Unaniem besloot de gemeenteraad van Nieuwkoop gisteravond een rechtszaak te starten tegen de natuurvergunning van Schiphol. De gemeente is een witte raaf tussen alle gemeenten in de regio die geen poot verzetten om hun burgers en natuur te beschermen.
Van Heiloo tot Wassenaar en van Zandvoort tot Hilversum ervaren burgers meer overlast van het vliegverkeer dan de Wereldgezondheidsorganisatie WHO verstandig acht. Maar geen van al die tientallen gemeenten zet stappen om de eigen burgers te beschermen tegen de herrie en vervuiling van de vliegtuigen.
Behalve Nieuwkoop. In een historische vergadering besliste de complete gemeenteraad dat juridische stappen nodig zijn om Schiphol terug te brengen binnen de grenzen van de wet- en regelgeving. De rammelende natuurvergunning die het vliegveld wist te versieren op grond van valse aannames, biedt daar een gerede kans toe. Een grotere kans dan welke procedure dan ook in de afgelopen jaren.
Andere gemeenteraden doen niks
Waar de discussie in de raad van Nieuwkoop al maandenlang woedt en advocaten op de vergunning zijn gezet om te kijken of er gaten in te schieten zijn, blijven de volksvertegenwoordigers in vrijwel alle andere gemeenten in de regio lethargisch toekijken hoe de leefomgeving van hun burgers jaar na jaar wordt getorpedeerd met luidruchtige vliegtuigen die volop gifstoffen uitstoten.
Dat mag al die gemeenteraden worden aangerekend. Inwoners van plaatsen als Assendelft, Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer, Zwanenburg, Haarlemmermeer, Teylingen, Spaarndam en Amsterdam worden dagelijks geterroriseerd door de vliegindustrie. Maar hun gemeenteraden blijven stil. Doodstil.
In die plaatsen moeten de burgers het doen met halfzachte position papers, wethouders die het veronderstelde economische belang van Schiphol stellen boven het welzijn van hun kiezers en met aandeelhoudersbelangen die echte actie in de weg staan (Amsterdam).
Hemel en aarde
SchipholWatch heeft in de afgelopen periode hemel en aarde bewogen om raadsleden en gemeenteraden in beweging te krijgen. Om zelf een rechtszaak te starten tegen de onheuse natuurvergunning van Schiphol. Om zich aan te sluiten bij een zaak als die van MOB. Zonder resultaat. Ja, sommige raadsleden wilden wel, maar bleken niet bij machte voldoende steun voor het idee te vinden.
De luchtvaart wordt in Nederland geregeld via ministeriële oekazes en ‘algemene maatregelen van bestuur’. Daar heeft de burger geen enkele invloed op en is niet eens bezwaar of beroep mogelijk. De overvloed aan vliegtuigen moet daarom worden aangepakt via omwegen, zoals een natuurvergunning waarin gaten te schieten zijn.
Slapende dorpspolitici
Zo’n kans doet zich zelden voor. Des te onbegrijpelijker dat al die gemeenteraden – verenigd in de Bestuurlijke Regie Schiphol onder aanvoering van de provincie Noord-Holland – zitten te slapen en lijdzaam toezien hoe hun burgers dag in dag uit worden aangerand door de vliegindustrie. De regio mist hier een gouden kans om Schiphol terug te brengen binnen de grenzen van de wet – naar 400.000 of misschien zelfs wel 300.000 vluchten.
“Heel de regio? Nee, de kleine nederzetting Nieuwkoop blijft moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakt het leven van de schiphollers bepaald niet makkelijk“, vrij naar het bekende stripverhaal Asterix & Obelix.
De tijd dringt nu voor Nieuwkoop. De gemeente heeft tot 11 december om beroep aan te tekenen.
Natuurvergunning
Milieudefensie, Greenpeace en MOB spannen een rechtszaak aan tegen de natuurvergunning van SchipHel:
https://www.stichtingmobilisation.nl/assets/downloads/schiphol-beroepsgronden-arn-23-7207-natuurvergunning-schiphol.pdf
Fantastisch.
Elle
Vergeet de gemeente Alkmaar niet. Pro Schiphol vanwege het vermeende economische belang. Veel vlieghinder in het buitengebied van Alkmaar, nota bene Natura 2000-gebied, maar er is zelfs geen meetpunt.
Geert
Perfect,gemeente Nieuwkoop krijgt een sappig everzwijn conform de treffende illustratie hier boven,komt mooi uit zo tegen de Kerst.
Terzake:
Ik lees ook in het AD van hedenochtend dat het doek gevallen is voor vakantiepark Geestemeer in Asten van Hr.Gillesen.
Het is een gevolg van een operatie waarin gemeenten in Nederland samen optrekken.Het kan dus wel.
Dus heren wethouders van alle gemeenten met overlast en dat zijn er heel veel sluit je aan ,trek ook eens samen op want dat kunnen jullie wel degelijk en maak bezwaar,Nieuwkoop heeft je de weg getoond..Ik hoop dat mijn gemeente Uithoorn de tweede is,alleen al om te zien hoe graag ze voor hun inwoners opkomen die zelf al uit privé middelen geld betalen voor rechtszaken die de gemeente had moeten doen in mijn ogen.
Maaike
Ik zou zeggen tegen iedereen: schrijf je eigen gemeente aan en stuur ze de link naar dit artikel. Kan vaak heel eenvoudig via een contactformulier op de gemeentewebsite. Het heeft niet zoveel zin hieronder richting je eigen gemeente te roepen. Die lezen niet als vanzelf mee. Je zult ze er echt op moeten wijzen. En misschien helpt dat zetje als ze zien dat ze niet de enige gemeente zouden zijn dat iets tegen Schiphol wil doen.
Wilfried
@Maaike, ik denk dat het ook best wel uitmaakt welke partijen er in een gemeentebestuur zitten. Neem b.v. een gemeente als Haarlemmermeer en Amstelveen met beiden de VVD als grootste partij en burgemeester van die partij. Ik denk dat je dan dat je het iets moeilijker voor elkaar krijgt dan een GroenLinks of D’66 gemeente. Maar desondanks zou ik zeggen, altijd doen! Niet geschoten is altijd mis.
David
Gemeente Heemskerk, sluit je aan bij de berorpszaak van.gemeente Nieuwkoop!!
yvonne
Heb direct gemeenteraad Nieuwkoop gecomplimenteerd met hun lef en dit mijn eigen gemeente De Ronde Venen gemeld met het verzoek om aan te sluiten bij Nieuwkoop.
Josje
Hulde voor de gemeenteraad van Nieuwkoop. Ik vraag me wel af of al die andere gemeenten echt ‘zitten te slapen’. Sommige misschien, maar in elk geval de gemeenten die al lang dealen met Schipol weten in grote lijnen prima wat er aan de hand is. Namelijk: dat de minister en de BRS bepalen waar de vliegroutes lopen en dat er zoveel vliegtuigen in het luchtruim worden gepropt dat iedere regio braaf zijn aandeel in de van boven verordonneerde overkill aan geluid en vervuiling moet accepteren. Dan kan je maar beter een nieuwe rotonde of speelplaats als zoethoudertje voor je inwoners aannemen, en als bewijs dat je als burgemeester of wethouder serieus met de machtige luchtvaartsector hebt onderhandeld, ja toch? En meeblaten over het enorme belang van Schiphol voor de economie en de geweldige verbondenheid met al die bestemmingen waar ook de eigen burgers maar wat graag naar toe vliegen, dat moet natuurlijk wel om deze ellende te kunnen verkopen (ook aan je eigen geweten). Dit gaat volgens mij vooral om laakbare zelfgenoegzaamheid, foute belangen en gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van lokale bestuurders. En om een gebrek aan moed bij gemeenteraden, met uitzondering – tot nu toe – van Nieuwkoop. Die laat zien dat je gewoon een keus hebt als je je niet al bij voorbaat laat intimideren. En dat dat het, hé, misschien wel hardop gezegd mag worden dat het absurd is dat er een natuurvegunning wordt verleend voor het kapotvliegen van je dorp en Natura 2000 gebied. Mooie illustratie bij dit artikel trouwens.
Jeroen
Helaas doet Oegstgeest óók helemaal niets. Men tekent zelfs geen bezwaar aan tegen het onnodig laag overvliegen over de gemeente richting Schiphol. De afgelopen dagen weer non-stop, iedere minuut weer, een vliegtuig over op een krappe 500 meter hoogte. Dat kan ook probleemloos minimaal 1500 meter zijn.
Dat de Gemeente Amsterdam niets doet vind ik te verklaren (maar zéér afkeurenswaardig), die zijn mede-aandeelhouder van Schiphol en GroenLinks aldaar doet juist haar uiterste best Amsterdam wél te ontlasten en andere gemeenten zwaarder te belasten. Wat mij betreft zou de aandeelhouder, die belang heeft bij het bedrijf Schiphol en dus zo veel mogelijk vluchten en winst, juist maximaal zwaar belast moeten worden (dat is overigens niet persoonlijk richting de inwoners van Amsterdam bedoeld, hoewel die wel voor de huidige collegesamenstelling hebben gestemd)
Nu is bedongen dat éérst de Kaagbaan en de Polderbaan maximaal belast worden alvorens andere banen in te zetten zo begreep ik op een verkiezingsbijeenkomst.
Rob Blom
Een smerig spelletje van amsterdam dan. De Polderbaan en kaagbaan maximaal belasten.
Wij zijn als inwoners van spaarndam al voorgelogen over de Polderbaan en worden stapel gek van 24/7 overlast. Dus ons alles in de mik duwen zoals nu al gebeurd is een belachelijke gang van zaken. De verschrikkelijke overlast die er al is zou gelijkmatig verdeeld moeten worden. We worden nu tegen elkaar uitgespeeld, en wij als spaarndam worden als 4e rangs burgers behandeld.
Loes P.
De gemeente Uithoorn doet helemaal niets voor haar bewoners, er zit een wethouder Hoekstra die vooral heel veel praat , en verdomd weinig doet , geld aannemen voor een nieuwe rotonde terwijl de kanker en overlast uitgestort wordt over alle gezinnen , dit college van Uithoorn grossiert in onbekwaamheid en is een schande voor de omgeving , dit college vertegenwoordigt alleen zichzelf en zeker niet de inwoners welke de salarissen betaald van deze figuren.
Voor iedereen in Nieuwkoop , wat een top college hebben jullie daar , een politiek waar je tenminste op kan bouwen ipv wantrouwen zoals enorm veel inwoners van Uithoorn inmiddels doen .
Veel praten en niets doen , duidelijker zal het niet worden , Gemeente Uithoorn kom van dat pluche af en ga in beroep .
Winny lieverst
De Gemeente Noordoostpolder doet ook niets om zich te verzetten tegen de opening van Lelystad Airport. De gemeenteraad moet eens een keer een dagje doorbrengen in Amsterdam Zuidoost of Amstelveen, dan gaan de oren wel open. Maar ja, de gemeenteraadsleden komen nooit over de Ketelbrug; ze lopen braaf aan de hand van het provinciebestuur.
Amstelveen :-P
Amstelveen.
Vlieg er lekker laag overheen.
Daar zetelt de VVD en ademt men graag
De giftige dampen in van ultrarechts Den Haag.
Lammert van Raan liet een traan
En Amstelveen laat SchipHel zijn gore gang gaan.
Rich
Zaanstad zijn we niet genoeg vergiftigd wordt eens wakker slappe zooi
Thomas
En laten de geterroriseerde gemeentes rond rotterdam airport en maastricht airport eindelijk ook is een soortgelijke actie starten.. Maak samen een vuist en doe eens echt iets ipv oeverloos vergaderen en er weer een vertragend onderzoek tegenaan te gooien (= probleem voor je uitschuiven)
Nieuwkoper
Ik ben hier als Nieuwkoper best wel trots op. En vooral ook omdat het unaniem is, alle partijen staan hier achter. Van links tot rechts en conservatief tot progressief.
Het is hier de laatste tijd weer niet te harden met het vliegverkeer.
Het is gewoon wanstaltig dat ons Natura2000 gebied hieronder mag lijden, terwijl de melkveehouders hier die PAS-melder zijn, en te goeder trouw hebben gehandeld, geen vergunning krijgen.
Heel goed dat onze gemeenteraad unaniem tegen dit onrecht opstaat!
Nu nog de handen ineenslaan met omliggende gemeenten en provincies om een vuist te maken tegen de frauduleuze ministeries van LNV en I&W!
Manon
Ook ik ben hier als bewoner van de gemeente Nieuwkoop trots op! Ik zou zeggen, goed voorbeeld voor andere omliggende gemeenten. Als één schaap over de dam is…..
Mien
Hulde voor onze gemeente Nieuwkoop! Wat ben ik blij met dit bericht. Ik heb vele jaren onder aanvliegroute gewoond (Zaanstad, Beverwijk) maar nog nooit zoveel herrie ondervonden als sinds ik hier woon, verschrikkelijk, sommige dagen bijna iedere minuut een laagvliegend vliegtuig, tot 12 uur in de avond en weer om 5 uur in de ochtend. Daarbij soms nog vrachtverkeer in de nacht. Ondanks oordopjes hoor je ze nog steeds. Terug met het aantal vliegbewegingen, liever gisteren dan vandaag
Geweldig!
Geweldig en terecht! Hopelijk volgen er meer gemeenten. Maar van Haarlemmermeer hoeven we zoals gewoonlijk niks te verwachten, die laten ons liever stikken zolang dat financieel voordeel geeft.
B. van Marlen
Ik hoop dat nog vele gemeenten zullen volgen in dit initiatief. Helaas laten velen zich namelijk inpakken door mooie woorden en zinnen van die BRS. Ik zal u wat voorbeelden geven.
‘Het doel van de BRS is om de belangen van de regio te behartigen als het gaat om de ontwikkeling van de luchtvaart en luchthaven in relatie tot de omgeving.’ Let op de belangen van de luchtvaart en luchthaven staan hier voorop!
‘De deelnemende gemeenten vallen (deels) binnen de 48 Lden geluidscontour van Schiphol. Deze contour is in 2004 berekend bij de vaststelling van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol.’ Nergens staat vermeld dat deze contour sinds 2004 is verbreed en verder uitgestrekt over de regio Kenne-merland en dat de grens van 48 dB(A) Lden hoger is dan de WHO aanbeveling van 45! Er wonen ca. 1.5 miljoen mensen in een akoestisch ongezonde leefomgeving, dat stelt men ook nergens.
‘De BRS streeft daarin naar een balans tussen duurzame connectiviteit én een gezonde leefomge-ving.’ Deze balans is allang zoek maar dat zegt men niet.
‘De BRS ziet de ambities uit de ‘Green Deal’ als een grote kans. Een kans om als Rijk en Regio samen een goede slag richting een gezonde leefomgeving te maken. En dat is meer dan alleen bijvangst van de CO2-reductie.’ Dit wordt al decennia beloofd en de manier waarop men dit denkt te bereiken wordt niet nader uitgelegd. Ook wordt geen uitleg gegeven over de luchtruimherziening met herriegoten die in 2025 zal worden ingevoerd. Mensen die hieronder komen te wonen zullen worden opgeofferd in deze ‘goede slag richting een gezonde leefomgeving’! Men gaat een verbetering presenteren door iets lagere waarden van Lden op sommige handhavingspunten, maar zegt er niet bij, dat de aantallen vliegtuigbewegingen (vooral op de primaire banen) sterk zullen worden opgevoerd.
‘Dit betekent dat het Rijk, provincies en gemeenten in de omgeving van de luchthaven samen invulling gaan geven aan maatregelen om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren.’ Deze geweldige ‘samenwerking’ is ook niets nieuws. U kunt al raden welke belangen hier de doorslag gaan geven!
Neen mensen, de gang naar de rechter is wat ons nog overblijft, zeker met een rechts kabinet, dat niets anders voorstaat dan ‘onze nationale trots’ nogmaals alle ruimte te geven!
Gerard
Hulde gemeente Nieuwkoop. Schande gemeente Zaanstad dat jullie ons laten stikken!
Dirk
Gemeente Uithoorn , waar ben je ????
Ferry Hoekstra , ga je erin mee , laat een keer je tanden zien ipv de papieren tijger uit te hangen .
HansB
Ik heb daar maar één woord voor: TOP! Ik woon zelf niet in Nieuwkoop maar zie wel dat zij (zoals zovele woonkernen overigens) schaamteloos getorpedeerd worden met enorm veel vliegherrie.
Maaike
Ik heb meteen onze gemeente van dit bericht op de hoogte gesteld. Het zal wel een paar dagen duren voor ik respons krijg, maar we zullen zien.
Jesse
Als de amvb besluit over milieu gaat dan moet er volgens mij wel recht zijn op beroep en bezwaar. Wordt alleen tijd dat iemand dat tot en met Europa uitvecht.
Oscar
De gemeente Leiden/Oegstgeest hebben zeker aandelen Schiphol, want die faciliteren deze ellende waar wij bewoners al jaren in zitten gewoon!
Hulde aan gemeente Nieuwkoop!
Kijk naar de toekomst
56 gemeenten leverden zich uit aan de door Bob van Marlen scherp neergezette BRS. Deze BRS is intussen opgegaan in de NOVEX Schipholregio. Hier zwaaien I&W en de luchtvaartsector de scepter over de exploitatie van de resterende ruimte. De overheid werd een facilitair bedrijf ten gunste van grootbanken en internationaal bedrijfsleven. Bewoners hebben zo het nakijken en voor hen blijft alleen het juridisch pad over. Zo lang dat ten minste nog begaanbaar blijft………
Haes
Heiloo, ook zo’n gemeente waarvan b&w niet eens reageert op klachten van inwoners over schiphol. Heiloos!
Wat mooi dat er iig één b&w college is dat wél snapt dat zijn burgers recht op bescherming hebben tegen een crimineel handelend bedrijf als schiphol. Dat geeft de burger moed!
Thomas Stokhof
Gemeente aanschrijven is wat je kunt doen. Ga ik ook doen wijzend naar Nieuwkoop en nu ook Amsterdam.
Samenwerkingsverband BUCH (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) zou toch een redelijke vuist moeten kunnen maken. In deze gemeenten wonen veel slachtoffers van overlast vliegverkeer. Zelfs in Egmond aan Zee (gemeente Bergen) komen ze op 650 meter over.