?
W Lieverst
Nog steeds voor 50 euro naar Barcelona.
Schandalig!
B. van Marlen
Inderdaad, wat velen niet meer weten is dat de toenmalige minister mevr. T. Netelenbos de kritiek van de geluidsdeskundige Prof. Dr. Guus Berkhout naast zich neerlegde en de Polderbaan met het rammelende handhavingsstelsel en de discutabele overgang van de geluidsmaat Ke naar Lden erdoorheen drukte, zodat een heel nieuwe geluidsvervuild gebied werd toegevoegd en Schiphol zijn gang kon blijven gaan. Onder het valse voorwendsel ‘groei kan met minder hinder’ werden tienduizenden omwonenden besodemieterd! Dit proces gaat nu verder met hoogfrequente vliegroutes in de Luchtruimherziening, die vooral de mensen, die daaronder komen te wonen, zwaar gaan belasten, nu onder het mom: ‘een nieuwe balans met de omgeving’.
Musje
Hilarisch en schokkend tegelijk. Hoe zorgen we ervoor dat filmpjes als deze zoveel mogelijk mensen bereiken? Stuur op naar regionale nieuwszenders en politici, deel met zoveel mogelijk vrienden.
Het mag niet, maar oh wat zou ik soms graag willen dat ik een computergenie was zodat ik de tv zenders kon hacken en dit filmpje er in gooien tijdens het journaal of een of ander suf spelletjesprogramma 😉
Briljant!
Geweldig dat vergelijk met het tankstation in Lutten :):):)
Heel knap bedacht en uitwerkt, want hoe absurd het voorbeeld ook lijkt, dat is precies wat er gaande is met Schiphol. En dan zo gebracht! Te grappig!
En Google maar eens op Schiphol en Shell of Exxon bijvoorbeeld. Die partijen weten -met hun belangen- handig uit beeld te blijven. Heel soms popt er maar wat op over de echte profiteurs achter plof luchthaven Schiphol. Alaye zet er heerlijk de volle spotlight op.
Sjors
Nadat de autos electrisch zijn en iedereen een warmtepomp heeft, waar moeten de oliemaatschappijen dan hun producten kwijt? Alleen luchtvaart blijft over.
Roland
Hoe meer van dit hoe beter voor ons bewoners, de samenleving, het klimaat en alle daarmee samenhangende doeleinden. Wellicht iets onderbelicht dat vliegtuigbrandstof nog steeds vrijgesteld is van belastingen, dus de vergelijking met het wegverkeer gaat totaal niet op. Het was me ook niet bewust dat het kabinet Kok al bedonderd werd door de vliegtuiglobby, maar dit is dus al héél lang aan de gang…💩
Josje
Nou ja, bedonderd worden? Zich laten impalmen lijkt me een passender uitdrukking. Als bewindslieden niet begrijpen wiens belang het groeimodel voornamelijk dient, dan zijn ze überhaupt niet gekwalificeerd voor hun functie. Voor henzelf spelen allerlei bijkomstige belangen mee: vliegen is een prachtig ‘product’ om de kiezer mee te paaien – en ja, niet te ontkennen valt dat de aantrekkingskracht van reizen door de lucht nu eenmaal magisch is – en het geldt als teken van welvaart dat gewone burgers tegen relatief betaalbare prijzen verre landen kunnen bezoeken, dus dat mogen we ons dan toch als economische prestatie aanrekenen? Prestige van wat ooit de ‘blauwe trots’ heette zal meespelen, het gevoel belangrijk te zijn in de wereld (‘connectivity’, net zo’n bullshit als dat Facebook je ‘verbindt’ met duizend vrienden) en niet te vergeten natuurlijk alle netwerkconnecties. Inmiddels heeft onze overheid zich zo geïdentificeerd met het belang van de luchtvaartsector dat ze op alle mogelijke half legale, sjoemelende en regelrecht frauduleuze manieren het belang van omgeving en volksgezondheid daaraan opoffert. Willens en wetens. We gooien er gewoon weer een nieuw rekenmodel tegenaan of laten nog eens een onderzoek doen naar zeer zorgwekkende stoffen terwijl we de vliegfrequentie tegelijkertijd zoveel mogelijk blijven opvoeren en de aandacht van de vliegindustrie afleiden in elke discussie over klimaat en stikstof. Naïviteit gaat op een zeker moment, als je al te lang niet om je heen kijkt en je blind en doof houdt voor signalen dat je fout zit, over in kwade trouw en corrupt overheidsbeleid.