Kamerlid D. Eppink van JA21 blijft ook na het presenteren van aanvullende informatie bij zijn valse beschuldiging van de website vliegherrie.nl. De oud-journalist heeft kennelijk geen boodschap meer aan hoor en wederhoor.
Eppink noemde de website in een recent debat in de Tweede Kamer ‘frauduleus’. Er zouden geautomatiseerde meldingen op vliegherrie.nl terechtkomen die het beeld van de werkelijke overlast zouden vertroebelen.
Het Kamerlid nam voorafgaand aan zijn ongefundeerde uitlatingen niet de moeite de feiten te checken, noch nam hij contact op met ook maar één van de organisaties achter de site om zijn aannamen te staven. In plaats daarvan verliet hij zich op uitlatingen van de luchtvaartlobby die hem de valse informatie deed toekomen, onder meer via sociale media.
SchipholWatch en andere initiatiefnemers van de site nemen het Eppink zeer kwalijk dat hij dit initiatief uit het maatschappijk middenveld in een kwaad daglicht zet zonder te beschikken over de juiste feiten. Nog kwalijker is dat hij bij zijn standpunten blijft zelfs nadat hem de feiten zijn gepresenteerd. Dit blijkt uit correspondentie tussen SchipholWatch en een fractiemedewerker.
Kwaadaardige verdraaiing van feiten
Dit zien wij als een bewuste en kwaadaardige verdraaiing van de feiten. Eppink is in het verleden nota bene journalist geweest bij NRC en zou daarom als geen ander moeten weten hoe belangrijk hoor en wederhoor zijn.
Eppink baseerde zijn beschuldingingen aan het adres van vliegherrie.nl op zijn ervaringen met de website van het Bewoners Aanspreekpunt van Schiphol (BAS). Daar is het inderdaad mogelijk ongezien geautomatiseerde meldingen in te brengen die worden meegenomen in de statistieken.
Maar BAS is een initiatief van Schiphol met de Luchtverkeersleiding Nederland en heeft niets te maken met de website vliegherrie.nl, waar wel zorgvuldig wordt omgegaan met gegevens.
Vliegherrie.nl is geen BAS
BAS kwam eerder in het nieuws omdat er veel meldingen kwijtraken, meldingen van omgevingsdiensten elders niet worden verwerkt en de site slecht beveiligd was tegen hackers. Daardoor konden privégegevens van melders op straat komen te liggen. Niet bekend is hoe BAS de geautomatiseerde meldingen behandelt.
Bij vliegherrie.nl is het weliswaar mogelijk geautomatiseerde meldingen in te sturen, echter worden deze voorzien van een ‘vlaggetje’. De meldingen verschijnen niet in de overzichten op de site en niet in de statistieken. De meldingen worden slechts, voorzien van een duidelijke markering, opgeslagen voor het geval een wetenschapper belangstelling heeft voor de ruwe site-data.
Overigens maken de automatische meldingen bij vliegherrie.nl minder dan één procent uit van het totaal. Op de ruim 230.000 meldingen van de afgelopen twee jaar zijn er net iets minder dan 2.000 geautomatiseerd ingebracht.
Ongeveer een twee keer zo groot aantal meldingen is door de redactie verwijderd vanwege ruw taalgebruik of andere ongewenste uitlatingen. De redactie staat dergelijke uitingen niet toe omdat dit het gezag van vliegherrie.nl ondermijnt.
Ondermijning vertrouwen
Behalve wetenschappers en journalisten maakt ook de Inspectie Leefomgeving & Transport dankbaar gebruik van de verzamelde gegevens. De inspectiedienst neemt de cijfers op in de jaarlijkse rapportage ‘De staat van Schiphol’.
De actie van Eppink en zijn weigering de misleidende beschuldigingen in te trekken hebben veel weg van een moedwillige poging tot beschadiging van een hoopvol initatief van burgers die het slachtoffer zijn van de vliegindustrie.
Zoals bekend is Eppink een groot voorstander van groei van deze sector en dat mag uiteraard. Maar het geeft geen pas als Kamerlid je gelijk te willen halen op basis van aantoonbare leugens. Dat ondermijnt (opnieuw) het vertrouwen in de politiek.
Peter
Ik vind, is mijn persoonlijke mening dus dat mag, zo’n naar hoofd hebben. Trouwens zijn baas, die met dat plastic brilletje, idem. Dus nooit JA21 stemmen.
Wilfried
Een partijhopper pur sang is dit heerschap. Sinds kort nu weer overgestapt naar de BBB van Caroline van der Plas. Voor wederom hoe lang, vraag ik mij oprecht af. Want de BBB is juist NIET bepaald pro-luchtvaart wat ik ervan weet..
Jan Barteld
Politici staan boven de wetenschap en boven de feiten, althans dat is wat sommige politici te kennen geven, al jaren lang, en waar ze al jaren lang mee weg komen, verdwaald in hun bubbel…
RoTT
Ook in ons ‘nette’ Nederland is er corruptie, dat zie je nu maar weer met deze ‘volksvertegenwoordiger’. Dit figuur is vast omgekocht met vliegsnoepreisjes of gewoon met geld. Vandaar dat fanatisme om elk oppositiegeluid te diskwalificeren. Ik hoop dat deze volksverlakker eens gedwongen wordt zich met argumenten te moeten verdedigen.
B. van Marlen
Van Rechts NL is helemaal niets te verwachten op dit dossier, behalve pleiten voor meer groei! JA21 is tevens en klimaatontkenner, ik zou er nooit op stemmen. Kan dit heerschap niet wegens laster worden vervolgd?
Bij ons onder de Polderbaan is de herrie van 2019 weer volledig terug met meer dan 450 vluchten per etmaal!
Gerda Brasser
Alles wat met de luchtvaart heeft te maken, bestaat uit leugens, list, bedrog en corruptie, dus dit uiteraard ook.
Bourree
Teveel aandacht voor deze domme volksvertegenwoordiger die probeert ons geluid populistisch te diskwalificeren. Na deze uitspraken heeft vliegherrie er weer duizenden meldende huishoudens bij gekregen. Bedankt Ja21! Laat Eppink maar lekker raaskallen. Hij zorgt hiermee persoonlijk voor de ondergang van zijn eigen partij!
Lenie
Negatieve aandacht is ook aandacht. Er zullen vast mensen gedacht hebben:”Huh, vliegherrie.nl? Nooit van gehoord. Eens kijken wat het is…” En wat je aandacht geeft, groeit… Sinds zaterdag al weer meer dan dertig meldende huishoudens hier erbij. Neemt niet weg dat Eppink zich schuldig heeft gemaakt aan laster.
E.C. Lehr
Was het niet zo dat JA21 bij de laatste Kamerverkiezingen kritisch was op Schiphol, maar na een gesprek op Schiphol (of met KLM ?) opeens de mond vol had van economische waarde, hub, verbinden enzo ? Als in Roomser dan de paus ? Waarbij ik dacht wat is hen toegestopt ? Spekt KLM bijvoorbeeld de partijkas ?
Geert
Tijd voor rechtszaak richting hem? En sponsoring daarvoor gewoon ophalen via crowdfunding?
ernest
helemaal eens!
Jan Scarpa
Ja21 neemt het ook hierbij niet zo nauw met de feiten. Diep treurig.
martin
zijn naam komt ook voor in “het klasje van Bolkestein “, de aardsvader van nieuw rechts Nederland, lees en huiver
Inhumaan 🐽
JA21 staat een humaan emigratie beleid voor, hoe humaan is hun beleid ten opzichte van de omwonenden van Schiphol, omwonenden van Chemours, Tata?
Ik vraag mij af of deze verschrikkelijke persoon op eigen houtje handelt?
Is het bestuur van JA21 benaderd?
Eppink kent schijnbaar ook de Grondwet niet? In elk geval
nooit meer opnemen op de verkiezingslijst!
Johan Duin
Hoor en wederhoor is niet meer van toepassing bij deze heer leeft in zijn eigen bubbel en gelijk.
Waarschijnlijk opgevoed in de kamer alles buiten de kamer is onzin en niet te vertrouwen. Hij zal ook wel vriendjes hebben bij Schiphol.
Ik denk ook dat er in zijn woonplaats geen vliegtuig herrie voorkomt.
Rob
Kansloze man, en typische voorvechter van de luchtvaart. Die leven in hun eigen wereldje
Hans Kyperd
Eppink is toch die gelegenheidspoliticus die van de VVD naar Forum voor Democratie ging en nu inmiddels is aanbeland bij
Ja21, die juist vinden dat de overheid de burger in de steek laat. En nu laat Ja21 dus ook de burger in de steek. Ik ga er maar vanuit dat dit probleem tijdelijk is en J21, die een betrouwbare partij wil zijn, hem niet meer op de lijst zet voor de verkiezingen in november
Jan
Het zou interessant zijn om de goede man te vragen welk belang hij dient met dergelijk onwaarheden. En dergelijke figuren worden door een politieke partij een “positie” geboden. Gedwongen verzoek tot rectificatie zou niet misstaan.
w.koorn
Prima reactie op dergelijke aantijgingen. Geef er zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan, een anp persbericht bv.
Musje
De brutaliteit!
Wat ik me wel afvraag, onderneemt SW nog stappen hiertegen? Kan er aangifte gedaan worden tegen laster ofzo?
SchipholWatch
We overleggen nog even met de overige deelnemers aan vliegherrie.nl of we het de moeite waard vinden. Wij willen wel!
Josje
Ja, aangifte doen. Het is zeer kwalijk, te meer hij bij zijn mening blijft nu deze publiekelijk wordt aangevochten. Dat moet reden zijn tot nader onderzoek en reflectie, waarbij direct zal blijken dat zijn kwalificatie absoluut niet door de beugel kan. Ergo: hij heeft geen zin in cq belang bij rectificatie, ofwel: hij is erop uit dat bij de rechtse kiezer en bij de toch al zeer matig in dit dossier geïnteresseerde Kamer het woord ‘frauduleus’ blijft hangen. Daarmee de stem van een groot aantal Schiphol-gedupeerden die nu niet op een andere manier worden gehoord op laffe wijze diskwalificerend. Dat is volstrekt verwerpelijk. Aanpakken deze man die zich volksvertegenwoordiger noemt.
Riet
Hij woont vast niet onder de landings route
Mijn stem krijgt hij dus niet
Ik moet eerlijk zeggen het is wel een stuk minder dan voor de Corona . Maar s’nachts nog altijd een ramp !
Derk
Partij van de Dieren wil het aantal vliegbewegingen laten krimpen. Je zou maar onder de aanvliegroute wonen.
J.J.Meibergen
Dank voor dit artikel,…als ik naar het smoelwerk van die Eppink kijk dan loopt dat bij mij niet over van vertrouwen,… zeker als lobbyist van Schiphol ‘Eppo’ zou beter bij dit hoofd passen!
Het stichten van verwarring is tegenwoordig een belangrijk wapen geworden,… zeker in het media landschap,…zelf woon ik in Oegstgeest en bij de wind uit het noorden, (niet alleen uit het noorden) zijn wij (hier wonend) zwaar de pineut,…waarvan getuigen! Ik waardeer zéér jullie initiatief!
Marijke D.
Mijn ouders wonen ook in Oegstgeest en daar is het inderdaad bar en boos. Ze wonen onder de Kaagbaan. Logeren doe ik er niet meer graag. Oordoppen helpen niet. Ik fietste laatst naar Oegstgeest, via het Amsterdamse Bos en daar stonk het vreselijk naar kerosine.
Johan
Zo wie zo een enge partij Ja21 ? liever Nee21.
Jonathan de B
En een stem op VVD, CDA, D66, PVV, JA21, FvD en zelfs PvdA is garantie op meer vliegherrie.
Zelfs GroenLinks en Volt willen te weinig krimpen.
En ik wil graag mijn stem kunnen bepalen op grond van meer onderwerpen dan alleen het vliegverkeer.
Maaike
Bekijk anders eens de standpunten van de partij voor de dieren. Die hebben in mijn ogen meestal goede en concrete ideeën (en niet alleen over de luchtvaart). Zij zijn alvast voor een krimp naar maximaal 300.000 vluchten.
Johan
Dat is zeker geen slecht idee👍
Bedankt voor de info.
Oscar
Ze proberen elk burgerinitiatief kalt te stellen. Simpel, omdat de werkelijkheid verborgen moet blijven.
Ze willen alle rechtrekenen, klachten en metingen horen daar blijkbaar niet bij.
Haes
Goed dat schipholwatch reageert op de beschuldiging van eppink. Slecht dat daarbij dan weer de kwalificatie “eng rechts” valt. Volkomen overbodige toevoeging in dit verband. ik had jullie wijzer gedacht.
SchipholWatch
U heeft gelijk. We hebben het weggehaald.
Tim
BBB komt ook goed uit de bus: Tegen groei van Schiphol / voor krimp en met name ook tegen opening van Vliegveld Lelystad. In meer algemene zin zijn die ook voor bescherming van de leefomgeving en dergelijke. Ja, GroenLinks en Volt zijn nog duidelijker anti-Schiphol, maar inderdaad hebben kleven daar dan weer andere standpunten aan vast waar ik me minder in kan vinden.
Maaike
Maar ik vind van die partijen vaak dat ze zo vaag blijven met wat ze dan precies voor ogen hebben. Als je als partij voor krimp van Schiphol bent, wat bedoel je daar dan precies mee? Om het te overdrijven, 1 vlucht minder is ook krimp. Maar daar zou ik als omwonende niet tevreden mee zijn. Daarom zie ik liever concrete ideeën.
Peter
Al net zo onbetrouwbaar als zijn baas Joost Eerdmans!!
In iedergeval nooit JA21 stemmen!!
Ruud
Ik weet er ter linker en ter rechter zijde nog wel een paar waarop je niet moet stemmen als je de Schipholproblematiek in het bijzonder en het milieu/klimaatvraagstuk in meer algemene zin serieus neemt.
Richard
Weet nu geen stem op ja21