Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

I&W blokkeerde regeling PAS-melders in voordeel van Lelystad Airport

kippen

foto: Rita via Pixabay

4.6
(206)

Het ministerie van Infrastructuur (I&W) wilde in 2021 alleen akkoord gaan met nieuwe afspraken voor zogenaamde PAS-melders – veelal boeren die te goeder trouw een melding hadden gedaan van hun stikstofuitstoot – als Lelystad Airport zou worden gelegaliseerd. De voorwaarde is mogelijk illegaal.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit recent vrijgegeven stukken die werden opgevraagd met een beroep op de Wet open overheid. Vanwege het mogelijk illegale karakter van deze voorwaarde stelt Kamerlid Lammert van Raan (Partij voor de Dieren) vragen aan minister Mark Harbers (I&W).

Vanwege de onverwachte move van I&W moest op stel en sprong een nieuw overleg worden ingepland tussen de topambtenaren van de ministeries van Landbouw (verantwoordelijk voor natuurvergunningen) en I&W.

Liever vliegtuigen dan boeren
Het dwingende optreden van I&W is niet nieuw voor kenners van het dossier Lelystad Airport, maar in de nu vrijgegeven passage staat wel voor het eerst zwart op wit dat I&W ontwikkelingen die positief konden uitpakken voor de boeren werden gedwaarsboomd ten faveure van de vliegindustrie.

Van Raan wil nu van de minister weten op basis van welke wetgeving het ministerie van Infrastructuur deze voorwaarden heeft kunnen stellen. Mocht zo’n rechtsgrond ontbreken, dan eist het Kamerlid een andere passende verklaring van de minister.

Mocht de minister zich niet herkennen in de voorwaarde, dan mag hij uitleggen of I&W op geen enkele manier ongeëigende druk heeft uitgeoefend op de collegae bij LNV om de legalisering van Lelystad Airport er doorheen te drukken.

Ritselen
Verder maakt Van Raan van de gelegenheid gebruik om te informeren naar de huidige stand van zaken rond de natuurvergunning voor het poldervliegveld en of er bepaalde afspraken zijn gemaakt tussen LNV en I&W om een vergunning te ritselen, mogelijk ten koste van andere belanghebbenden als de boeren.

“Komt er een moment dan I&W kiest voor het belang van de natuur boven die van de luchtvaartsector, waarbij een nieuwe balans ontstaat? Zoja, wanneer verwacht u – bij benadering – dat moment?”

Al in 2019 werd duidelijk dat de Nederlandse vliegvelden die (deels) onder de Schiphol Groep vallen niet beschikten over een natuurvergunning. Al ruim vier jaar wordt gesteggeld over die vergunningen die nodig zijn om een vliegveld legaal in de lucht te houden.

Al jaren ‘zicht op legalisatie’
Al die tijd vragen burgers de overheid om de natuurwetgeving te handhaven en de vliegvelden af te schalen tot een niveau dat past bij een instelling zonder zo’n vergunning. In Zuid-Limburg werd zelfs aangifte gedaan tegen vliegveld MAA wegens een vermeend economisch delict.

Tot op heden kijkt de overheid weg en gedoogt het de illegale situatie. Recentelijk zijn daarom nieuwe handhavingsverzoeken ingediend. De ongewenste situatie van stikstof uitstoten en daarmee de natuur verder schade berokkenen, duurt nu al veel te lang. Eerdere verzoeken werden door de rechter afgewezen, onder meer omdat er ‘zicht op legalisatie’ zou bestaan. Dat argument is vier jaar later nauwelijks meer met droge ogen aan te voeren.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 206

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bourree

    ꧁•⊹٭Column de Bourree٭⊹•꧂

    Zoals het klokje thuis tikt is al heel lang niet meer hoorbaar door de razende gierende vliegtuigen die elke twee minuten op een paar honderd meter veel te laag overdenderen over de woonwijken. Ik vraag mij af waar het verstand zat van diegenen die bedacht hebben dat vlieggoten, intersectiestarts en laag vliegen minder hinder veroorzaakt en daarmee dus legitiem zou zijn. Half Nederland wordt elke dag ernstig verstoord door een bedrijf dat zich niets aantrekt van de omgeving waar mensen wonen die recht hebben op een veilige en gezonde leefomgeving. De lokale politiek heeft zichzelf buitenspel gezet en omdat de handhaving ( van de veel te ruim opgestelde normen) ontbreekt en daar wordt meteen langdurig en uitgebreid misbruik van gemaakt. Het “gerintel” ofwel misleiding gaat maar door. De ongevraagde overlast en de uitstoot van giftige stoffen neerleggen bij gewone burgers om zelf grotere winsten te behalen is schandalig, a-sociaal en mensonwaardig.

    Op het plein naast het dorpshuis staat een prachtige oude bloesemboom. De prachtige kleurrijke bloei is een lust voor het oog. In de schaduw van de takken schuilen een paar huismusjes en tussen de bladeren heeft een ekster haar nest verstopt. De boom zorgt voor verkoeling en veiligheid. Op zaterdagochtend komt het plein langzaam tot leven. Het is de ontmoetingsplek voor de bewoners. Jong en oud slenteren nog slaperig over de oude kinderhoofdjes. De marktkraampjes worden ingericht met verse bloemen, banket en broodwaren, groente, kaas en fruit. Op het terras wordt de eerste koffie geschonken met op het schoteltje zelfgebakken roomboterkoekjes van de dorpsbakker. Ik zit in een hoekje onder een parasol en lees de krant.

    Extreem weer, hitterecords, droogte, overstromingen, aardbevingen, ontbossing, opwarming van de oceaan, smeltend ijs, natuurbranden, stijging van de zeespiegel, lozingen, giftige uitstoot, CO2, Pfas, orkanen en tornado’s. De verontrustende krantenkoppen vliegen je om de oren maar niemand neemt de verantwoordelijkheid er iets aan te doen. De gezondheid van mens en natuur worden opgeofferd voor een onredelijk economisch belang. De indusrtie en de overheid minachten en schofferen de burger elke dag in het belang van geld. Politici kijken weg of maken melders en klimaatbeschermers belachelijk. Het kabouterland Nederland laat de hele wereld naar Schiphol komen en de omwonenden mogen de prijs betalen. De gezondheid van bewoners is onbelangrijk. Zij mogen gebukt gaan onder absurde geluidsnormen en giftige uitstoot. Klachtenafhandelaar BAS adviseert verhuizen. “Uw woonwijk ligt ongunstig ten opzichte van Schiphol” “Daar kunnen wij niets aan doen΅ Wat zegt u?

    Altijd weer de omgekeerde wereld. Schiphol ligt ongunstig voor omwonenden en niet andersom! Het was hier prettig en leefbaar! De overlast in de provincies is de laatste jaren extreem en aantoonbaar toegenomen omdat de KLM het aantal vluchten in korte tijd heeft verdubbeld, alleen maar wil groeien en alle fatsoensnormen voor de Nederlandse inwoners is kwijtgeraakt en totaal onbelangrijk vindt. Zelfs rechtzaken voert om de belangen van de gedupeerden te vermorzelen.

    Ook al kan ik het klokje thuis niet meer horen…ik weet dat het is tijd voor verandering. De aarde, de natuur is ons tijdelijke onderkomen. Daar moeten we zuinig op zijn en vraagt stevige maatregelen op hele korte termijn. Ook voor de generaties na ons. Wij vragen bescherming tegen dit onrecht. Daar hebben wij recht op! Toch? Rechter?

    27
  2. Richard

    Richard
    In de link naar het WOO-stuk kom ik het getoonde bericht niet tegen. Staat het wellicht in een ander document?
    Ik zonder nadere context dan wel de conclusie te trekken die in het bericht staat?

    • WOO fan

      Stuk 203 op pagina 550. Zoeken met ctrl-f werkt niet, het ministerie plakt sommige stukken enkel grafisch in vrij te geven stukken dus niet als tekst.

      1
  3. ad

    De aandeelhouders willen geld en groei, al het andere interesseert hen doorgaans een stuk minder. Zo ook de aandeelhouders in het luchtvaartgedrocht, waaronder onze staat.
    Die staat (die toch zo graag alles wil privatiseren..) dient haar aandeel te verkopen en onafhankelijk en onpartijdig beleid te voeren.
    Dat voorkomt gesjoemel door die staat omwille van haar eigenbelang.
    Ze mogen hun (=ons) geld van mij wel steken in zaken van algemeen nut die door de VVD privatiseringshype ten prooi zijn gevallen aan geld- en groei gedrevenheid en eigenbelang. Ik denk aan bij voorbeeld de gezondheidszorg en nutsvoorzieningen zoals energie.

    16
    • Wilfried

      Wat de wereld primair NU nodig heeft is een radicale systeemverandering. Een nieuw systeem waarin het niet langer draait om economische groei en eindeloze winstmaximalisaties bij de mondiale corporate bedrijven. Wereldwijd moeten wij als welwillende, sociale en milieu bewuste burger opstaan en in actie komen omdat het al heel lang niet zo meer kan. Ruim 50 jaar geleden werd er al voor gewaarschuwd door de club van Rome. En notabene Shell zelf kwam eind jaren ’80 al met klimaatwaarschuwingen die er echt niet om logen. Het is eeuwig zonde dat de tijd door het neoliberalisme 40 jaar heeft stilgestaan. 28 COP’s en een Paris agreement ten spijt. Daarom ben ik blij met de burgerinitiatieven die er sinds enkele jaren wel al zijn, zoals dit geweldige platform Schipholwatch en vliegherrie.nl. Maar natuurlijk ook de wereldwijde organisaties zoals Just Stop Oil, Extinction Rebellion en Fridays for Future onder aanvoering van Greta Thunberg moeten we natuurlijk zeker niet vergeten. Een ding moeten we zeker doen: nooit opgeven en hopen dat op een mooie dag alles in een stroomversnelling zal gaan komen. Allemaal een fijne dag!

      4
  4. Josje

    Regeling akkoord, op voorwaarde dat het geen invloed heeft op de vergunning voor Lelystad Airport. En dan moeten burgers die zich zorgen maken over een laagvliegroute boven hun leefomgeving, die zich uitgebreid verdiepen in de stukken, in hun vrije tijd expertise opbouwen en zich beijveren om medeburgers te mobiliseren, lezen dat ze opboksen tegen dit soort ‘beleid’? Pas las ik een oproep dat we meer vertrouwen moeten hebben in onze ambtenaren. Maar zolang ordinaire koehandel voor beleid moet doorgaan zit er voor burgers die rechtvaardigheid zoeken niets anders op dan het heft in eigen handen nemen en met juridische middelen afdwingen dat de overheid hun belangen serieus neemt.

    70

Geef een reactie

Translate