Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

‘Accijns op kerosine levert tot 40 megaton minder broeikasgassen op’

groot vliegtuig

foto: G-R Mottez via Unsplash

4.6
(164)

Het invoeren van accijns op kerosine binnen de Europese Unie leidt tot maximaal 40 megaton minder uitstoot van broeikasgassen. De opbrengst voor de Nederlandse schatkist loopt op tot 1,8 miljard euro.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een recent onderzoek van CE Delft in opdracht van het ministerie van Financiën.

De 1,8 miljard euro aan extra belastinginkomsten kan worden gerealiseerd als de kerosine-accijns wordt ingevoerd voor alle uitgaande vluchten – ook voor bestemmingen buiten de Europese Unie. In het onderzoek is rekening gehouden met een afname van de vraag door hogere ticketprijzen.

Eerder becijferde het Centraal Planbureau dat de inkomsten uit kerosinetax konden oplopen tot 2,36 miljard euro, maar toen werd geen rekening gehouden met een dalende vraag naar vliegreizen als gevolg van hogere prijzen.

De luchtvaart is een belangrijke bron van broeikasgassen. De vertrekkende vluchten vanuit Nederland veroorzaakten in 2019 een uitstoot van 11,9 megaton CO2. Dat is 6,2 procent van alle uitstoot in ons land, aldus het CBS. Dit aandeel is groter dan in de rest van Europa, omdat ons land gebukt gaat onder een overmatige vliegindustrie, vooral veroorzaakt door het op grote schaal invliegen van overstappers uit andere delen van Europa.

Meer vliegen door vrijstellingen
“Met name niet-zakelijke reizigers zijn zeer kostengevoelig en zijn door de lage kosten – mede vanwege het ontbreken van accijnzen – steeds meer en verder gaan vliegen”, aldus CE Delft. “De lage brandstofkosten staan investeringen in duurzame technologieën in de weg en geeft de luchtvaartindustrie een kostenvoordeel ten opzichte van andere transportvormen.”

Nederland mist door het niet belasten van vliegtuigbrandstof op grote schaal inkomsten. “In Nederland is in 2019 3,82 miljard kilogram aan kerosine getankt. Zonder vrijstelling zou met een tarief van 49 cent per liter een bedrag zijn geïnd van 2,36 miljard euro. De landen van de Europese Unie lopen zo 31 miljard euro aan belastinginkomsten mis.”

CE Delft waarschuwt voor het gevaar van ‘tankering’ bij de invoering van een kerosinetax. Dat is het verschijnsel dat vliegfirma’s meer tanken dan nodig is op locaties zonder kerosinetax. Dat gebeurt nu ook al in ons land, omdat de brandstofprijzen op Schiphol onder het Europese gemiddelde liggen. Europese wetgeving die in voorbereiding is, moet dit risico minimaliseren.

Andere vormen van transport
De onderzoekers verwachten dat hogere brandstofprijzen ertoe leiden dat een deel van de passagiers uitwijkt naar buitenlandse vliegvelden waar geen kerosinetax in rekening wordt gebracht. Hetzelfde geldt voor overstappers. Dat gebeurt echter alleen wanneer Nederland als enige land zou besluiten de brandstof te belasten, maar de EU is al bezig om de accijnsvrijstelling overal op te heffen. Veel interessanter is het effect dat een deel van de reizigers gaat kiezen voor een andere – minder vervuilende – vorm van transport.

Volgens het bureau biedt de invoering van kerosinetax bovendien een nieuwe mogelijkheid om het gebruik van alternatieve brandstoffen te stimuleren door fossiele brandstof zwaarder te belasten.

Opvallend genoeg is de invoering van een kerosinetax per saldo ook gunstig voor luchtvaartmaatschappijen, in combinatie met een lager maximum aantal vluchten op Schiphol. Bij een groeiende bevolking en dito vraag naar vliegreizen ontstaat schaarste waardoor de bedrijven de ticketprijzen kunnen verhogen. Dat leidt tot zogenaamde schaarstewinsten. Een deel van die winsten vloeit via de kerosinetax naar de publieke middelen.

Minder overstappers
Na invoering van de kerosinetax betaalt de reiziger maximaal zo’n 12 procent extra voor een intercontinentale vlucht. Desondanks kan hiermee een daling tot 30 procent worden bereikt van het aantal passagiers op regionale luchthavens zoals Rotterdam en Eindhoven.

Op Schiphol leidt het tot een lagere daling, omdat hier na invoering van een nieuwe limiet aan het aantal vliegbewegingen schaarste ontstaat. Wel leidt de kerosinetax op Schiphol tot minder – tot op heden onbelaste – overstappers. Er vindt een verschuiving plaats naar reizende Nederlanders en buitenlanders die ons land wél als eindbestemming hebben.

Uit het onderzoek van CE Delft blijkt duidelijk dat het heffen van belasting op kerosine bijdraagt aan het binnen de redelijke grenzen brengen van de luchtvaart en tegelijkertijd leidt tot betere marges voor vliegmaatschappijen. Een duidelijke win-win situatie dus: minder overlast, minder vervuiling voor burgers, natuur en klimaat en financieel gewin voor de bedrijven. Waar wachten we op?

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 164

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Kijk naar de toekomst

    @ Bob van Marlen: en de politiek kruipt hierdoor in zijn schulp!

    In de regio speelt zich het volgende af:

    BUCH-REGIO ZWIJGT IN ALLE TALEN: OPOFFERING REGIO VOOR MRA 2.0?

    Ondanks vele waarschuwingen inzake Next-Gen hoogfrequent aanvliegen en dreigende herriegoten in de lokale en regionale media en aan politieke partijen, blijven de Colleges in de BUCH gemeenten horende doof en ziende blind voor de desastreuze ontwikkelingen.

    De regio laat zich vertegenwoordigen door een D66 burgemeester van de enige (!) bij de MRA 2.0 aangesloten gemeente Uitgeest. De Raad aldaar droeg macht en middelen over aan het MRA 2.0 bureau op de Zuid As waar een bestuurlijk trio de lakens uitdeelt:

    De burgemeester van Amsterdam en de Commissarissen van de Koning in NH en Flevoland wisten in samenwerking met de vliegsector maar liefst 4.100 miljoen Euro Rijksbudget voor infrastructuur ten behoeve van de HUB Schiphol binnen te slepen. Dat ondanks een vermoedde schuldpositie van de Gemeente Amsterdam van circa 10.000 miljoen Euro (zoals o.a. door Jack van Gelder onlangs in de SBS avondshow tussen neus en lippen werd gemeld).
    Aldus wordt verdere groei van de HUB Schiphol doorgezet tegen de kentering en noodzaak van sanering in.
    Deze bevoordeling van de Noordvleugel/NOVEX Schipholregio ten koste van talloze MIRT projecten elders in het land – die “on hold” zijn gezet door VVD minister Harbers! – lijkt merkwaardig genoeg volledig aan de aandacht van de Nationale media en omroepen te ontsnappen.

    Kortom, er is sprake van een krankzinnige doofpot en taboe op openheid rond de HUB en het ene na het andere milieuschandaal rond TATA steel en Schiphol, dat via o.a. het burgerinitiatief/mediaplatform Schiphol watch anno 2023 naar buiten komt!

    8
  2. B. van Marlen

    Het geroeptoeter van Baksteen en Rintel over de ramp die NL staat te wachten bij krimp van de luchtvaart is zoniet lachtwekkend, dan zeker deerniswekkend. CO2-beprijzing kan dus wel degelijk en zorgt hopelijk dat de megalomane en infame groei nu eindelijk tot stilstand komt. Zo snel mogelijk doen en wel internationaal!

    Trouwens 20 miljoen toeristen per jaar naar NL is toch wel genoeg, of niet soms?

    Oh, ja deze wil ik u ook niet onthouden: de laatste reacties van het vliegvolk op X:

    ‘welnu hier geldt, schoenmaker blijf bij je leest, maar fijn voor je dat je goed bent in geluidshinder, goed gedaan jochie’

    ‘Miljarden ! Hè Bob
    Of was t nou een paar gepensioneerden die tijd teveel hebben .. je haalt ze zo snel door elkaar hè ! Met je 60 decibel in je slaapkamer

    ‘ga jij nu zeggen dat deze spotprent door luchtvaarttrollen geplaats is, halve zool’

    Een betere reclame voor de mentaliteit bij onze ‘vrinden’ is niet te geven! Het zorgt bij mij altijd weer voor een nieuwe stimulans in mijn werk.

    14
  3. HansB

    Misschien is het leuk om in dit kader eens een bericht van 10 jaar geleden te memoreren. We konden najaar 2013 in de media lezen: “Een nieuwe vliegtaks, die momenteel op tafel ligt bij de begrotingsonderhandelingen tussen kabinet en oppositie, zou een geweldige dreun betekenen voor de Nederlandse concurrentiepositie. Dat was dinsdag de eensgezinde boodschap van de topmannen van Schiphol en KLM. Hordes mensen gaan met de auto de grens over om daar te vliegen’, voorspelde KLM-topman Camiel Eurlings”. Lachwekkend, dat geroeptoeter van destijds.

    14
  4. Haes

    @manon: de toespraak van rutte in de vn was wat mij betreft het typische voorbeeld van de nederlander die overal ter wereld met het vingertje zwaait maar nogal stekeblind en oostindisch doof is waar het eigen falen betreft. Ik heb met kromme tenen naar dit schijnheilig betoog gekeken.

    20
  5. Manon

    Uit de speech van Mark Rutte tijdens de VN: “Today, there is no time to be lost.
    There’s never been so much at stake at one time.
    We must combat climate change.
    Fight hunger and poverty.
    And protect peace and security in many places all over the world.”
    Bijzonder om dit uit zijn mond te horen, maar ik hoop van harte dat de VVD-leden dit ter harte nemen en hun beleid erop aanpassen! Ook en vooral op Europees niveau, luister naar en werk samen met partijen die de klimaatveranderingen al veel eerder serieus namen. Dan hebben niet alleen wij inwoners rondom Schiphol minder overlast, voor alle inwoners van Europese grote steden wordt het dan leefbaarder. En nog veel belangrijker, misschien dat we alle inmiddels toegebrachte schade eindelijk een halt kunnen toeroepen…..?

    19
    • Maaike

      Rutte sprak in 2021 op de Climate Change Conference over klimaatproblemen en had het over “action, action, action” (link: https://www.government.nl/documents/speeches/2021/11/01/speech-by-prime-minister-mark-rutte-at-the-26th-un-climate-change-conference-cop26). Aangezien er sindsdien nauwelijks actie is geweest, geloof ik geen woord van wat die beste man zegt. Het zijn loze woorden.

      21
    • Henk Visser

      Beste Manon,

      Ik hoop van harte met je mee. Maar je kunt nog beter tussen de haaien zwemmen dan de VVD vertrouwen. In februari 2020 kwamen de neo-liberalen voor het achtste jaar op rij (!) uit de bus met de meeste integriteitsschandalen volgens de PI-Index (politieke integriteitsindex). Score: VVD 10, PVV en D66 elk 5. Bron: https://www.transparency.nl/nieuws/2020/11/vvd-partij-met-meeste-affaires-geeft-weer-geen-aandacht-aan-integriteit/
      En dat zegt eigenlijk genoeg voor wie het verstand heeft.

      Hier en daar wordt Halbers al geroemd om zijn krimpplannen om die later weer los te laten en te stijgen naar groei. Zoals SW al melde is in de nieuwe rijksbegroting 208mln aan subsidie gereserveerd voor de luchtvaartindustrie voor aanpassingen die de geluidsoverlast en fijnstofuitstoot zeker niet gaan verminderen. Voor experimenten met waterstof wat ook geen krimp op vliegfrequentie teweeg brengt. Net zo’n vaag toekomstbeeld als de raadsels van Nostradamus.
      In het partijprogramma dus schemeren met sympathie voor de bewoners rond de luchthavens, maar ondertussen wel samen met de coalitieministers van het CDA, D66 en de CU de miljoenennota tot een KLM blauwe taart in de oven bakken.
      Laat er nooit een vleug van twijfel zijn. De VVD is de lakeienpartij van het grootkapitaal. Elk ander geluid is verkiezingsretoriek. Naar ‘goed’ voorbeeld uit de VS. Het is de ‘veel vliegen’ partij er alles aan gelegen minuscuul Nederland, net als in het koloniale tijdperk, op de (Europese) wereldkaart te zetten.
      Schiphol in de EU op één na grootste luchthaven. De Rotterdamse haven als grootste van Europa en ook als vleesexporteur.

      De VVD stuwt ons wel op in de zuil der economische grootmachten. Ten koste van wie? Want alles heeft een prijs. Niks voor niks. Ten koste van de bewoners in Zuid-Holland rond Rotterdam. Olieraffinaderijen, petrochemische industrie, Chemours.
      De boeren die nu de onvermijdelijke rekening gepresenteerd krijgen van ruim een decennia liberaal beleid dat alle internationale milieuregels aan de laars lapte. Een beleid ten koste van de bewoners in Groningen. En de luchtvaart slachtoffers.
      VVD is de afkorting van Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Contradictioneler kan een partijnaam niet zijn. Het vertegenwoordigd slechtst het electoraat dat ruim profiteert van de economische welvaart dat de partij nastreeft. Niet het volk in de algemene zin. De liberalen grossieren in eufemismen.
      Dat er in de miljoenennota meer geld komt voor de onderklasse kan ook weer als een verkiezingsstunt uitgelegd worden. Want waarom is hier dan niet veel eerder aandacht aan besteed?

      Was Mark Rutte en zijn partij al die jaren een Ebenezer Scrooge uit het Disney kerstverhaal die nu tot inkeer is gekomen? Een sprookje. En een sprookje is maar …
      een sprookje.

      7
  6. Afbouw fossiele subsidies en vrijstellingen

    Accijns op kerosine is een goed begin en makkelijk snel in te voeren, ook om fossiele subsidies en – vrijstellingen af te gaan bouwen. Want die subsidies en – vrijstellingen zijn niet meer uit te leggen in de klimaatcrisis waarin de EU en de wereld zich bevindt.

    En de 31 (!) miljard euro aan accijnsinkomsten in de EU, investeren in het treinennetwerk, een schone manier van reizen.

    29
  7. Mike

    Hmmm, zou London juist dan de kerosine oase van Europa worden? Niet meer gehouden aan de EU regels kunnen ze onbekommerd hun slag slaan.
    Ik zou voorstellen dat zowel overvlieg als landingsrechten moeten worden belast met een behoorlijk hoog tarief, ja er komen dan minder vliegtuigen over NL, maar dat willen we toch juist ???

    19
    • Eric Stam

      Dat valt te betwijfelen. De vraag is hoe groot de steun is bij de Britse bevolking om extra vluchten vanuit de EU te accommoderen. De Jet Zero strategie van de Britse regering is al zeer controversieel. Bewoners groeperen zich daar ook om zich te wapenen tegen lokale overlast. En het zal u verbazen: de klimaatopgave en -beweging bestaat daar ook.

      De kans is aanzienlijk dat het VK zal volgen als Europese landen een accijns op kerosine invoeren.

      19
  8. Rob

    Idd waar wachten we nog op. Alleen de klm die gebleken niet levensvatbaar is heeft belang bij de hub functie. Nederland en de samenleving in z’n geheel niet.
    Dus voer de overstap en kerosine belasting aub vandaag nog in. Elke luchtvaart maatschappij in Nederland wordt benadeeld door het in stand houden van de klm belastingvrijstellingen.

    40

Geef een reactie

Translate