Na een jarenlange voorbereiding komt de rechtszaak van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) tegen de Staat op dinsdag 30 januari 2024 voor de rechter. De dreiging van deze zaak leidde eerder tot het – inmiddels weer uitgestelde – krimpbeleid voor Schiphol.
Luchtvaartminister Mark Harbers is als de dood voor de uitkomst van deze zaak. In een beroep op de rechten voor de mens betoogt RBV om Schiphol binnen de grenzen te brengen van wetgeving, volksgezondheid en klimaat. Worden de eisen toegekend, dan rest niets anders dan een forse krimp van de nationale luchthaven.
Het was deze zaak die Harbers in 2022 deed besluiten Schiphol preventief te krimpen. Uit interne stukken blijkt dat de ambtelijke top zich grote zorgen maakt dat toewijzing van de eisen van RBV kan leiden tot een veel grotere krimp dan de minister toen aankondigde.
Omwonenden van Schiphol worden al decennialang opgezadeld met onacceptabele geluidsniveaus. Dat gebeurt op basis van economische argumenten, maar die blijken volgens de dagvaarding stuk voor stuk geen hout te snijden.
Normen jaar na jaar overschreden
Onder het mom van deze argumenten worden alle wettelijke normen jaar na jaar overschreden. Dat gaat ten koste van de gezondheid en het welzijn van honderdduizenden omwonenden. RBV vindt dat het nu afgelopen moet zijn met het gedogen van de sector en het blijven zoeken naar uitzonderingen om Schiphol maximaal te faciliteren.
De stichting acht de overlast en aangerichte schade in geen enkele verhouding staat tot het belang van de luchtvaartindustrie voor de economie van ons land. Daarbij speelt bovendien de grootschalige vervuiling door onder meer ultrafijnstof, kankerverwekkende stoffen, kooldioxide en stikstofoxiden en het grote risico van een neerstortend vliegtuig. Bovendien belemmert het overmatige vliegverkeer de woningbouw in ernstige mate.
In de dagvaarding betoogt RBV dat omwonenden onrechtmatig worden behandeld. Er geldt voor hen geen maximum aan de geluidsbelasting – ook ‘s nachts niet – en al jarenlang worden overschrijdingen van wettelijk vastgelegde grenzen gedoogd via het beleid van ‘anticiperend handhaven’.
Tweederangsburgers
De onrechtmatige behandeling van burgers onder de aan- en uitvliegroutes is in strijd met de grondwet en met de rechten voor de mens. Omwonenden worden in de luchtvaartwetgeving gedegradeerd tot tweederangsburgers. Hun gezondheid doet er niet toe.
RBV eist dat de Staat een einde maakt aan de onrechtmatige behandeling door de ernstige hinder en slaapverstoring door vliegtuigen weg te nemen. De herrie dient binnen de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) te blijven.
Als deze advieswaarden moeten worden gehanteerd van de rechter, dan is een halvering van Schiphol waarschijnlijk onvoldoende. De WHO schrijft een maximum jaargemiddelde voor van 45 decibel, ‘s nachts 40 decibel. Er zijn nu gebieden rond Schiphol die richting de 60 decibel gaan, gemiddeld genomen over het hele jaar. Dat zijn wijken waar dagelijks honderden toestellen met geluidsniveaus tussen de 80 en 90 decibel overheen vliegen.
Wél ontvankelijk
Nadat RBV de dagvaarding in juli 2022 had uitgebracht, heeft het ministerie van Infrastructuur geprobeerd om de stichting niet-ontvankelijk te laten verklaren. De stichting zou te weinig steun hebben vanuit de omwonenden. De rechter wees die redenering af en oordeelde dat RBV wel degelijk mag optreden namens omwonenden.
Op dat moment stond niets de inhoudelijke behandeling van de zaak meer in de weg. De Staat zal zich nu op dinsdag 30 januari aanstaande moeten verdedigen tegenover de rechter. Om 09:30 uur start de openbare zitting.
Het zou natuurlijk een geweldige steun in de rug zijn na het jarenlange werk van RBV als er veel publiek bij deze zaak aanwezig is. Daarom roept SchipholWatch alle donateurs, medestanders en omwonenden van vliegvelden op om naar de rechtbank te komen. Het adres is Prins Clauslaan 60 in Den Haag.
Om de rechtbank binnen te komen, heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Vanwege veiligheidscontroles bij de ingang is het verstandig 30 tot 60 minuten voor aanvang van de zaak ter plaatse aanwezig te zijn.
Update 20 januari 2024 om 14:30 uur
Deze zaak wordt live uitgezonden via een stream op rechtspraak.nl. De exacte URL wordt hier vermeld zo gauw deze bekend is.
Update 26 januari 2024 om 19:25 uur
De rechtzaak is live te volgen via deze link. Meer informatie op de website rechtspraak.nl.
Peter Bouwman
De Europese Commissie lijkt geen haast te maken met de vraag of Schiphol moet krimpen.
Kan de Stichting Schipholwatch met alle verzamelde kennis voor de rechtszaak in NL niet gaan lobbyen bij de Europese Commissie om meer haast te maken en de noodzaak van krimp te benadrukken ?
Maximale inzet is m.i. nodig omdat de hele industrie in Brussel aan tafel zit en een precedent (krimp) in de EU met alle macht wil voorkomen.
Livestream
We kunnen ook online meekijken:
Uw steun aan RBV is goud
Dus mis de rechtszaak op 30 januari niet en kijk in ieder geval mee via de Livestream (www.rechtspraak.nl). Voor de juiste link: kijk tegen die tijd op onze website.
Het wordt spannend!
Mario
Tip voor in de rechtbank;
Mensen die aan de Lek wonen zijn ook omwonende qua decibels.
Dank u wel.
Bianca
Ooooh, ik kan dan helaas niet. Het spijt me. Ik wens jullie wel ongelooflijk veel succes en hoop dat deze rechtszaak gewonnen wordt door RBV. Ook namens de rest van het land, gezien Lelystad Airport ook zo’n drama-serie is die de elite willens en wetens open willen (d)rammen!!!
Klaar
Natuurlijk kom ik!
rrustema
De mensenmenigte op de stoep van de rechtbank is hopelijk groot. Een ideale plek om te werven voor https://stopklm.nl Extra reden om te komen.
Lenie
Eindelijk een sprankje hoop voor alle geteisterde omwonenden. Nu maar hopen dat het recht gediend wordt. Dank voor jullie geweldige inzet, mensen van RBV, SW en vele anderen.