Zwavelarme kerosine scheelt duizenden doden per jaar, bespaart de vliegtuigmaatschappijen brandstof en levert miljarden euro’s besparing op aan sociaal-maatschappelijke kosten. Maar de verplichting om deze kerosine te gebruiken blijft uit.
De overheid laat hier een van de eenvoudigste en goedkoopste manieren liggen om de vervuiling en klimaatschade van de luchtvaart enigszins terug te dringen. En ook de vliegmaatschappijen laten de kans liggen, terwijl zwavelarme kerosine resulteert in minder brandstofverbruik.
Met de kennis van nu mag van de overheid worden verwacht dat vliegfirma’s met gezwinde spoed worden verplicht uitsluitend de minder schadelijke kerosinevariant mogen en kunnen tanken.
Al in 2014, bijna tien jaar geleden, publiceerde TNO een uitgebreid onderzoek naar de uitstoot van ultrafijnstof rondom Schiphol. Onder meer werd gemeten in het Amsterdamse bos. De resultaten waren niet mals: het vliegverkeer zorgt er voor hoge concentraties aan ultrafijnstof dat vooral bestaat uit zwaveloxide. Het onderzoek veroorzaakte destijds flinke opschudding onder de bevolking.
Tot 80 keer minder ultrafijnstof
De piepkleine deeltjes kunnen slechts ontstaan doordat de nu gebruikte kerosine 400 tot 800 ppm (parts per million) zwavel bevat. Bij de verbranding in de straalmotor worden de deeltjes gevormd en uitgestoten.
De hoge concentratie zwavel is helemaal niet nodig, want met een eenvoudige nabehandeling kan de concentratie goedkoop worden teruggebracht tot zo’n 10 ppm. Dat gebeurt ook bij diesel, chemisch nauw verwant aan kerosine. De kosten van zo’n nabehandeling lopen volgens onderzoeksbureau CE Delft uiteen van 0,05 tot maximaal 0,8 cent per liter. Vliegtuigmotoren draaien zelfs iets zuiniger op zwavelarme kerosine, waardoor een deel van de meerprijs alweer wordt terugverdiend met een lager verbruik.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo’n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard. Ontzwavelde kerosine zou 13 tot maximaal 208 euro extra kosten. Peanuts dus.
Ultrafijnstof letterlijk levensgevaarlijk
Europees onderzoek toont aan dat het ultrafijnstof de belangrijkste oorzaak is van sterfgevallen door luchtververvuiling van vliegtuigen. Het stof zorgt voor honderd tot tweehonderd keer zoveel doden als alle andere componenten in de vliegtuigemissies samen.
Amerikaans onderzoek door Partner, een overheidsinitiatief om de overlast en vervuiling van het vliegverkeer terug te dringen, schatte al in 2008 dat er wereldwijd jaarlijks 8000 mensen sterven als gevolg van het gebruik van zwavelrijke kerosine. Dat kan dus worden voorkomen door kerosine te kopen die maximaal 0,8 cent per liter duurder is.
Recenter onderzoek van CE Delft in opdracht van Airbus noemt nog een belangrijk voordeel van zwavelarme kerosine: het vermindert de klimaatimpact en maatschappelijke kosten van de vliegindustrie aanmerkelijk.
Spotgoedkope gezondheidswinst
Al bij de goedkoopste oplossing die 0,05 cent per liter kost (13 euro per volgetankte 737 dus), nemen deze kosten wereldwijd af met 6 miljard euro, vooral als gevolg van een dalende klimaatimpact. Deze post kan oplopen tot 10 miljard euro bij een iets duurder ontzwavelingsproces.
Toch komt de overheid nog steeds niet met een verplichting voor zwavelarme kerosine. Zo’n maatregel is het plukken van laaghangend fruit – vrijwel geen enkel ander beleid kan zo snel en zo goedkoop de schade door de vliegindustrie enigszins reduceren.
Het is dan ook een raadsel waarom de verplichting er nog niet is. Maar ook zonder overheidsbeleid zou iedere weldenkende luchtvaartdirecteur die werkelijk ook maar enigszins rekening wil houden met platformmedewerkers en omwonenden geen seconde moeten twijfelen. Immers kunnen tegen geringe kosten grote voordelen worden behaald op het gebied van gezondheid en klimaat.
Dat zwavelarme kerosine nog steeds niet de norm is, is dan ook de zoveelste duidelijke illustratie van het egocentrische denken in die sector. En van een wegkijkende overheid.
Rob
Luchtvaart = liegen + bedriegen + schijt hebben aan omwonenden
Voorgevoel
De verschrikkelijke terreur op alle fronten van de vliegindustrie loopt zo de spuigaten uit dat dit niet lang meer door kan gaan.
Ik heb een voorgevoel dat het binnenkort afgelopen is met deze afschuwelijke ellende.
Er is altijd een wal. Die komt nu heel dichtbij.
Nog even lijden, er komt een moment dat het hele kaartenhuis instort.
Mogelijk is de uitbreiding van SchipHel voor 3 miljard euro de druppel.
We zullen het heel snel zien.
Dan kunnen we eindelijk een menswaardig bestaan leiden met schone lucht zonder vlieg-tuig en in aangename stilte.
Chris B
Volgens mij ooit hier gelezen dat gebruik hiervan zou leiden tot frequenter en/of intensiever onderhoud aan de motoren toch? Dat zou enige reden dan zijn om ze tegen te gaan.
En voor onze vrienden van de KLM is 200 euro op een 737 een hele forse verlaging van de winst per vlucht 😂 dus “slechtste plan even”.
Zo houden ze niks meer over om te verduurzamen 😅 #deblauwesekte
Aangenomen motie al sinds 2019 genegeerd door achtereenvolgende VVD ministers
Er ligt notabene al sinds 2019 een aangenomen motie in de Tweede Kamer om zwavelarme kerosine de norm te maken:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2019D19370&did=2019D19370