Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

Tijd voor goed nieuws: rechtszaak RBV mag door

paleis van justitie den haag

foto: Hans Heijnen via Flickr

4.9
(145)

Na het ontluisterende nieuws van gisteren dat de krimp van Schiphol wordt uitgesteld, is het vandaag tijd voor goed nieuws. Stichting RBV is door de rechter ontvankelijk verklaard in de procedure om een betere bescherming tegen vliegherrie.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een vonnis dat de rechtbank in Den Haag vandaag uitgaf. Het ministerie van Infrastructuur betwistte dat de stichting mocht optreden namens omwonenden en probeerde RBV nog voor de start van de zaak buitenspel te zetten.

De rechter is het niet eens met de aangevoerde argumenten en noemt RBV nu in het vonnis een “adequate spreekbuis voor de belanghebbenden”. De inhoudelijke behandeling van de zaak bepaald op 30 januari 2024.

Deze rechtszaak waarin van de Staat wordt geëist burgers afdoende te beschermen tegen de negatieve gevolgen van het vliegverkeer, is volgens ingewijden de belangrijkste reden waarom minister Mark Harbers (VVD) eerder besloot tot krimp van Schiphol.

Steun de zaak van RBV voor een gezonde leefomgeving door een bedrag naar keuze te doneren. Klik hier om naar de website van RBV te gaan.

Vlucht naar voren
Het was een vlucht naar voren om grotere krimp van het vliegveld te voorkomen. De Inspectie Leefomgeving & Transport waarschuwde de minister vorig jaar dat hij een groot risico loopt de zaak tegen RBV te verliezen omdat alle geluidsgrenzen al jarenlang en stelselmatig worden overschreden door Schiphol. De 500.000 vluchten passen bij lange na niet in het geldende Luchthavenverkeersbesluit.

“Ik ben dolblij dat we ondanks de krimpplannen van het kabinet onze zaak hebben doorgezet. Nu de krimp plots is afgeblazen, blijkt maar weer dat de politiek een rubberen ruggengraat heeft als het om Schiphol gaat. Maar niet de minister, Brussel of de VS hebben het hier voor het zeggen, de rechter heeft het laatste woord”, aldus voorzitter Jan Boomhouwer tegenover Het Parool.

Massale steun
De zaak van RBV wordt gesteund door 5.000 burgers die ook beter beschermd willen worden tegen de herrie en vervuiling van het vliegverkeer. Bovendien staat een groot aantal maatschappelijke organisaties – waaronder SchipholWatch – achter de zaak.

De rechter heeft nu dan ook geoordeeld dat RBV recht van spreken heeft en mag optreden namens alle gedupeerden van de vliegindustrie en ook voor mensen die dit nog boven het hoofd hangt, zoals de bewoners onder de vierde aanvliegroute naar Schiphol. Die route ligt nog op de tekentafel, maar zal ertoe leiden dat grote delen van de provincies Gelderland en Utrecht onder een deken van vliegherrie komen te liggen.

De inhoudelijke behandeling vindt plaats in een openbare zitting. Belangstellenden zijn welkom op 30 januari vanaf half tien ‘s ochtends in het Paleis van Justitie aan de Prins Clauslaan 60 in Den Haag.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 145

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. E.C. Lehr

    “De rechter heeft nu dan ook geoordeeld dat RBV recht van spreken heeft en mag optreden namens alle gedupeerden van de vliegindustrie en ook voor mensen die dit nog boven het hoofd hangt, zoals de bewoners onder de vierde aanvliegroute naar Schiphol. Die route ligt nog op de tekentafel, maar zal ertoe leiden dat grote delen van de provincies Gelderland en Utrecht onder een deken van vliegherrie komen te liggen”.
    Die deken is er nu al, vanuit Schiphol. Reactie uit Arnhem.

    5
  2. John Poole

    United States (Salem, Oregon) citizen here: you’re doing good things. Our Federal Aviation Administration, aka “FAA”, simply encourages air traffic and under the Reagan administration in the 1980s shut down their division that attempted to assess and regulate noise standards. Instead local governments are left to manager noise standards in their respective locations. Local governments are ill-equipped to do so, they will not spend monies nor to they have any expertise. Most of the officials have no knowledge about noise and do not do anything to assess noise.

    What Schipholwatch is doing is to be commended. I am sorry learn that our country is trying to influence yours by encouraging expanded use. I apologize and regret this fact. It is time people of the United States realize there is a cost to air transportation and admit and reckon with the problem rather than assume air transportation is right and ignore the side effects and unintended consequences. I watch with interest what maneuvers Schipholwatch encounters knowing that only the same will occur in our state should there be enough people become concerned about jets flying over head or air-quality-exempt lead-fueled aircraft engines dispersing a cloud of lead particles over us (see “Leaded aviation gasoline exposure risk and child blood lead levels” at https://academic.oup.com/pnasnexus/article/2/1/pgac285/6979725?searchresult=1&login=false)

    14
    • So much more concerning information SW wrote

      Thank you John, nice to hear a different voice from America.
      There are tons of different toxic chemicals besides lead. SW wrote earlier about this on this site,

      Maybe you can get it going in America by supplying information from this site? (Maybe use Google to translate it?

      2
  3. Rob

    Treurig om te zien dat omwonenden weer worden geschiphold. Luchtvaartgerelateerde het constant over dat ze vliegtuigen besteld hebben die minder uitstoot en minder herrie maken. Onder tussen is de randstad het meest vervuilde gebied van Nederland met een ongezonde lucht kwaliteit. Raar hè als er 1500 vliegtuigen elke dag weer hun kanker verwekkende uitstoot over ons heen strooien, buiten de geluidsterreur. Door die mega vervuiling moet Schiphol per direct worden verboden deze achterlijke aantallen vlieg bewegingen uit te voeren. En als een Amerika of welke ander land daar moeite mee heeft moet je ze publiekelijk aan de schandpaal nagelen dat ze suïcide plegen met het in stand willen houden van deze situatie.

    26
  4. ad

    Zullen we proberen om onze eisen wat kracht bij te zetten en 30 januari met een grote groep gedupeerden naar Den Haag gaan? fietsen?
    Zou me niet verbazen als clubs zoals Greenpeace, Urgenda, Grootouders voor het klimaat, Milieudefensie e.d willen aansluiten met hun ervaringsdeskundigheid.

    45
  5. Johan Duin

    Geweldig nieuws het kan ook niet ongestraft allemaal doorgaan en denken dat alles maar wordt aangenomen.

    22
  6. Rob

    Even voor alle duidelijkheid. Het ambitieniveau van RBV gaat veel verder dan het plan van de minister. Dus ook als het al ingevoerd zou zijn dan was deze rechtszaak gevoerd. RBV had zich ook gevoegd in de procedures omtrent de experimenteerregeling om te voorkomen dat de airlines die zouden blokkeren (voordat Harbers het zelf introk). Niet als einddoel maar als tussenstap naar grotere stappen. Dit komt ook overeen met de opstelling van de MRS . .

    19
  7. Heijden

    Het is totaal absurd dat Schiphol geen enkele controle van instanties hoeft te dulden van de autoriteiten. De herrie en vervuiling is buitensporig! Hopelijk zal deze rechtszaak dit kromme beleid recht gaan trekken.

    58
  8. 👌

    Wat fantastisch dat de steengoede advocaten van RBV zich geen zand in de ogen hebben laten strooien en dat ze gewoon verder gegaan zijn met de rechtzaak 👌 We zijn zo blij met ze!

    Linksom, rechtsom, laag over ons heen, s nachts, overdag, 20 van de 24 uur per dag worden onze mensenrechten met voeten getreden. Zo simpel is het.

    71
  9. Maaike

    Wat een fantastisch nieuws! Ben ik zo blij mee! Dank aan iedereen die er keihard mee bezig is.

    48
  10. Leo J van Oudheusden

    Harbers wist natuurlijk van de tegenwerking die ging komen vanwege een gelijkheidsbeginsel. Hij koopt tijd ermee. Oplossing is echter heel eenvoudig: ALLE maatschappijen worden 30% gekort op hun vluchten. En wel per 1 januari 2024!!

    2
  11. Greven

    Gisteren kreeg ik zowaar weer een ellendig gevoel door het terugdraaien van minister Harbers. Er is zoveel overlast door al die vliegtuigen van een naar Schiphol. En dan praat ik nog niet eens over het milieu want dat is natuurlijk ook niet echt bevordelijk voor onze gezondheid. Nu maar duimen dat de rechter nu eindelijk eens aan alle mensen denkt die overlast ondervinden en dat we over enige tijd weer een raam open kunnen zetten of in de tuin kunnen zitten bij mooi weer.

    43
  12. Rich

    Hopen dat de rechter onafhankelijk is en niet ook in de zakken van Schiphol zit want als de bouw wordt stilgelegd en de boeren moeten krimpen hoe kan je dan Schiphol laten groeien en maar door vervuilen

    49
  13. Oscar

    Elk “mislukt” besluit van onze overheid is voor de bühne gedaan. Zo ook de krimp van Schiphol. Er zijn blijkbaar zoveel belangen en er is zoveel macht bij schiphol, dat onze demissionairen op internationaal niveau en vanuit Brussel worden gecorrigeerd. De vraag rijst of dat het terugdraaien van het krinpbesluiy niet allang de bedoeling is geweest. Het bespelen van het klootjesvolk, daar zijn politici uitmuntend goed in.

    60
    • Jonathan de B

      Dat is Schiphollen: een maatregel voorstellen die zo ingewikkeld is dat je van tevoren weet dat deze niet uitgevoerd kan gaan worden en op het moment dat dat blijkt een nieuwe nog ingewikkelder maatregel ter vervanging voorstellen waarvan je ook weer weet dat hij niet uitgevoerd kan worden.

      In gewoon nederlands veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven.

      14

Geef een reactie

Translate