Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof, Update

Provincie vuistdiep in plannen om Schiphol aan natuurvergunning te helpen

provinciehuis

Paviljoen Welgelegen, onderdeel van het Provinciehuis Noord-Holland (foto: Arch via Wikimedia)

(leestijd ongeveer 4 minuten)
4.7
(251)

De Provincie Noord-Holland heeft de mond vol van verduurzaming, maar blijkt achter de schermen volop mee te werken aan groei van Schiphol. Waarbij de te maken kosten voor de natuurvergunning vooral niet voor rekening van de vliegindustrie mogen komen.

Deel op XDeel op Linkedin

Uit opgevraagde overheidsdocumenten blijkt dat de provincie eind 2021 overlegde met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) om twee problemen tegelijkertijd op te lossen. Het sluiten van een gevaarlijke cooksfabriek van Tata Steel zou gecombineerd worden met het beschikbaar stellen van de vrijkomende stikstofruimte aan Schiphol.

Schiphol had die extra ruimte nodig omdat het niet beschikte over een natuurvergunning, terwijl die wel wettelijk verplicht is.

Provincie wil wel
“De provincie lijkt wel wat te zien in het voorstel. Het lijkt juridisch te kunnen en aan te sluiten op de beleidsmatige wensen van de provincie zelf”, zo staat te lezen in een mailwisseling tussen ambtenaren van I&W van 16 december 2021. “En het is gunstig dat we er meteen een ander probleem mee oplossen.”

Om tot deze creatieve oplossing te komen, had de provincie aan I&W een lijst aangeleverd met de grootste uitstoters van stikstof in de provincie. Daarop prijkte Tata Steel naast onder meer de Hemwegcentrale (die toen al was gesloten) en twee centrales van Vattenfall.

I&W wil dat lijstje uitgebreid bestuderen op “kansen” om stikstofruimte voor Schiphol te creëren. Daarbij zal “met aandacht” naar Tata worden gekeken. De ligging van Tata is immers ideaal, zo vinden de ambtenaren, ten noorden van Schiphol waar het vliegveld een groot probleem heeft met de stikstofdepositie op vier kwetsbare natuurgebieden die tussen Tata en de Polderbaan inliggen.

De lijst met de vijftien industriële piekbelasters in de provincie is door de provincie illegaal samengesteld, zo staat te lezen in de documenten. RIVM wilde de gegevens niet verstrekken vanwege de privacywetgeving, waarna de provincie zelf maar aan de slag is gegaan.

Verboden informatie toch gedeeld
Die lijst wordt vervolgens tegen de regels in gedeeld met allerlei ambtenaren op het ministerie met de expliciete waarschuwing dat “het niet een officiële lijst is en de lijst is niet openbaar. [..] Van belang is dat de verstrekte gegevens niet voor een ander doel dan voor inzicht in de stikstofbelasting mogen worden gebruikt.”

De provincie sluit af met een juridische standaardzin. “Aan dit bericht en eventuele bijdragen kunnen geen rechten worden ontleend”, was getekend het Provinciaal Bestuur van Noord-Holland.

Met man en macht
Uit de vrijgegeven documenten blijkt opnieuw hoeveel menskracht er zit in de vorige week afgegeven natuurvergunning voor Schiphol. Op 7 december werd in het overleg tussen de ministers afgesproken dat man en macht moest worden ingezet om te werken aan “oplossingsrichtingen voor de stikstofproblematiek van Schiphol”.

Vervolgens werd een overleg opgetuigd waarin niet alleen Schiphol was uitgenodigd, maar ook meerdere directeuren-generaal van het ministerie van Landbouw (verantwoordelijk voor het afgeven van de vergunning), Binnenlandse Zaken, Economische Zaken, I&W, Financiën én de provincie.

“De regie van deze zoektocht (naar stikstofruimte, red.) wordt neergelegd bij I&W en deze moet indien mogelijk leiden tot een concreet besluit over een vergunbaar pad ten aanzien van de stikstofopgave, de mitigerende of compenserende maatregelen en de juridische vorm voor een natuurvergunning en een luchthavenverkeersbesluit.” In normaal Nederlands: alles wordt uit de kast getrokken om de illegale status van Schiphol te beëindigen.

Kosten mogen niet naar luchtvaartsector
Op dat moment was het voor de ambtenaren nog onbekend of Tata überhaupt wilde meewerken aan zo’n oplossing, waarbij er ovens gesloten zouden worden ten behoeve van Schiphol. Maar het luchtvaartminnende I&W maakte zich wel alvast zorgen over de kosten van zo’n operatie. “Zijn we er zeker van dat dit via het transitiefonds of op andere manieren wordt gefinancierd en deze niet ook (deels) worden afgewenteld op de luchtvaartsector”, vraagt een jurist bij I&W zich af.

Dit inkijkje in interne stukken maakt opnieuw glashelder hoeveel moeite de overheid heeft gestoken in het regelen van de omstreden natuurvergunning voor Schiphol. Ook wordt duidelijk dat Provincie Noord-Holland een actieve rol speelt in het laten teruggroeien van Schiphol naar 500.000 vluchten.

Beleid provincie wijkt af van beloften
Eerder werd al duidelijk dat de provincie de juridisch kwetsbare overname van stikstofruimte door Schiphol geen strobreed in de weg heeft gelegd. Als het de provincie ernst was geweest met het beschermen van de natuur en de leefomgeving had deze eenvoudig kunnen weigeren de stikstofvergunningen van de opgekochte boerenbedrijven in te trekken. Dan had Schiphol deze niet kunnen gebruiken in de aanvraag voor de natuurvergunning en dus automatisch moeten krimpen. Ondanks het ‘groene’ coalitieakkoord ging de provincie zonder morren akkoord met de transacties.

Dat is des te pijnlijker omdat er in de provincie talloze boeren wachten op een natuurvergunning die al jaren geleden is toegezegd – ook door bestuurders in Noord-Holland.

Duidelijk is dat de prioriteiten van het provinciale bestuur elders liggen. Het weggeven van de schaarse stikstofruimte aan de vliegindustrie gaat direct ten koste van de veehouders, vooral als straks blijkt dat – mede door het overmatige vliegverkeer – de doelstellingen voor natuurherstel niet worden gehaald en de stikstofuitstoot nog verder moet worden teruggebracht. Zo’n extra opgave komt dan voor een belangrijk deel op het bordje te liggen van de boeren.

Update 13 okt 2023, 12:00 uur
Naar aanleiding van dit artikel zijn door Statenlid Walter Freeman (GroenLinks) vragen gesteld. Hoewel de gedeputeerde antwoordt zich niet te herkennen in het hier geschetste beeld en er zelfs afstand van neemt, weerlegt het college van Noord-Holland geen enkel feit uit ons relaas. De aalgladde antwoorden vindt u hier.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 251

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. John

    Gooi Lelystad open zijn we van het gezeur af😡

  2. Josje

    Uit de antwoorden van het college van GS op de vragen over de natuurvergunning voor Schiphol leid ik af dat het provinciebestuur van NH een soort facilitator van overlegtafels is zonder enige politieke invloed. Als de zorg voor de omgevingskwaliteit blijkbaar niet verder reikt dan dat kunnen we beter een goedkoper congrescentrum inhuren van onze belastingcenten.

  3. Petitie vliegreclames

    Er is een brief gestuurd door de duurzame 100 winnaars waarin ze Trouw oproepen te stoppen met die eindeloze stroom paginagrote advertenties voor vliegvakanties in de krant.
    We kunnen helpen door de petitie te tekenen:
    https://actie.fossielvrij.nl/petitions/uitgevers-bevrijd-kranten-van-fossiele-reclame?utm_medium=email

    7
  4. Geert

    Te veel VVD’ers in het bestuur van Noord-Holland ,om te beginnen al de commissaris van de Koning.
    We stemmen met ons allen nog steeds verkeerd,kijk nu eens naar de partij programma’s ipv. hoe iemand eruit ziet en of hij/zij er leuk uitziet of een vlotte babbel heeft.
    In november kunnen we de boel weer enigszins recht trekken.

    21
  5. Jan Hospers

    NOx en NH3 mogen helemaal niet uitgeruild worden

    20
  6. HansB

    Ik zie op deze wijze ook nog wel eens Lelystad open gaan. Dat is de volgende stip aan de horizon in dit schimmige spel. Er geldt het recht van de sterkste, de vliegindustrie.

    19
    • Winnie Lieverst

      Iets controversieel verklaren door de Tweede Kamer is een wasse neus. Het kabinet dendert gewoon door. Bestuurlijke vernieuwing? Wat is dat eigenlijk; heb ik iets gemist.

      4
  7. Rob

    Schokkend om telkens weer te lezen dat heel bestuurlijk Nederland deze groot vervuiler en overlast gever met man en macht steunt en heimelijk probeert groter viezer en nog meer overlast gevend te maken en ook nog is op kosten van de samenleving. Treurige bende is het. Deze bestuurders moeten zich verantwoorden en aan de paal genageld worden

    50
  8. B. van Marlen

    Het is dierendag vandaag! Dit artikel doet me denken aan Animal Farm van George Orwell: All animals are equal, but some are more equal than others! Vertaal dit als volgt: alle vervuilers moeten betalen, maar sommigen (eigenlijk velen) mogen meer betalen (iedereen dus) en anderen (eigenlijk sommigen, waaronder de grootvervuilers) minder. Dooschuiven van de rekening naar anderen (in dit geval o.a. vele boeren) dus!

    Dit heeft met het bevorderen van natuurherstel helemaal niets te maken, wel met het bevorderen van een elitair bedrijf. Het ondermijnt in grote mate het stikstof- en klimaatbeleid.

    Elk provinciebestuur dat hierin meegaat handelt op een zeer laakbare manier tegen de geest van de wet. Het MRA netwerk ten top!

    Een mooier voorbeeld van corrupte koehandel is nauwelijks denkbaar!

    78
  9. Bourree

    Bourree heeft geen woorden meer voor het onrecht dat omwonenden heel bewust wordt aangedaan. Zoveel mensen die moeten leven in een ongezonde leefomgeving. Het geluid gaat alle perken te buiten. Niemand hoort ze. De politiek is doof en de KLM is niet meer dan een heeeeel erg a-sociaal bedrijf dat misbruik maakt van elke situatie en daar ook nog eens de kans voor krijgt door de provincie. Het beschermen van burgers is in heel Noord-Holland een lachertje. Het wordt hoog tijd dat de verantwoordelijken persoonlijk voor de rechter worden gebracht en wat mij betreft is ook een massaclaim op zijn plaats. Bourree kan wel janken om zoveel onrecht!

    73
    • Niek

      Dit spelletje gaat op voor heel Nederland. Veel industriële bedrijven hebben géén natuurbeschermings vergunning of niet eens aangevraagd. Dit is een probleem voor provincies en gemeenten omdat dit nu niet meer gaat. Ze proberen dit onderhands te regelen door boeren strengere regels te geven voor stikstof en deze stikstofruimte straks door te sluizen naar de industrie. De boer mag dus kosten maken om de industrie van stikstofruimte te voorzien.
      Het zou ook kunnen doordat de industrie de krimp of de innovatie bij de boer betaald.
      Je ontkomt hier niet aan wil je de industrie weer legaal maken.

      22

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate