Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling

MOB eist dwangsom Haarlemmermeer wegens uitblijven gifbesluit Schiphol

uitstoot zzs

foto: dsleeter_2000 via Flickr

4.7
(185)

Schiphol treuzelt al sinds begin 2021 met het aanleveren van de verplichte rapportage over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen (zzs) op het luchthaventerrein. De gemeente Haarlemmermeer vindt het allemaal best en weigert een besluit te nemen over het aanscherpen van de bestaande vergunning.

Deel op XDeel op Linkedin

Milieuorganisatie MOB vindt het nu welletjes en wil dat de rechter de gemeente een dwangsom oplegt om te voorkomen dat een besluit nog langer wordt uitgesteld.

In oktober 2021 werd in een hoorzitting duidelijk dat Schiphol nog steeds niet de benodigde gegevens had aangeleverd. Ieder bedrijf in Nederland is verplicht iedere vijf jaar een rapportage aan te leveren over de uitstoot van zeer zorgwekkende (lees: kankerverwekkende) stoffen. Ook dienen bedrijven de uitstoot zoveel mogelijk te reduceren, waarbij ze verplicht gebruik moeten maken van de best beschikbare technieken om dat voor elkaar te krijgen.

Het college van Haarlemmermeer gaf tijdens de hoorzitting aan dat het Schiphol nog eens zes maanden extra de tijd wilde geven, maar ook nadat deze termijn was verstreken had Schiphol nog steeds niet de verplichte gegevens aangeleverd. Pas in december 2022 – twee jaar na het verstrijken van de wettige periode – ontving het vliegveld een laatste waarschuwing van de gemeente met daarin een deadline van uiterlijk 1 maart 2023.

College Haarlemmermeer zwijgt
Nadat deze datum was gepasseerd, gaf het college van burgemeester en wethouders aan MOB te kennen dat het druk was met de beoordeling van de Schiphol-rapportage. Dat zou nog eens vier weken vergen. Inmiddels is ook deze termijn verstreken en heeft MOB nog steeds niets gehoord van het college.

Ondanks alle welwillendheid van MOB om tussentijds geen procedures te starten om een besluit door Haarlemmermeer te bespoedigen, staat MOB nu nog steeds met lege handen. “In de tussentijd wordt er volop doorgevlogen en gewerkt op Schiphol – met de daarbij behorende emissies van zeer zorgwekkende stoffen”, aldus een beroep gericht aan de rechtbank in Noord-Holland.

Daarin vraagt MOB de rechter om maatregelen te treffen om verder uitstel van een besluit door het college te voorkomen. “Wij denken dan aan een door uw rechtbank vast te stellen voldoende stimulerend dwangsombedrag voor iedere dag dat het college verder in gebreke blijft om het besluit te nemen.”

Industrienormen ver overschreden
Onlangs werd na onderzoek van TNO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur bekend dat Schiphol enorme hoeveelheden zeer zorgwekkende stoffen uitstoot. Bij bepaalde gifstoffen wordt de industrienorm duizenden keren overschreden.

‘Zeer zorgwekkende stoffen’ is een officiële benaming voor stoffen die bewezen schadelijk zijn voor de gezondheid, het milieu en/of het klimaat. De uitstoot van deze stoffen brengt de gezondheid van platformmedewerkers en omwonenden in groot gevaar en berokkent schade aan natuur en klimaat.

Eerder bleek uit een uitzending van het tv-programma Zembla dat platformmedewerkers van Schiphol vrijwel nooit de pensioengerechtigde leeftijd halen en dat velen van hen overlijden aan kanker. “Ik ken geen enkele oud-collega die niet is overleden aan kanker”, vertelde een Schiphol-medewerker in die reportage.

Gezondheid bedreigd
De gemeente Haarlemmermeer is verantwoordelijk voor handhaving van de wetgeving op zeer zorgwekkende stoffen op het luchthaventerrein zelf. Het ministerie van Infrastructuur is op haar beurt verantwoordelijk voor de uitstoot zo gauw een vliegtuig het luchtruim kiest.

Tot op heden is vrijwel niets opgenomen in de luchtvaartwetten over de emissie van de gifstoffen. Minister Harbers heeft na publicatie van het alarmerende TNO-rapport toegegeven dat er regels moeten komen, maar wacht eerst nog vervolgonderzoek af. Daarmee is invoering van wetgeving die de gevaarlijke uitstoot moet beperken weer langer uitgesteld en blijven de gezondheidsrisico’s voor omwonenden bestaan.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 185

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Robin Slegers

    Minister Harbers: 3M aansprakelijk voor pfas-schade in Westerschelde

    Dus de minister weet dondersgoed wat een troep het is..

    Het zou moeten zijn, bewoners omgeving Schiphol: minister van Infrastructuur en Waterstaat aansprakelijk voor pfas-schade op Schiphol en omgeving.

    11
  2. Ed

    @ Rob, het gaat hier uiteindelijk niet om preferente banen, maar om niet preferente burgers. En dat duidt op rechtsongelijkheid. Want de discussie zou niet moeten gaan over hoe duperen we de minste burgers, maar over de vraag wat is de maximale overlast die je een burger mag aandoen. Wat moet een burger in de drukke randstad aan overlast tolereren, en wanneer is de kwaliteit van de leefomgeving onvoldoende? Waar ligt de grens, en wie bepaalt dat?

    25
  3. Rob

    Omwonenden van de preferente banen moeten niet zeuren volgens bas lvnl Schiphol Den Haag ienw en mr Harbers. En de Haarlemmermeer
    Zoveel mogelijk tering herrie over deze mensen gooien, niks overlast verdelen, maar de gebieden met iets minder mensen stapel gek maken door de herrie en wij en onze kinderen mogen blijkbaar de kanker krijgen met zoveel mogelijk uitstoot over deze omwonenden.

    Echt schokkend dit, om te janken

    Dit antwoord heeft betrekking op uw vraag van 2023-05-20.

    Waarom zijn wij als omwonenden van de Polderbaan altijd de lul met die klere herrie. Waarom wordt het vertrek van die k vliegtuigen niet eerlijk verdeeld over alle banen ?? En kom niet aan met preferente baan en het minste last voor bewoners want wij als omwonenden worden stapel gek van de herrie en de kanker uitstoot over de hoofden van ons en de kinderen. Zorg dat de lasten eerlijk verdeeld worden

    ——————————————————–

    Het baangebruik op Schiphol is afhankelijk van veel factoren zoals het weer, het verkeersaanbod en onderhoud. Bij het toewijzen van de te gebruiken banen zal dit volgende de baanpreferentie gebeuren, zoals is vastgesteld in het NNHS (Niew- Normen en Handhavings- Stelsel Schiphol) en het LVB (Luchthavenverkeersbesluit Schiphol). Beide kunt u vinden op pdf (overheid.nl) en wetten.nl – Regeling – Luchthavenverkeerbesluit Schiphol – BWBR0014330 (overheid.nl).

    Het nieuwe stelsel is gebaseerd op een systeem van strikt geluidpreferent baangebruik, waarbij de banen die het kleinste aantal mensen hinderen optimaal worden gebruikt. Gegeven de woonbebouwing in de omgeving van de luchthaven Schiphol heeft het gebruik van de Polderbaan en Kaagbaan de voorkeur boven het gebruik van de andere banen. Het gebruik van de Buitenveldertbaan is het minst preferent.

    De vier regels zijn gericht op:

    1. Het inzetten van de meest preferente combinatie van beschikbare en bruikbare banen op basis van een vaste preferentievolgorde. Of een baan(combinatie) beschikbaar en bruikbaar is, hangt vooral af van weersomstandigheden en onderhoud aan banen. De preferentievolgorde wordt vastgelegd in het LVB en is zo gekozen dat de meest gunstig gelegen banen een hoge preferentie en minder gunstig gelegen banen een lage preferentie hebben.

    2. Het beperken van de inzet van een tweede start- of landingsbaan: in principe geen inzet van een tweede baan als het verkeersaanbod de capaciteit van één baan niet overtreft.

    3. De verdeling van het verkeer over twee startbanen of twee landingsbanen, in het geval er twee startbanen of twee landingsbanen in gebruik zijn.

    4. Het beperken van het gebruik van een vierde baan door een maximum aantal vliegtuigbewegingen op de vierde baan. De regels van het strikt geluid preferent baangebruik sluiten aan bij de wijze waarop het vliegverkeer wordt afgehandeld.

    Met de regels voor het baangebruik geldt een vaste preferentievolgorde voor het toewijzen van de starten landingsbanen en worden niet meer banen ingezet dan nodig. De weeromstandigheden (onder andere wind, zicht, wolkenbasis en buien), onderhoud aan banen en het verkeersbeeld bepalen vervolgens het baangebruik in praktijk.

    Meer informatie met betrekking tot baangebruik en de preferentietabel is te vinden op onze website Alles over baangebruik – Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (bezoekbas.nl).

    Realiserende dat ik hiermee uw overlast niet weg heb kunnen nemen, hoop ik u desondanks van nuttige informatie te kunnen hebben voorzien.

    Met vriendelijke groet,

    Bewoners Aanspreekpunt Schiphol

    Als u op deze mail wilt reageren kunt u dit doen naar: [email protected]
    Voor actuele informatie zie Bewoners Aanspreekpunt Schiphol – BAS (bezoekbas.nl)

    2
  4. Peter van Weel

    Was het ook niet de gemeente Haarlemmermeer die mensen in geluiddichte containers wil huisvesten om zo onder de wet uit te komen? Ach ja, dat de overheid niet kiest voor het welzijn van haar inwoners was mij toen al lang duidelijk.

    42
  5. Philip

    vooralsnog is de luchtvaartlobby vele malen sterker dan de burger. Ook slappe rechters gaan hier in mee, omdat het woord ECONOMIE met chocolade letters wordt geschreven. Terwijl iedereen weet dat economie ondergeschikt ZOU moeten zijn aan gezondheid.
    Ja ik heb ook 2 jaar op het platform gewerkt (bij General Freight Handling….. partner van Damco Air.

    44
  6. Rob

    Schiphol staat in Den Haag boven de wet. Schandelijk !!

    40
  7. B. van Marlen

    Als het aan dit kabinet ligt wordt dit net zo snel en adequaat opgelost als de compensatie van Groningers of de toeslagenouders.

    Dit met de PFAS vervuiling laat zien dat de luchtvaart in ieder geval buiten de geest van de wet opereert en dit mag van de rechter.

    Ik hoop dat MOB spoedig in het gelijk wordt gesteld!

    70
  8. Bourree

    De gemeente Haarlemmermeer vindt het allemaal best. Omwonenden en ook werkenemers zijn ook niet erg belangrijk. Geld is veel belangrijker dan de gezondheid. Minachting en misleiding aan de orde van de dag. En wij maar doneren zodat de rechter de mogelijkheid krijgt het “recht te zetten” wat eigenlijk de overheid zou moeten doen voor ons. Wij zullen de rechter nog veel werk bezorgen de komende tijd. Wij staan namelijk in ons recht om bescherming te vragen. Een schande dat er zo met burgers wordt omgegaan. Uiteindelijk zal de wal het schip keren 🙂

    76
    • Wilfried Piepers

      Tja, dat heb je nou eenmaal met een overheid die recht tegenover de burger staat in plaats van ernaast zoals dat altijd hoort te zijn.

      41

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate